تغییر بازی خودرو با ورود خارجی‌ها

۱۳۹۵/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۲۹۹

خودروسازان با عدم افزایش قیمت و فروش خودروهای تازه به فکر خروج از رکود هستند

حدود یک‌سال از نخستین تجربه تاریخی مقابله خریداران خودرو با خودروسازان داخلی می‌گذرد. اواخر بهار سال گذشته بود که نخستین کمپین مردمی نخریدن خودروهای صفر شکل گرفت تا از این طریق، خودروسازان برای افزایش کیفیت خودروها و کاهش قیمت‌ها تحت فشار قرار گیرند؛ اگرچه دولت با تسهیلات 25میلیون تومانی، به نوعی خریداران را دور زد و کمپین شکست خورد، اما بازار خودرو از رکود خارج نشد و همین امر کار را به جایی رسانده که امسال، با وجود مجوز افزایش قیمت از سوی شورای رقابت، خودروسازان دست نگه داشته و حاضر به افزایش قیمت محصولات خود نیستند؛ این در شرایطی است که آنها پیش از این، بر سر افزایش قیمت محصولات با شورای رقابت، همواره در بحث و جدل بودند. از سوی دیگر، خودروسازان برای وارد کردن شوک تازه به بازار خودرو با هدف خروج از رکود، به دنبال این هستند که خودروسازان خارجی را وارد بازی کنند و با تولیدات مشارکتی، خریداران بالقوه را به بازار جذب کنند.

کم‌کم رکود بازار خودرو، کرکره نمایشگاه‌داران خودرو را پایین می‌کشد و تداوم این رکود آینده صنعت خودرو را تهدید می‌کند و همین امر باعث شده است خودروسازان برای خروج صنعت خودرو از رکود، به فکر راه‌حل‌های جدید باشند و در این راستا، با ورود خودروهای جدید و همچنین ثبات قیمت خودروها می‌خواهند به بازار خودرو شوک وارد کنند. هرچند سال گذشته دولت تلاش کرد خودروسازان را از رکود رها کند اما این موضوع نتوانست موثر واقع شود و در این میان، به نظر می‌رسد خودروسازان خود به فکر راه چاره افتاده‌اند. در همین حال، ماه دوم سال 95 رو به اتمام است و همچنان خبری از رونق در بازار خودرو نیست. با اینکه دو ماه ابتدای سال مانند اوایل هر سال، در کش و قوس قیمت‌گذاری سپری شد اما سرانجام، شورای رقابت به افزایش قیمت و همچنین آزادسازی قیمت دو خودرو داخلی رضایت داد، اما به نظر می‌رسد این موضوع چندان هم برای بهبود اوضاع نامطلوب خودروسازان مفید واقع نشده است. این درحالی است که پیش از این، خودروسازان برای مدت‌ها خواستار افزایش قیمت بودند. البته با اجرای برجام از اواخر سال گذشته، به نظر می‌رسید مشارکت با خارجی‌ها نیز می‌تواند به کمک بازار راکد خودرو بیاید که خوشبختانه ظاهرا در سال جاری تا حدودی گام‌های اولیه این امر برداشته شده است.


تعطیلی برخی نمایشگاه‌های خودرو تهران

در این زمینه، عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص اوضاع بازار خودرو گفت: بازار خودرو طبق روال دو سال گذشته، با رکود دست و پنجه نرم می‌کند و از ابتدای سال تاکنون، هیچ‌گونه تحرکی در بازار خودرو ایجاد نشده است. غلامحسین قاسمیان در خصوص اعلام افزایش قیمت از سوی شورای رقابت تصریح کرد: هر چند با تعیین تکلیف قیمت‌ها توسط شورای رقابت، متقاضیان خرید از بلاتکلیفی خارج شدند، اما با این وجود، امیدی به روزهای آتی بازار خودرو نیست و بعید است در هفته‌های آینده نیز شاهد تغییری در بازار خودرو باشیم. قاسمیان با اشاره به تعمیق رکود در بازار خودرو گفت: شرایط فعلی و تشدید رکود بازار خودرو، تعطیلی بخشی از فعالان و نمایشگاه‌داران خودرو تهران را در پی داشته است. هرچند این عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران چند عامل دیگر را در تعطیلی‌ها موثر دانست و گفت: متاسفانه علاوه بر رکود، اجبار نمایشگاه‌داران در پرداخت مالیات‌های سنگین، به ویژه مالیات ارزش افزوده در وضعیت کنونی بازار مشکلات زیادی را برای نمایشگاه‌داران ایجاد کرده است؛ به‌طوری که هر روز شاهد تعطیلی و تغییر شغل تعدادی از فعالان در این صنف هستیم. قاسمیان همچنین از دولت و وزارت اقتصاد و امور دارایی خواست تا نسبت به وضعیت کنونی فعالان در این صنف توجه کنند؛ چراکه در شرایطی که عملا معامله و خرید و فروشی در بازار صورت نمی‌گیرد، چگونه یک واحد صنفی می‌تواند مالیات معمولی کارکرد سالانه و 9درصد مالیات ارزش افزوده را پرداخت کند؟ البته رایزنی‌ها برای رفع مشکل مالیات نمایشگاه‌داران توسط اتحادیه ادامه دارد تا این مشکل برطرف شود.

البته به نظر می‌رسد فرار از پرداخت مالیات، راه‌حل مناسبی برای خروج از رکود نیست؛ نکته‌یی که کارشناسان نیز به آن اعتقاد دارند و می‌گویند، اصناف مختلف کشور که نسبت به تشدید رکود انتقاد دارند، به جای گله‌گذاری از پرداخت مالیات و آنچه برعهده تمامی صنوف و البته احاد مردم است، باید به دنبال اجرای راهکارهای عملیاتی برای خروج از رکود و حتی ارائه طرح و ایده به دولت باشند.


ثبات قیمت محصولات در بازار و کارخانه

در هر حال، این فعال بازار خودرو همچنین با اشاره به تثبیت قیمت خودرو در بازار تصریح کرد: قیمت خودرو در بازار خودروهای داخلی، ثابت و با قیمت کارخانه برابری می‌کند. قاسمیان با توجه به رکود در بازار وارداتی‌ها نیز گفت: البته رکود در بازار وارداتی‌ها تاثیری بر قیمت‌ها در این بخش نگذاشته است؛ ضمن اینکه هرگونه تغییر قیمت در این بخش وابستگی زیادی به نرخ درهم و دلار دارد.


قیمت دنا و تندر اتوماتیک افزایش نمی‌یابد

در همین حال، با وجود اینکه شورای رقابت دو خودرو دنا و تندر90 اتوماتیک را از شمول قیمت‌گذاری دولتی خارج کرد و در همین زمینه گمانه‌زنی برای افزایش قیمت این دو خودرو وجود داشت، اما مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: قیمت دو محصول دنا و تندر90 اتوماتیک که قیمت‌گذاری آنها از سوی شورای رقابت آزاد شده است، افزایش نمی‌یابد. هاشم یکه‌زارع به ایسنا گفت: مصوبه شورای رقابت در خارج کردن دو خودرو دنا و تندر90 اتوماتیک از شمول قیمت‌گذاری اقدام درستی است، زیرا این دو خودرو از نظر کلاس و سطح قیمتی، دارای چندین رقیب در بازار خودرو داخلی هستند. وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال رقابت و افزایش سهم خود در بازار خودرو هستیم؛ بنابراین در حال حاضر برنامه‌یی برای افزایش قیمت دو خودرو دنا و تندر90 اتوماتیک نداشته و این دو خودرو همچنان با قیمت‌های فعلی عرضه خواهند شد.


ورود محصولات جدید درپی مذاکرات

از سوی دیگر، همچنان خودروسازان به مذاکرات خود با خودروسازان خارجی ادامه می‌دهند و در برخی مواقع، گمانه‌زنی برای واگذاری برخی شرکت‌های زیرمجموعه‌یی خودروسازان وجود دارد. در همین راستا در چند روز اخیر خبر واگذاری یک سایت خودروسازی داخلی به یک شرکت فرانسوی منتشر شد؛ هرچند مدیرعامل سایت مذکور این خبر را نهایی ندانست اما از ادامه مذاکرات خودرویی در این زمینه خبر داد. فریبرز شهباز اضافه کرد: مذاکراتی با برخی شرکت‌های اروپایی و چینی انجام شده که برخی از آنها نیز نهایی شده است. وی افزود: تا زمانی که مدیریت سایپا همکاری با شرکای خارجی را اعلام نکند، از نظر ما این مذاکرات نهایی شده قلمداد نمی‌شود. شهباز در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا با ورود محصولات جدید تولید محصولات جاری متوقف می‌شود، گفت: تا زمانی که عمر محصولاتی که هم‌اکنون در خط تولید قرار دارند ادامه داشته باشد، تولید آنها متوقف نخواهد شد، اما در شرایطی که عمر یک محصول در بازار به پایان برسد، بعد از یک دوره زمانی چند ساله و به مرور، محصول جدید جایگزین محصول قدیمی می‌شود. همچنین با توجه به اینکه در چند سال اخیر یکی از انتقادات به خودروسازان، بی‌تنوعی محصولات داخلی است، خودروسازان در تلاش هستند تا خودروهای جدید را وارد بازار بی‌رمق خودرو کنند. در ماه‌های اخیر، ایران خودرو کراس اوور اچ سی را با قیمتی کمتر از 50 میلیون تومان پیش‌فروش کرد و محصول سی.اس.35 شرکت چانگان را در رده خودروهای شاسی بلند از خرداد ماه وارد بازار خواهد کرد؛ هر چند این خودرو با قیمتی بیش از 50 میلیون تومان عرضه خواهد شد اما این دو خودرو چینی در ایران تولید خواهد شد. در این زمینه نیز، مدیرعامل این سایت خودروساز همچنین از تولید آزمایشی محصول جدید سی.اس.35 خبر داد و گفت: این خودرو محصول شرکت چانگان چین است که این شرکت، از شرکای تجاری سیتروئن و فورد است. وی تنوع محصول، اجرای برنامه توسعه محصول در زمان و هزینه کمتر، کسب سهم بازار از بخش‌های جذاب با همکاران تجاری و تزریق جریان نقدینگی به برنامه‌های توسعه محصول را از اهداف انتخاب این خودرو ذکر کرد.


لزوم اخذ نمایندگی تنها از کمپانی مادر

از سوی دیگر، با توجه به سر و صدای واردات شورولت طی هفته‌های گذشته، رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو اعلام کرد که در سایت شرکت جنرال موتورز، نام هیچ شرکت ایرانی به عنوان نماینده این خودروساز امریکایی به ثبت نرسیده و حتی این کمپانی اعلام کرده بود که در ۵ کشور از جمله ایران، خدمات پس از فروش به خودروهایش نخواهد داد. این در حالی است که وزارت صنعت برای شرکتی مجوز صادر کرده بود که خود را نماینده رسمی این شرکت خودروساز امریکایی معرفی کرده بود. رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت با اشاره به اخطار این وزارتخانه به واردکنندگانی که با واسطه، نمایندگی خودروسازان خارجی را دارند، گفت: اخذ نمایندگی فقط باید از کمپانی مادر باشد. یداله صادقی از ارسال نامه اخطارآمیز وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردکنندگان خودرو که اقدام به اخذ نمایندگی با واسطه از کمپانی‌های خودروسازی خارجی کرده‌اند، خبرداد و به مهر گفت: بیشتر واردکنندگانی که مجاز به واردات خودرو بوده و از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نمایندگان رسمی کمپانی‌های خارجی به شمار می‌روند، نمایندگان اصلی بوده و واسطه نیستند؛ در عین حال این وزارتخانه نامه‌یی به آن دسته از نمایندگی‌های خودروسازان خارجی که با واسطه اقدام به اخذ نمایندگی از کمپانی مادر کرده‌اند ارسال کرده و از آنها خواسته که ظرف مدت ۶ ماه، با شرکت‌های اصلی خودروساز خارجی وارد مذاکره شده و نمایندگی خود را به صورت رسمی از کارخانه‌های خودرو در سایر کشورهای دنیا اخذ کنند. رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: بعد از اتمام این مهلت زمانی، چنانچه نمایندگی از کمپانی مادر اخذ نشود، اجازه واردات داده نخواهد شد؛ همچنین متقاضیان جدید نباید نمایندگان با واسطه کمپانی‌های خارجی باشند، یعنی این افراد باید حتما به صورت مستقیم از شرکت‌های خودروساز خارجی نمایندگی کسب کرده و در سایت رسمی آن شرکت‌ها به عنوان نماینده رسمی به ثبت رسیده باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر