فعالیت شوراها با اتاق مشترک ادغام شد

۱۳۹۵/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۲۶۶

فعالان شورای‌های مشترک اتاق بازرگانی معتقدند که شوراها و اتاق‌های مشترک با شفاف‌سازی درزمینه زیر ساخت‌های اقتصادی، تجاری، اجتماعی و نیز فرهنگ مشترک بین دو کشور نقش مهمی در توسعه روابط و مبادلات تجاری ایفا کرده‌اند. این موضوع درحالی است که روند فعالیت شوراهای مشترک در قانون اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران درج نشده است و به‌طور کلی ادامه فعالیت آنها خلاف قانون محسوب می‌شود. درهمین راستا، فاطمه مقیمی رییس اتاق مشترک ایران و گرجستان می‌گوید: «با جمع‌بندی نظرات هیات نمایندگان قرار شد از این پس روند فعالیت شوراهای مشترک اتاق بازرگانی منحل و فعالیت آنها در اتاق‌های مشترک خلاصه ‌شود.» ادامه گفت‌وگوی «تعادل» را با عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران درباره روند فعالیت اتاق‌ها و شورای‌های مشترک در زیرمی‌خوانید:


خانم مقیمی. در بازه زمانی کنونی که مهم‌ترین بحث نمایندگان بخش خصوصی کشور در رابطه با تسهیل قوانین است. اتاق صنایع، معادن و بازرگانی ایران درصدد تهیه برگزاری نشستی برای هیات نمایندگان است. حال در این نشست چه موضوعاتی قرار است، مطرح شود؟

اعضا هیات نمایندگان ظرف 2 الی 3روز آینده نشستی را برای تعیین و تکلیف کردن اتاق‌ها وشوراهای مشترک برگزار خواهند کرد. در حقیقت اصل تشکیل اتاق‌ها برپایه ایجاد وحدت رویه، ساماندهی و شفاف‌سازی فرآیندهای اداری است، درواقع، برخی اعضا به روند فعالیت شوراها مشترک و موازی بودن آنها با اتاق‌ها نقد داشتند که موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

حال، درباره آیین نامه‌ها و اساسنامه شوراها واتاق‌های مشترک چه قوانینی دست و پاگیری درج شده که در این بازه زمانی باید رفع شود؟

مهم‌ترین موضوعی که اعضای اتاق صنایع، معادن و بازرگانی اتاق مطرح کردند، موازی بودن شوراها درراستای فعالیت‌ها اتاق‌های مشترک است.

در نهایت نتیجه اعضای هیات نمایندگان به انتقاد اعضای اتاق چه خواهد بود؟

بنده پیشنهادهای اعضای اتاق را مورد بررسی قراردادم. موضوعی که درباره ادغام شوراها با اتاق‌های مشترک مطرح می‌شود را باید به‌طور واضح مورد بررسی و اعمال تغییرات را باید در قوانین و آیین نامه‌های مربوطه درج شود. در حقیقت، اعضا پیشنهادی را مبنی بر محدودیت اعضا هیات رییسه گذاشته بودند این می‌تواند رقابتی را بین تشکل‌ها ایجاد کند و مشارکت بین تشکل‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

یکی از خواسته‌های نمایندگان بخش خصوصی کشور تسهیل در قوانین مقررات است. در این باره نیز شما بارها با رسانه‌ها گفت‌و گو داشته‌اید. حال، در سال95 اتاق بازرگانی در راستای تسهیل قوانین خود چه اقداماتی را درنظر دارد؟

به هرحال، ما در جلسات هیات نمایندگان درصدد برطرف کردن موانع و مشکلات پیش روی اقتصاد هستیم. در هرحال، اتاق‌ها و شوراهای مشترک در روند فعالیت‌های اقتصادی کمک شایانی به تجار کردند و با دادن اطلاعات در زمینه‌های گوناگون نقش مهمی در تصمیم‌گیری تجار جهت انتخاب کشورها برای انجام معاملات تجاری دارند. به هرحال، بخشی از قوانین برای تجار و فعالان اقتصادی دست و پا گیر است که با بررسی این قوانین و اعمال نظر اعضا، درصدد برطرف کردن آنها هستیم که امیدوارم در سال جاری بتوانیم با تسهیل قوانین مشکلات بخش اقتصادی کشور را کاهش و در شرایط جدید گذار شاهد جذب سرمایه‌گذاران خارجی باشیم.

درحال حاضر شما چند سال است که دراتاق‌های مشترک فعالیت دارید؟

بنده موسس اتاق مشترک ایران و گرجستان هستم و 4سال نیز در این اتاق خدمت رسانی می‌کنم وامیدوارم در دوران پسابرجام بتوانیم ارتباط خوبی را با این کشور به سامان برسانیم و با شناسایی ظرفیت‌های تجاری آنها را توسعه ببخشیم.

موضوع شوراهای مشترک در قانون اتاق بازرگانی درج نشده است، در نهایت تکلیف فعالان این حوزه چه خواهد شد و هیات نمایندگان برای ادامه روند چه تصمیماتی را اخذ کردند؟

درحقیقت، با تصمیم‌گیری‌های اتخاذ شده دیگر ادامه فعالیت‌های شوراهای مشترک موضوعیتی ندارند و از این پس با انحلال شوراها ما شاهد فعالیت اتاق‌های مشترک خواهیم بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر