مسیر VIP برای سرمایه‌گذار خارجی

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۵۸

تعادل| روز گذشته تهران شاهد دو همایش مهم بود. یکی از این همایش‌ها درخصوص تبیین وظایف سفرای ایران در کشورهای خارج در چارچوب اقتصاد مقاومتی بود و دومین همایش، همایشی بود که در حوزه سلامت و با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی با حضور کشورهای ژاپن، کره جنوبی، ‌ایتالیا و فرانسه برگزار شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور در همایش ایجاد فرصت‌های اقتصادی در حوزه سلامت از نقشه راه جدید برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی سخن گفت. به گفته علی طیب‌نیا، حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی از اولویت‌های دولت یازدهم است این حمایت‌ها همانند سرمایه‌گذار داخلی حتی بیش از آن خواهد بود. تضمین پرداخت غرامت، جبران زیان ناشی از توقف موافقتنامه، تضمین خرید مالی و انتقال آزادانه ارز، برخورداری حقوق و تسهیلات یکسان، امکان سرمایه‌گذاری به صورت 100درصد و پذیرش آن در تمام زمینه‌ها و امکان صدور پروانه اقامت سه ساله برای شرکا و خانواده‌های آنها ازجمله حمایت‌های ما از شرکای خارجی است تاکید موکدی که به نظر می‌آید سرمایه‌گذاران خارجی را به سرمایه‌گذاری ترغیب خواهد کرد.

طیب‌نیا در این همایش خطاب به سرمایه‌گذاران خارجی گفت: نگرش و دیدگاه خود را نسبت به ایران تغییر دهید و آن را متناسب با واقعیت امروز ما کنید شرایط ما پس از تحریم متفاوت شده است. محدودیت‌ها را به مزیت و تهدید را به فرصت‌ تبدیل کرده‌ایم و نوع همکاری ما در عرصه بین‌المللی تغییر کرده و تمایل داریم این همکاری‌ها حافظ منافع طولانی‌‌مدت طرفین و منجر به توسعه پایدار ایران شود. وزیر اقتصاد گفت: ایران رتبه اول تولید علم در منطقه را دارد و توانسته‌ برای نخستین بار رتبه اول منطقه را کسب کند و 11برابر رشد متوسط جهانی ارتقا داشته‌ است همچنین در عرصه سلول‌درمانی، بایو و نانو درمانی نیز از دانش روز بهره‌ گرفته‌ایم. علی طیب‌نیا با اشاره به اینکه گردش مالی در حوزه سلامت ۲برابر بیشتر از نفت و گاز است، اعلام کرد: حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی اولویت‌ دولت است. او ادامه داد: تاثیر این اقدام در کاهش تنش‌های سیاسی و‌ آشوب‌های سیاسی و اقتصادی مشخص است و چشم‌انداز رشد بالای اقتصادی در کشور با جمعیت

80 میلیونی بازار بکر، منابع متنوع، نیروی کار تحصیل‌کرده، تنوع اقلیمی، مجاورت با بازار 300میلیونی حوزه خزر و شبکه زیرساختی مناسب بیانگر شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری در کشور است.

طیب‌نیا ادامه داد: توجه به رشد برای ایجاد شبکه‌های تولیدی و به‌ کارگیری سرمایه‌های خارجی نه تنها به شکوفایی کشور و شرکای تجاری منجر می‌شود بلکه با ایجاد رونق در خاورمیانه می‌تواند به افزایش اشتغال که یکی از ریشه‌های تروریسم است را بخشکاند و به ثبات سیاسی اجتماعی کمک کند. وزیر اقتصاد افزود: موفقیت دولت در دیپلماسی و اقتصاد ازجمله کاهش تورم در مدت کوتاه از 40 به 11درصد و دستیابی به رشد مثبت اقتصادی پس از رشد منفی با اعمال شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی که همراه با کاهش شدید قیمت جهانی نفت بود ما را در شرایط سختی قرار داد. او افزود: نگاه بلندمدت به همکاری‌های چند جانبه به اعتماد چند جانبه می‌افزاید و تاکید بر ثبات سرمایه‌گذاری باعث خواهد شد تلاش خود را برای تسهیل شرایط کار و کاهش موانع تجاری یا رفع آن داشته باشیم. وزیر اقتصاد با اشاره به قانون رفع موانع تولید گفت: برای بهبود فضای اقتصادی و رقابتی‌تر تلاش می‌شود، چراکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حول محور افزایش کارایی، روابط بین‌المللی، ‌اقدامات با ثبات، بهره‌وری بالا و کاهش موانع اداری و اقتصادی قرار دارد. او ادامه داد: دولت ایران بهبود وضعیت بهداشت و ارتقای شاخص‌های سلامت را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود در برنامه‌های ابلاغی ازجمله قانون هدفمندی یارانه‌ها و بودجه‌های سنواتی مطرح کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: به همین دلیل طرح تحول سلامت با تزریق 3میلیارد دلار به راه افتاد 10میلیون نفر با بیمه سلامت ایرانیان بیمه شدند، کاهش هزینه‌های پرداخت در بخش بستری به 5 درصد، ‌بهبود خدمات درمان، ‌حمایت 8.5 میلیون نفر در حاشیه‌ شهرها و بهره‌مندی بیش از 10میلیون نفر از طرح تحول سلامت نمونه آن است.


موانع تقویت زیرساخت‌های سلامت

وزیر بهداشت نیز در این گردهمایی از نامناسب بودن زیرساخت‌ها در حوزه سلامت گفت و یکی از موثرترین راه‌های تقویت زیرساخت‌های فعلی وزارت بهداشت را جذب سرمایه‌گذار خارجی و استفاده از پتانسیل‌های آنان دانست. سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت در همایش ایجاد فرصت‌های اقتصادی در حوزه سلامت گفت: با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین اولویت‌‌های رییس‌جمهور در این دولت، بخش سلامت است در نتیجه فرصت خوبی به شمار می‌رود تا سرمایه‌گذاری در کشور انجام شود. وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از مشکلات سرمایه‌گذاری در کشور زیرساخت مناسب است چراکه از نظر داخلی شرایط مناسبی وجود ندارد و تحریم‌ها بخشی از آن را تخریب کرده و ساخت آن نیاز به زمان دارد. هاشمی گفت: مطمئن هستم با حمایت دولت و وزارت بهداشت می‌توان شرکای خوبی پیدا کرد و این روابط تخریب شده را دوباره بازسازی کرد؛ همچنین در یک اقدام مشترک خواهیم توانست فرصت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذار خارجی و رفع بخشی از نیازهای کشور را نظاره‌گر باشیم.

او افزود: درست است که طرح تحول سلامت هزینه‌ها را کاهش داده اما ما به اندازه تعداد تخت موجود، تخت نیاز داریم و عدالت در ساخت بیمارستان‌ها رعایت نشده و خیلی از آنها مربوط به 50 سال قبل هستند. هاشمی با اشاره به وجود بسیاری از این بیمارستان‌ها در حاشیه شهرها گفت: باید بیمارستان‌های متعددی بسازیم و در مورد برخی بیماری‌های خاص مثل بیماران کلیوی نیز حضور بخش خصوصی می‌تواند دسترسی مردم را ساده‌تر و گسترده‌تر کند. هاشمی گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه به معنی خصوصی‌سازی خدمات سلامت نیست بلکه به معنی ایجاد اشتغال است و با همین نرخ و تعرفه مردم می‌توانند در بیمارستان‌های مجهزتر خدمات بهتر و احترام بیشتری دریافت کنند.

دریافت مجوز سرمایه‌گذاری خارجی

محمدباقر نوبخت نیز که در این همایش حضور داشت، گفت: شرکت تیم اقتصادی دولت نشانگر نگاه ویژه دولت به سلامت است.

سخنگوی دولت ادامه داد: بالغ بر 73میلیارد دلار خطوط اعتباری مذاکره شده که 3میلیارد و 418میلیون دلار آن مجوز سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی گرفته است. او اظهار کرد: در دو سال گذشته ده‌ها میلیارد دلار در حوزه سلامت سرمایه‌گذاری شده است.

سخنگوی دولت بر اهمیت موضوع سلامت تاکید کرد و گفت: اولویت دولت یازدهم سلامت بوده است با توجه به سرمایه‌گذاری در این عرصه شاهد برنامه‌های وسیعی از آن هستیم که با توجه به رویکرد دولت طی سال‌های آینده و در برنامه ششم توسعه جلب مشارکت بخش غیردولتی در بخش بهداشت و درمان را در آینده ادامه می‌دهیم.


راهکار موفق ترکیب منابع مالی

سیف که در این همایش نیز حضور داشت، گفت: نرخ ارز واقعی را باید در اقتصاد کشور دید، قابلیت و ظرفیت ما به صورت استثنایی خود را نشان داده و ذخایر زیرزمینی، بازار مصرف در منطقه، شرایط را برای عرضه محصولات سرمایه‌گذار به وجود آورده است که با توجیهات کافی می‌تواند اجرا شود. رییس کل بانک مرکزی گفت: از نظر حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی مطلوب‌ترین شرایط را فراهم کرده‌ایم تا با آسایش خاطر اقدام کنند. وی افزود: یکی از عوامل موفقیت‌آمیز در پروژه‌ها ترکیب منابع مالی است که حداقل باید 25درصد از حجم سرمایه‌گذاری کیفیت سرمایه باشد و 75درصد می‌تواند از طریق تامین مالی داخلی و خارجی باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر