مردم باید آثار برجام را احساس کنند

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۲۴

روز گذشته سفرای ایران در کشورهای خارجی گرد هم آمدند تا با فعال کردن ظرفیت های خارجی همگام با حفظ مواضع سیاسی، در جهت توسعه اقتصادی کشور نیز ایفای نقش کنند در شرایطی که برجام به ثمر نشسته راه ارتباط با دنیا هموارتر از گذشته در انتظار ورود فعالانه نمایندگی‌های خارج از کشور برای بهره‌برداری اقتصادی است.در این نشست محمد جواد ظریف،راهبر سیاست خارجی ایران حضور پیدا کرد و با تاکید بر دستاورد های محسوس برجام عنوان کرد: برخی مخالفان برجام در امریکا و حامی رژیم صهیونیستی با اعمال دیدگاه‌های تنگ‌نظرانه خود تلاش کردند، روند کند کردن نتایج این توافق را دنبال کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، ظریف در جلسه افتتاحیه همایش محدود روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با عنوان«برجام و اقتصاد مقاومتی، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها» همچنین اظهار کرد: ما امروز اینجا جمع شده‌ایم تا تمام فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدید برای بهره‌برداری از برجام در سایه اقتصاد مقاومتی را مورد تبادل نظر قرار دهیم. وی افزود: در شرایط جدید همه تلاش‌های سفرا باید در راستای پیشبرد توسعه اقتصادی کشور و بهبود شرایط معیشتی مردم متمرکز شود و مردم در عمل آثار و نتایج برجام را احساس کنند. رییس دستگاه دیپلماسی با تشریح رویکرد مخالفان توافق برجام در امریکا تصریح کرد: برخی مخالفان برجام که سابقه طرفداری از رژیم صهیونیستی در امریکا دارند، سعی کردند با اعمال دیدگاه‌های تنگ‌ نظرانه خود روند کند کردن نتایج برجام را دنبال کنند. این رویکرد مخالفان، نیازمند هوشیاری و طراحی‌های جدید برای خلق چشم‌اندازهای جدید و پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران است. ظریف با تبیین ضرورت واقع‌بینی در ارائه تصویر منصفانه از نتایج به دست آمده در پرتو برجام خاطرنشان کرد: در حوزه اطلاع‌رسانی نیاز به ارائه گزارش دقیق و واقعی نسبت به تلاش‌های به عمل آمده برای تبلور آثار توافق برجام در حوزه بانکی، مالی و اطلاع‌رسانی شایسته نسبت به واقعیت‌های جاری حاکم بر فرآیند برجام داریم.

وی اضافه کرد: نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در ارائه این رویکرد و گشایش‌های جدید نقش بارز و اساسی دارند.

در ادامه این سمینار علی‌اکبر صالحی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی به عنوان دومین سخنران افتتاحیه همایش سفرا ضمن تشریح جزییات فنی توافق برجام درخصوص فرصت‌های به دست آمده ناشی از توافق هسته‌یی اظهارکرد: فرآیند غنی‌سازی در چارچوب ظرفیت‌های علمی و منابع طبیعی کشور درحال پیشرفت است. معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما در بخش صنعتی شدن فعالیت‌های اتمی کشور درحال ارتقای تکنولوژیک با ماشین‌‌آلات مدرن هستیم و در زمینه تجاری‌سازی نیز فروش آب سنگین را در سطح بازار جهانی جا انداخته و موقعیت کشور را در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی ارتقا بخشیده‌ایم. رییس سازمان انرژی اتمی پیرامون مجموعه خدمات سازمان انرژی اتمی در ارائه خدمات پزشکی عنوان کرد: در حوزه تامین سلامت مردم برای تولید دارو و انواع دستگاه‌های پیشرفته تصویربرداری پزشکی موفقیت‌های سودمندی را با رویکرد بهره‌وری سازنده در چارچوب قاعده فایده و هزینه برای پیشرفت کشور به دست آورده‌ایم. وی افزود: ما در بخش صنعتی شدن فعالیت‌های اتمی کشور درحال ارتقای تکنولوژیک با ماشین‌آلات مدرن هستیم و در زمینه تجاری‌سازی نیز فروش آب سنگین را در سطح بازار جهانی جا انداخته و موقعیت کشور را در زمینه انرژی صلح‌آمیز اتمی ارتقا بخشیده‌ایم.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی پیرامون مجموعه خدمات انرژی اتمی در ارائه خدمات پزشکی اظهار کرد: در حوزه تامین سلامت مردم برای تولید دارو و انواع دستگاه‌های پیشرفته تصویربرداری پزشکی، موفقیت‌های سودمندی را با رویکرد بهره‌وری سازنده در چارچوب قاعده فایده و هزینه برای پیشرفت کشور به دست آورده‌ایم.

سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به عنوان سومین سخنران افتتاحیه همایش سفرا با تشریح دستاوردهای توافق هسته‌یی اظهار کرد: توافق برجام موجب تثبیت برنامه صلح‌آمیز اتمی شد و هزینه‌های تحمیلی در کشور را رفع و سایر تحریم‌ها و 6 قطعنامه شورای امنیت علیه کشور را لغو کرد. وی با تبیین سیاست‌های ایران‌هراسی ناشی از رویکردهای بدخواهان در امریکا و لابی صهیونیستی و متحدان آنها در منطقه تصریح کرد: سیاست ایران‌هراسی فضاسازی‌های کاذبی است که می‌تواند فرصت‌ها و واقعیت‌های ناشی از توافق برجام را غبارآلود کند. معاون وزیر خارجه عنوان کرد: خوشبختانه با تلاش‌های جاری کشور و برداشته شدن گام‌های بلند در چارچوب اعاده ساز و کارهای رفع تحریم‌ها و طبیعی‌سازی تمام عرصه‌های مربوط به تجارت درحال حاضر شاهد طبیعی‌سازی تمامی عرصه‌های مربوط به تجارت خارجی، تولید و فروش نفت، بازاریابی و بررسی مکانیسم عادی‌سازی تعاملات بانکی و مالی پس از برجام هستیم.

قابل ذکر است، نخستین روز از همایش دو روزه‌ سفرا و روسای برخی از نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با موضوع«برجام و اقتصاد مقاومتی فرصت‌ها و ظرفیت‌ها» صبح شنبه بیست و پنجم اردیبهشت در ساختمان شماره یک وزارت امورخارجه برگزار شد.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور و محمدباقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ازجمله حاضران روز اول این همایش بودند. روسای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در جریان این نشست دو روزه با استماع نقطه نظرات و دیدگاه مقامات ارشد دستگاه‌های اجرایی کشور درخصوص راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی و چگونگی رفع موانع آن تبادل نظر خواهند کرد.


ضرورت رایزنی با کشورهای جهان

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و معاون رییس‌جمهور در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ادامه این همایش گفت: ایجاد رشد اقتصادی مبتنی بر ویژگی‌ها و مولفه‌های درون‌زا و مردمی بودن، توزیع متوازن ثروت و عدالت و دانش‌بنیان، استوار بوده و ما در این راستا خواهان رایزنی‌های لازم روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای تحقق اهداف برنامه ششم در بخش خارجی هستیم. سخنگوی دولت گفت: در دوره پس از برداشتن تحریم‌ها در جهت رویکرد اقتصاد مقاومتی گام برداشته شده و در پرتو سند فرادست نظام و برنامه ششم کشور درصدد گام برداشتن برای رشد اقتصاد مطلوب می‌باشیم. وی افزود: ایجاد رشد اقتصادی مبتنی بر ویژگی‌ها و مولفه‌های درون‌زا و مردمی بودن، توزیع متوازن ثروت و عدالت و دانش‌بنیان، استوار بوده و ما در این راستا خواهان رایزنی‌های لازم روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای تحقق اهداف برنامه ششم در بخش خارجی هستیم.

وی پیرامون نتایج حاصله از افزایش مراودات کشورها با جمهوری اسلامی ایران گفت: تاکنون بیش از 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در کشور از مقطع امضای برجام را عملی کرده‌ایم و میزان صادرات نفت ایران پس از فضای پسابرجام به بیش از دوبرابر افزایش یافته است و حضور 8 رییس‌جمهور و 5 نخست‌وزیر و 3 رییس مجلس و 28 وزرای خارجه گویای آثار ملموس از انگیزه‌های کشورهای خارجی برای روآوری به اقتصاد رو به رشد ایران است.

نوبخت از سفرا خواست در چارچوب طرح‌های اقتصاد مقاومتی تلاش کنند که سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه پروژه‌های آب، محیط زیست، حمل و نقل ریلی تسهیل شود و گفت: به موازات اقدامات جذب سرمایه‌گذاری ضروری است که واحدهای اقتصادی شرایط تحرک اقتصادی را فراهم کرده و حداکثر ظرفیت بهره‌وری را آشکار کند و در این راستا جهت جذب تامین منابع مالی و شرایط فاینانس در راستای اهداف برنامه توسعه ششم قدم بردارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر