اخبار

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۳۶

تامین انرژی منازل از باتری‌های بازیافت شده

مشبل| شرکت نیسان از عرضه ابزار جدیدی برای تامین انرژی منازل خبر داده که با استفاده از باتری‌های بازیافتی خودروهای برقی این کار را می‌کند. سیستم یاد شده xStorage system نام دارد و از آن در شرق لندن رونمایی شده است. تولید این سیستم با همکاری شرکت مدیریت انرژی ایتون صورت گرفته و رقیبی برای سیستم تامین برق پاوروال شرکت تسلا محسوب می‌شود.

محصول یاد شده از 12 باتری خودروهای لیف شرکت نیسان تغذیه می‌کند و می‌توان آن را برای شارژ شدن به برق شهری متصل کرد. البته این سیستم برای شارژ شدن می‌تواند از صفحات خورشیدی نیز تغذیه شود. همچنین می‌توان آن را به گونه‌یی برنامه‌ریزی کرد که در شب‌ها خود را شارژ کند. در برخی کشورهای توسعه یافته در ساعات پایانی شب هزینه کمتری بابت مصرف برق دریافت می‌شود. از انرژی تهیه شده از این طریق می‌توان برای تامین برق منازل استفاده کرد. همچنین می‌توان انرژی جمع‌آوری شده از این طریق را به دیگران فروخت. البته نصب این سیستم باید توسط متخصصان صورت بگیرد. xStorage از ابتدای سپتامبر در انگلیس در دسترس خواهد بود و هزینه خرید آن 4600 دلار خواهد بود. هنوز برنامه‌یی برای عرضه این سیستم در دیگر نقاط جهان وجود ندارد.


عرضه نسخه ویندوز و مک واتس‌آپ توسط فیس‌بوک

ورج| 16 ماه بعد از قابل دسترس شدن واتس‌آپ از طریق وب، حالا فیس‌بوک که مالکیت این برنامه را در اختیار دارد نسخه‌یی از برنامه گپ یاد شده را برای ویندوز و مک عرضه کرده است.

نسخه تحت وب واتس‌آپ با ویندوز 8 به بالا سازگار است و لذا کاربران ویندوزهای قدیمی‌تر مانند 7 یا ایکس پی نمی‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین برنامه یاد شده تنها با Mac OS X 10. 9 (Mavericks) نسخه‌های جدیدتر سیستم عامل مک سازگاری دارد. پیش از این واتس‌آپ روی آندروید، iOS، Blackberry و Windows Phone قابل اجرا شده بود. نسخه ویندوز و مک واتس‌آپ از عموم امکانات نسخه‌های همراه این برنامه برخوردار است و از جمله می‌توان از آن برای گپ زدن، ارسال پیام، راه‌اندازی گروه و... استفاده کرد. برای ورود به این برنامه باید یک کد کیوآر را با استفاده از نسخه همراه واتس‌آپ اسکن کنید. بعد از این کار تمام چت‌های شما در دسترس قرار می‌گیرد. نسخه رومیزی واتس‌آپ از سرعت خوبی برخوردار است و به نظر می‌رسد عرضه آن باعث رشد تعداد کاربران این برنامه گپ شود. واتس‌آپ در حال حاضر بیش از یک میلیارد کاربر دارد.


جنگ گوگل و اوراکل

بر سر کپی رایت جاوا

زد دی نت| شمارش معکوس نبرد قضایی سرنوشت‌سازی میان اوراکل و گوگل بر سر حقوق مالکیت معنوی برنامه پرکاربرد جاوا آغاز شده است.

دو طرف پیش از این نیز در سال 2014 روزهای طولانی را در دادگاه پشت سر گذاردند و در نهایت دادگاه تجدیدنظر اعلام کرد: گوگل حقوق مالکیت معنوی برنامه جاوا را با استفاده از 37 بسته کاربردی مرتبط در سیستم عامل اندروید نقض کرده است.

اگر منازعه حقوقی جدید دوطرف منجر به پیروزی مجدد اوراکل شود، تبعات امر برای گوگل بسیار وخیم خواهد بود. زیرا این شرکت دیگر نخواهد توانست از برخی مولفه‌های جاوا در اندروید استفاده کند. اندروید هم‌اکنون 80درصد از کل بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد و ممکن است توسعه‌دهندگان هم برای طراحی appهای سازگار با آندروید با محدودیت‌های جدی مواجه شوند.

حکم دادگاه جدید مشخص خواهد کرد که آیا گوگل با استفاده از مولفه‌های جاوا که کپی رایت آنها متعلق به اوراکل است حق استفاده منصفانه را نقض کرده یا خیر. اثبات عدم استفاده منصفانه به معنای وارد شدن خسارت به اوراکل و تعیین جریمه‌یی سنگین برای گوگل است. برخی منابع مطلع می‌گویند: ممکن است رقم جریمه گوگل به 9میلیارد دلار برسد که در تاریخ قضایی صدور چنین حکمی در یک پرونده مربوط به نقض حقوق مالکیت معنوی بی‌سابقه است. این محکومیت هم بر تولید نسخه بعدی آندروید و هم بر عملکرد توسعه‌دهندگان و شرکت‌های نرم‌افزاری نیز تاثیر می‌گذارد.


اضافه شدن پخش زنده پهپادها به توییتر

ونچربیت| در آینده نزدیک و با به روزشدن ابزار پریسکوپ توییتر، کاربران می‌توانند تصاویر زنده‌یی از پهپادهای در حال پرواز را به حساب کاربری خود ارسال کنند. این تحول ظرف چند هفته آینده رخ می‌دهد و جست‌وجو در میان مجموعه محتوای ارسالی از طریق پهپادها هم به سادگی ممکن خواهد بود. کنترل مدت زمان پخش تصاویر زنده نیز در این طرح پیش‌بینی شده است.

در نخستین گام پهپادهای ساخت شرکت DJI در قالب این طرح یادشده مورد پشتیبانی قرار گرفته‌اند و امکان پخش تصاویر ویدیویی آنها در توییتر به وجود آمده است. به نظر می‌رسد، این قابلیت امکانات جالبی را در اختیار کاربران خواهد گذاشت و به عنوان مثال از این طریق می‌توان پی برد چه تصاویر زنده‌یی از رویدادهای المپیک یا یک تجمع سیاسی، تظاهرات، رویداد فرهنگی و... با پهپادها در حال تهیه است و سپس آنها را به‌طور زنده مشاهده کرد. علاوه بر این با افزوده شدن هشتگ به این مطالب دسته‌بندی و یافتن موضوعات جذاب تسهیل می‌شود. خود توییتر برخی مقوله‌ها را از قبل به همین منظور با هشتگ در نظر گرفته که از جمله آنها می‌توان به موسیقی و مسافرت اشاره کرد. قرار است در آینده نزدیک با به روزشدن پریسکوپ زمان در دسترس باقی ماندن این ویدیوهای زنده نیز راحت‌تر مدیریت شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر