سکو سازی برای یک جهش بزرگ

۱۳۹۵/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۲۶۱

گروه بورس

در هفته‌یی که گذشت شاخص کل بورس تهران با افت 2051واحدی مواجه شد و با این اصلاح چندروزه به کانال 75هزار ورود کرد. روند نزولی شاخص کل با وجود کاهش ریسک سیاسی و بدبینی‌های موجود در بازار سرمایه، نشان‌دهنده هراس سرمایه‌گذاران از ریسک سیستماتیک بازار است. در واقع از لحاظ بنیادین، شرکت‌های بورسی در حال حاضر برای سهامداران چنگی به دل نزده و تنها سفته‌بازان روی نمادهای شاخص‌ساز دادوستد‌ می‌کنند. از طرف دیگر تحلیلگران معتقدند که افت 2هزار واحدی شاخص و ورود به کانال 75 هزار واحدی عاملی برای رشد مجدد شاخص کل تلقی می‌شود .به گزارش «تعادل» هفته گذشته خبر کاهش نرخ سود بانکی در راس اخبار اقتصادی بود اما بازار به این خبر واکنشی نشان نداد، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، نقدینگی از بانک‌ها خارج شده و بخش اعظمی از آن به بازار سرمایه و اوراق منتقل شود.

با این وجود خبر کاهش نرخ سود بانکی تنها توانست قیمت نمادهای بانکی را کاهش دهد تا جایی که در هفته گذشته شاخص گروه بانکی‌ها با کاهش 2.36 درصدی به رقم 700واحد رسید.

از لحاظ سیاسی اجرا نشدن کامل تعهدات امریکا در برابر توافق حاصل شده به ویژه در بحث سوییفت و انتقال ارز موجب شده تا سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری به بورس و معاملات آن نگاه کنند، اما در مقابل وزیر امور خارجه ایالات متحده بریتانیا با روسای بانک‌های اروپایی جلسه‌یی برگزار کردند تا مبادلات با ایران را بی‌خطر معرفی کنند، اما همچنان بازار روی خوش به این اخبار ندارد. از دیگر تحولات بازار سرمایه که تاثیر عمیقی بر تشدید روند کاهشی بازار داشت اصلاح گروه خودرویی‌ها بود.

زیرا به دلیل اصلاح گروه خودرویی در بورس، سایر گروه‌ها و صنایع بورسی هم به تبعیت از اصلاح قیمتی این گروه، روند کاهشی در پیش گرفتند و فشار فروش در این صنعت سبب شد تا بازار سرمایه افت کند.

در مجموع، برخی کارشناسان معتقدند که چشم‌انداز مثبت قیمت جهانی نفت و برخی کالاها می‌تواند در هفته‌های پیش رو بازار را متعادل کند. بر این اساس سرمایه‌گذاران می‌توانند اقدام به شناسایی سهام بنیادی و تشکیل سبد سرمایه‌گذاری کنند. زیرا شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها به دلیل جهش‌های تند و پرشتاب خود در سال گذشته اکنون وارد فاز اصلاحی شده که به نظر می‌رسد رفته رفته اصلاح آن پایان یابد و بورس به مدار تعادل و مثبت باز گردد.


هفتمین هفته تالار شیشه‌ای در سال 95

در پایان معاملات هفته منتهی به 22 اردیبهشت ماه 1395، شاخص کل با 2051واحد کاهش و افت 2.63درصدی روبه‌رو شد و به رقم 75هزار و 982واحد رسید. شاخص بازار اول نیز با 1772 واحد کاهش به رقم52862 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 2472 واحد کاهش عدد 167972 واحد را تجربه کرد. به این ترتیب شاخص بازار اول با 3.24درصد افت مواجه شد.

در 5 روز کاری هفته گذشته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 12425میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 23درصد کاهش یافته است. در ضمن تعداد 5766میلیون سهم در 430هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 13.2 و 8.9درصد کاهش را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه کردند. بر این اساس 11369740 برگه اوراق مشارکت به ارزش 11082میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب 396.5 و 384.3درصد افزایش نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد. طی هفته گذشته لاستیک و پلاستیک 6.92درصد و محصولات کاغذی با 2.18درصد، قند و شکر 3.73 درصد، حمل ونقل و انبارداری و ارتباطات با 1.47 و مواد و محصولات دارویی 1.07درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند.


ثبت رکورد جدید

یکی از اتفاقات مهم هفته گذشته بورس تهران، ثبت رکورد جدید ارزش معاملات بود که به رقم 9هزار و 478میلیارد ریال در 83 هزار دفعه، تعداد یک هزار و 471 میلیون سهم و حق تقدم رسید. این در حالی بود که در روزهای دیگر هفته ارزش معاملات به سختی به رقم 3هزار میلیارد ریال می‌رسید اما حجم بالای معاملات روی نمادهایی چون ایران خودرو، زامیاد، ملی صنایع مس ایران، بانک صادرات ایران، ایران خودرو دیزل، سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری سایپا این ارزش ثبت شد.

از عوامل دیگر افزایش ارزش معاملات باید از اوراق بدهی و صندوق‌های قابل معامله نام برد. در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد 6914 ورقه اوراق مشارکت س. ص. کارکنان نفت3ماهه 21درصد (منفت98101)، اوراق سفارش ساخت (استصناع) توسعه ملی (صملی 97091)، اجاره رایتل (صایتل9021)، اوراق مشارکت شهرداری شیراز (مشیر6121)، اوراق مشارکت شهرداری شیراز (مشیر97111) و اوراق مشارکت تولید اتومبیل سایپا (مساپا 9551) به ارزش کل بیش از 6هزار میلیارد ریال معامله شد. همچنین در بازار صندوق‌های قابل معامله که صندوق‌های قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی قابل معامله دادوستد می‌شود، تعداد15835واحد صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سهامداری توسعه1 (سپاس1)، تعداد 10000واحد از صندوق شاخص 30 شرکت فیروزه - سهام (فیروزه 1) و تعداد 200000 صندوق تجارت شاخص کاردان سهام (کاردان) به ارزش کل بیش از 2میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.


معاملات فرابورس

گروه محصولات شیمیایی در هفته هفتم سال 95 با در اختیار داشتن 39درصد از معاملات بازار سهام، همانند هفته قبل در صدر صنایع پیشرو قرار گرفت؛ گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم سهم 11 درصدی از معاملات داشت و گروه محصولات کاغذی با معاملاتی به ارزش 213میلیارد ریال رده سوم را به خود اختصاص داد. در جریان معاملات هفتگی فرابورس ایران ضمن عرضه اولیه سهام یک شرکت در بازار دوم، حجم و ارزش معاملات افزایش یافت. این هفته در حالی به پایان رسید که یک میلیون و 847 هزار ورقه بهادار در 157 هزار نوبت به ارزش 12هزار و 181میلیارد ریال در فرابورس داد و ستد شد. این وضعیت نشانگر رشد 22درصدی حجم و 23 درصدی ارزش معاملات در مقایسه با هفته پیشین است.

در بازار اول 130میلیون ورقه بهادار طی این مدت مورد معامله قرار گرفت و ارزش آن به 327میلیارد ریال رسید و در بازار دوم نیز 856میلیون ورقه بهادار به ارزش 2میلیارد و 488میلیون ریال داد و ستد شد که این وضعیت از افت 22درصدی حجم و 2درصدی ارزش معاملات بازار اول و همین طور رشد 52 درصدی حجم و 31درصدی ارزش معاملات بازار دوم حکایت دارد.

از سوی دیگر، حجم معاملات بازار پایه 4 درصد رشد کرد اما ارزش معاملات این بازار با افت 74درصدی معادل 650 میلیارد ریال شد.

در عین حال حجم معاملات بازار ابزارهای نوین مالی در این هفته دوبرابر شد و ارزش این معاملات با 89درصد افزایش به رقم 8 میلیارد و 716 میلیون ریال رسید.

در روز یک‌شنبه بازار فرابورس شاهد عرضه اولیه سهام گروه صنایع کاغذ پارس در بازار دوم با کشف قیمت 1500ریالی بود و بالاترین ارزش معاملات روزانه هم در همان روز رقم خورد. علاوه بر این، نماد معاملاتی شرکت شر کت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان در بازار دوم فرابورس ایران درج شد.

طبق این گزارش، گروه محصولات شیمیایی در هفته هفتم سال 95 با در اختیار داشتن 39 درصد از معاملات بازار سهام، همانند هفته قبل در صدر صنایع پیشرو قرار گرفت؛ گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم سهم 11درصدی از معاملات داشت و گروه محصولات کاغذی با معاملاتی به ارزش 213میلیارد ریال رده سوم را به خود اختصاص داد.

ارزش بازار فرابورس ایران در روز پایانی معاملات هفتگی با 0.1درصد افت نسبت به هفته پیش، معادل 948هزار و 207میلیون ریال شد که 46 درصد از این رقم مربوط به بازار دوم و 12درصد آن مربوط به بازار اول بود. آیفکس نیز در این روز با کاهش 4.4 واحدی، نمایشگر رقم 794 واحد شد. طی هفته قبل معامله اوراق شهرداری قم بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را از آن خود کرد. همچنین در تمام نمادهای اسناد خزانه اسلامی و صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کردند

هفته گذشته، شاهد بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس و شرکت سرمایه‌گذاری اعتلاء البرز پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، نماد معاملاتی شرکت سیمان لار سبزوار پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام و نماد معاملاتی شرکت کشتیرانی دریای‌خزر پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه و اعمال تصمیمات مجمع مذکور در سامانه معاملات بودیم. نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس و نماد معاملاتی شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز یک‌شنبه و نماد معاملاتی شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه به دلیل تغییر با اهمیت در اطلاعات پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 1395 متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر