سال 95 گروه فلزی به اوج بازدهی می‌رسد

۱۳۹۵/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۲۸۱

گروه فلزات اساسی که به تازگی در بازار سرمایه در حال پیشی گرفتن از گروه خودرویی‌ها و ربودن ارزش معاملات و لیدری بازار از این گروه بزرگ هستند، هم‌اکنون در وضعیت مناسبی قرار گرفته‌اند. و پیش‌بینی می‌شود که در سال 95 بازدهی مناسبی را در پی داشته ‌باشد.

از سویی به دلیل افزایش قیمت سنگ‌آهن در سطح بین‌المللی، این گروه با افزایش تقاضا در بورس تهران روبه‌رو شده‌اند. و از سوی دیگر، با توجه به اینکه سهام شرکت‌های گروه فلزات اساسی در ابتدای سال تحت تاثیر افت شدید قیمت در بازار‌های جهانی روند کاهشی داشته و شاهد زیان‌های قابل توجهی بودند، بطوری‌که در مواردی زیان‌های بالای 30درصد نیز مشاهده شد، در حال حاضر به کف قیمتی رسیده و مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. این در حالی است که گروه فلزات اساسی طی هفته‌های اخیر بازدهی نسبتا قابل قبولی را از خود نشان دادند؛ بطوری‌که در 6ماه گذشته، این صنعت، بازدهی 21.42 و طی 3ماه، 5.57درصد را به ثبت رساند


تاثیر بازار متزلزل چین بر افت قیمت محصولات فلزی

طی هفته گذشته و در بازار داخلی در حالی می‌توان روند کاهشی قیمت فولادی‌ها را مشاهده کرد که بخش بزرگی از مصنوعات فولادی نیز در مسیر افت قیمتی قرار گرفتند. در بازار تهران قیمت انواع مختلف میلگرد در هفته گذشته در مسیر کاهش نرخ بوده تا جایی که بخش بزرگی از افزایش قیمت هفته‌های قبل خود را از دست داد، اما فعالان این بازار هنوز کف قیمتی برای محصولات فلزی، فولاد و سنگ‌آهن در نظر نگرفته‌اند.

از طرفی چند دلیل باعث عقب‌نشینی بازار شده که نمونه آن می‌توان به مواردی اشاره داشت مانند: به کاهش حجم تقاضای موثر، ترس فعالان بازار از افت بیشتر نرخ‌ها، ابهام نسبت به آینده این بازار و در مجموع وضع اقتصادی کشور، پایین بودن نسبی قیمت شمش، کاهش قیمت‌های جهانی فولاد و سنگ‌آهن، مشکلات حمل و نقل به دلیل بارش باران و حتی بسته شدن برخی از جاده‌های ارتباطی و همچنین امید به افزایش تقاضا در روزهای گرم پیش‌رو.

یکی دیگر از موارد افت بازار می‌توان به افت شاخص‌های بورسی در چین اشاره کرد؛ افت شاخص‌ها در چین به چهارمین هفته متوالی رسید و بازار چین را با سنگین‌ترین مدت زمان کاهش نسبت به دو سال اخیر روبه‌رو کرد. دلیل اصلی این ریزش‌ها، افت قیمت فلزات اساسی و تضعیف یوآن چین به دلیل نگرانی از توقف برنامه‌های محرک اقتصادی در این کشور است.

در همین راستا نیز بهادر احرامیان عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه قرار است اوراق سلف محصولات فولادی برای تامین مالی فولادسازان در بورس کالای ایران منتشر شود گفت: این اوراق می‌تواند تا حدودی به جهت بهبود وضع بازار محصولات فلزی کمک کند.

در مجموع هفته گذشته بازار فولادی‌ها برخلاف هفته‌های پیشتر چنان گرم نبود و افت قیمت محصولات فلزی باعث شد بسیاری از فعالان این بازار دلسرد شده و تا حدودی پا پس بکشند. از سوی دیگر با توجه به روند کاهشی قیمت‌ها در بازار چین در نخستین روز کاری هفته گذشته میلادی، دورنمای بازار فولاد داخلی با ابهامات جدیدی روبه‌رو شده است.


نگاه بورس کالا به بازار فلزات

هفته‌یی که گذشت در بازار محصولات فلزی در بورس کالا 49هزار و 272 تن محصول عرضه و 172هزار و 892 تن انواع فلز مورد تقاضا قرار گرفت. ارزش معاملات این بازار نیز، 2هزار و 860میلیارد و 874میلیون و 904هزار ریال برآورد شد، از سوی دیگر حجم معاملات هفته گذشته به بیش از 170هزار و 752 تن رسید.

در رینگ طلایی بورس کالا نیز شمش طلای 999 با تقاضای 14 کیلوگرمی روبه‌رو شد که ارزش معاملات نیز به بیش از 19میلیارد و 292میلیون و 900هزار ریال رسید. مس مفتول نیز در مدت زمان مذکور با تقاضای 2هزار و 345 تنی روبه‌رو شد که در مجموع ارزش آن به بیش از 386میلیارد و 872میلیون و 645هزار ریال رسید.


چشم‌انداز بازار فلزات در سال95

با توجه به اینکه در اواخر سال گذشته برجام بعد از گذشت 12سال اجرایی شد، بسیاری از فعالان بازارهای مختلف پیش بینی کردند بطور مثال بازارهایی چون مسکن، طلا و ارز، سرمایه و... با رونق روبه‌رو بشوند. از سویی رفع تحریم‌ها باعث تسهیل مراودات بین‌المللی خواهد شد که طبیعتا آثار آن بر سودآوری شرکت‌های بورسی نیز قابل مشاهده است.

در این بین یکی از نکات منفی که در بررسی شرکت‌های فولادی وجود دارد این است که به دلیل رکود اقتصادی متوجه خواهیم شد اینکه میزان سودآوری این شرکت‌ها به حدی ضعیف بوده که تا به امسال هیچ‌وقت شرکت‌های فولادی نتوانستند در بازار سرمایه ایران وضع مناسبی داشته باشند؛ البته حائز اهمیت است اخیرا ارزش معاملات گروه فلزات اساسی به قدری افزایش پیدا کرده که جایگاه لیدری بازار گروه خودرو را متزلزل کرده است. به گفته مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان چشم‌انداز بازار فولاد پس از اجرای برجام مثبت بوده ودر سال۹۵، تقاضا برای خرید فولاد افزایش پیدا خواهد کرد و بازار داخلی فولاد در این سال رونق می‌گیرد.

علاوه بر این، برخی کارشناسان جهانی معتقدند تولید فولاد در سال 2016 اگر با کاهش روبه‌رو نشود، افزایش آنچنانی را نیز تجربه نخواهد کرد. به عقیده آنها افزایش نرخ بهره بانکی امریکا و کاهش تولید فولاد چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این کالا باعث این اتفاق شده است. از سویی اکثر تولیدکنندگان بزرگ فولاد در جهان در سال 2015، با کاهش تولید مواجه شدند. امریکا تولید این محصول را از 88 تن به 78 تن طی یک سال کاهش داد، برزیل نیز تولید خود را در سال 2015 کاهش داده و به دنبال آن در سال جاری میلادی نیز این روند را تکرار کرد. در این میان هند تنها کشوری است که با وجود داشتن معادن کوچک همانند چین تولید خود را از 84.5 به 87میلیون تن افزایش داد.

در بازار داخلی نیز فولادسازان همانند دنیا با کاهش تولید مواجه شدند، بطوری‌که فولاد مبارکه که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید فولاد در کشور است، حداقل طی چهار سال گذشته نه تنها با رکود مواجه بوده بلکه افت شدید قیمت‌ها را هم تجربه کرده است؛ در واقع با به خواب رفتن بازار مسکن در کشور، این صنعت نیز با افت شدید تولید روبه‌رو شد.

در مجموع بنابر اعتقاد برخی کارشناسان، اگر بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در کشور رونق و پروژه‌های نیمه تمام سر و سامان بگیرد، بازار مسکن نیز به عنوان یکی از بازارهای اصلی رشد خواهد یافت. در خوشبینانه‌ترین حالت‌ می‌توان مدعی شد پایان سال95، زمانی برای خروج رکود از کشور باشد.


بازار ناامید سنگ‌آهنی‌ها

با وجود شرایط نامساعد داخلی و جهانی، به نظر می‌رسد سنگ‌آهنی‌ها نیز به عنوان صنعت پایین‌دستی فولاد به تبعیت از این شرایط در سال 2016، روزهای پررونقی را تجربه نکنند. بررسی‌های کارشناسی و اکتشافات انجام شده در سال 2016 نشان می‌دهد که ایران از نظر ذخایر قطعی سنگ‌آهن در رتبه یازدهم جهانی قرار دارد.

در حال حاضر بهای تمام شده هر تن سنگ‌آهن از زمان استخراج تا تحویل در بندرعباس بطور میانگین حدود 23دلار برای عیار 62 است که حدود 4 تا 5دلار از این رقم به واسطه حمل و نقل ایجاد می‌شود. بهای تمام شده سنگ‌آهن گل‌گهر نیز با هزینه حمل و نقل معادل 29دلار است.

برخی کارشناسان معتقدند رشد صنعت فولاد و سنگ‌آهن از سال 2017 آغاز می‌شود، از آنجایی که محصولات گروه فلزی به عنوان محصولات استراتژیک در کشور ما محسوب می‌شود، لازم است دولت نیز در این زمینه تلاش خود را بیشتر کند و حتی اگر لازم است تسهیلاتی را نیز در این خصوص

ارائه کنند.

در دو سال گذشته، مصرف فولاد در کشور بطور سالانه به 24 میلیون تن می‌رسید که در حال حاضر این رقم به کمتر از 15میلیون تن رسیده است. اما با توجه به طرح‌های دولت در این زمینه برای سال جاری و آینده، قرار است در دو سال آینده مصرف فولاد کشور به 18میلیون تن و در سال‌های بعد از آن به بیش از 24میلیون تن برسد. بنابراین واحدهای تولیدی فولاد، نیاز به مواد اولیه کنسانتره و گندله سنگ‌آهن پیدا خواهند کرد و پیش بینی می‌شود تولید سنگ‌آهن نیز با افزایش تولید همراه شود.


نسبت قیمت بر درآمد

گروه فلزات اساسی با P/E (نسبت قیمت به درآمد) 11.18 نسبت به سایر گروه‌های بورسی در جایگاه مناسبی قرار دارد. البته در این گروه میزان P/Eهای بالا نیز دیده می‌شود؛ نمادهایی همچون «فمراد» با P/E، 680، «فخوز» با 114.13 و «فلوله» با 84.14 صاحب بالاترین نسبت قیمت به درآمد هستند و در طرف دیگر «فزرین» با P/E، 7. 37، «کیمیا» با 7.96 و «فولای» با 7.97 دارای بهترین این نسبت هستند.


میزان سوددهی گروه فلزات اساسی

در یک مقایسه اجمالی از میزان سوددهی سهام شرکت‌های عضو گروه فلزات اساسی متوجه خواهیم شد که همچنان این شرکت‌ها در پیش بینی خود از سال مالی اسفند 95، خوش‌بین نبوده و رقم‌های چشم‌گیری را به ثبت نرسانده‌اند. بطوری‌که نماد «کیمیا» که بیشترین میزان سود عملیاتی را در ترازنامه خود در نظر گرفته است، میزان 579ریال است، کمترین سود نیز متعلق به نماد «ذوب» است که زیان 582ریالی را به ثبت رسانده است.


فروش خالص

بر طبق پیش بینی‌ها، قرار است فروش شرکت‌های فلزی در سال95 حدود 10درصد افزایش داشته باشد که در این بین بیشترین رشد را شرکت فولاد هرمز و بعد از آن شرکت فرآور خواهند داشت؛ هرچند شرکت‌هایی چون فولاد خوزستان، فروسیلیس ایران و شرکت آلیاژ آلومینیوم به ترتیب با 9، 15 و 3درصد در این خصوص نسبت به سال 94 کاهش فروش خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر