کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۵۶

صادرات نفت خام ایران به اسپانیا بر اساس قرارداد یک ساله

فارس|‌ سیدمحسن قمصری، مدیرامور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به صادرات نفت ایران به کشورهای جنوب غربی اروپا گفت: صادرات نفت ایران به اسپانیا براساس قرارداد یک ساله آغاز شد. سیدمحسن قمصری با اشاره به آغاز صادرات 500 هزار بشکه نفت ایران به اروپا گفت: خوشبختانه صادرات نفت ایران به اروپا توسط نفتکش‌های اروپایی آغاز شده است.

وی با اشاره به صادرات نفت ایران به کشورهای جنوب غربی اروپا گفت: ازجمله کشورهایی که نفت ایران را براساس قرارداد بلندمدت خریداری کرده‌اند اسپانیا و فرانسه هستند که صادرات به این دو کشور ادامه دارد.


صادرات پایدار همه فرآورده‌های نفتی تا سال 96

شانا| عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از صادرات پایدار همه فرآورده‌های نفتی در سال ٩٦ خبر داد و گفت: از اوایل پارسال پنج فرآورده نفت‌گاز، ال پی جی، نفت سفید، سوخت جت و مازوت را به صورت پایدار صادر کردیم که تا سال آینده بنزین هم به این گروه از فرآورده‌های صادراتی اضافه می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه ایران تنها در صادرات بنزین منفی است، افزود: براساس پیش‌بینی نیاز داخل امسال به طور میانگین روزانه هشت میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شود. از طرفی با طرح‌های توسعه‌یی پالایشگاه نفت بندرعباس و ستاره خلیج فارس از اوایل سال آینده کمبود تامین هشت میلیون لیتر بنزین کشور رفع و ایران به صادرکننده این فرآورده بدل می‌شود. کاظمی با اشاره به تولید ٦٤ میلیون لیتر بنزین در داخل کشور تاکید کرد: هم‌اکنون مصرف روزانه بنزین کشور ٧٢میلیون لیتر هست که این هشت میلیون لیتر کمبود از طریق واردات تامین می‌شود.


انتظارها از حضور ژاپن در صنعت آب و فاضلاب ایران

ایسنا|‌ حمیدرضا جانباز دیروز در دومین همایش همکاری‌های مشترک صنعت آب و فاضلاب ایران و ژاپن با اشاره به همکاری‌های ایران و ژاپن گفت: تاکنون ژاپن حضور موثری در صنعت آب و فاضلاب ایران نداشته اما انتظار می‌رود با تعریف پروژه‌های مشترک بین دو کشور که توسط بخش خصوصی ایرانی و ژاپنی اجرایی می‌شود این حضور پررنگ‌تر شود. زیرا برقراری خط اعتباری مشترک بین ایران و ژاپن زمینه تعریف پروژه‌های مشترک در زمینه آب و فاضلاب را بین دو کشور فراهم کرده است به طوری که می‌توان گفت ایران و ژاپن پتانسیل ایجاد بازار مشترک را دارند. وی با بیان اینکه شرکت‌های آب و فاضلاب ایران به عنوان بخشی از دولت وظیفه تسهیل در این ارتباط را برعهده داشته‌اند، اظهار کرد: بخش خصوصی ایرانی باید بتواند بی‌واسطه با شرکت‌های خصوصی ژاپنی ارتباط برقرار کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به بازار ایران و ژاپن گفت: با توجه به اینکه ایران به بازارهای هدف ژاپن نزدیک است دو کشور می‌توانند تولید و بازار مشترک داشته باشند.


آمادگی برای شیرین‌سازی گاز فازهای 20 و 21

شانا| بهزاد محمدی، ‌مدیرعامل شرکت اویک با اشاره به آمادگی برای شیرین‌سازی گاز فازهای ٢٠ و ٢١ گفت: تا پایان امسال این فازها در مدار بهره‌برداری قرار گرفته و ٥٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی اضافه می‌شود. بهزاد محمدی با اشاره به پیشرفت شتابان بخش حفاری و خشکی اجرای فازهای ٢٠ و ٢١ از سوی این شرکت اظهار کرد: امیدوارم تا پایان امسال شاهد بهره‌برداری کامل این فازها

باشیم. وی با بیان اینکه عملیات حفاری ١١حلقه چاه فاز ٢١ تا یک ماه آینده تکمیل می‌شود، ادامه داد: حفاری ١١حلقه چاه فاز ٢٠ نیز اواسط تابستان امسال به پایان خواهد رسید. مدیرعامل شرکت اویک ابراز امیدواری کرد با حمل عرشه‌های فاز ٢١ در مرحله نخست و فاز ٢٠ در مرحله دوم تا پایان پاییز امسال ٢ میلیارد فوت مکعب گاز ترش(معادل ٥٠ میلیون مترمکعب) از این فازها به پالایشگاه خشکی ارسال شود. با این حال هم‌اکنون ١٦حلقه چاه از ٢٢حلقه چاه این فازها تولیدی بوده و باقیمانده چاه‌ها نیز تکمیل خواهند شد.



کاهش صادرات برق در سال جاری

ایسنا| هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: با توجه به تغییر شرایط در سال 1395پیش‌بینی می‌شود که امسال میزان صادرات برق نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد. زیرا با توجه به اینکه صادرات برق تابعی از نرخ سوخت بازار‌های جهانی است لذا زمانی که قیمت نفت افزایش پیدا کند، صادرات برق نیز افزایش می‌یابد.

وی همچنین گفت: زمانی که قیمت نفت بالا بود، صادرات برق ایران یک میلیارد دلار رقم می‌خورد اما درحال حاضر که قیمت نفت کاهش یافته، صادرات برق نیز کاهش پیدا کرده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه اگر کلیه قرار‌دادها عملیاتی شود 500 تا 700میلیون دلار از صادرات برق حاصل می‌شود اما به نظر می‌رسد امسال با توجه به اینکه برخی از کشورها به دلیل شرایط آبی مناسب خواستار برق ایران نیستند و برخی کشورها نیز تعهدات مالی خود را عمل نکرده‌اند با کاهش صادرات برق روبه‌رو باشیم.



ایجاد کنسرسیوم ساخت دکل‌های حفاری بین ایران و روسیه

فارس| شرکت اورالماش روسیه اعلام کرد درحال برنامه‌ریزی برای ایجاد کنسرسیوم ساخت دکل‌های حفاری برای ایران است. براساس گزارش خبرگزاری اویل گس، میخاییل بلزر معاون مدیرکل شرکت نفتی اورالماش روسیه از برنامه این شرکت برای ساخت دکل‌های حفاری در ایران خبر داد.

میخاییل بلزر تاکید کرد این شرکت همواره به ایران به عنوان یک شریک استراتژیک نگاه کرده و در شرایط کنونی نیز درحال پایه‌ریزی یک همکاری بلندمدت با این کشور است. لذا براساس این برنامه‌ریزی، ما درحال تشکیل یک کنسرسیوم با مشارکت شرکت‌های ایرانی و روسی به نام کنسرسیوم دنیکو انرژی هستیم که قرار است این قرارداد با ایران را اجرایی کند.

وی ادامه داد: یک شرکت ایرانی به عنوان یکی از طرف‌های این کنسرسیوم قرار است در 12دکل اول سهم تولید 25درصد را داشته و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته بر مبنای این کنسرسیوم و طرح انتقال فناوری به ایران قرار است روند به گونه‌یی باشد که کل دکل‌های حفاری در آینده به طور کامل در ایران تولید شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر