برگزاری نخستین نشست بانک زیرساخت آسیا با حضور ایران

۱۳۹۵/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۲۵۹

گروه بانک و بیمه|

نخستین نشست سالانه بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا (AIIB) با حضور ایران و سایر کشورهای عضو، برای انتخاب اعضای جدید در شهر پکن پایتخت چین برگزار می‌شود.

این بانک که جمهوری اسلامی ایران نیز از اعضای هیات موسس آن است، رسما با یک سرمایه‌گذاری 100میلیارد دلاری و 57عضو تاسیس شده و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای نخستین‌بار نشست سالانه‌اش را روزهای 25 و 26 ژوئن (اوایل تیر ماه) برگزار می‌کند.

بانک سرمایه‌گذاری در زیرساخت آسیا (AIIB) ازجمله ترتیبات جدیدالتاسیس بانکی بین‌المللی در قاره آسیاست که ایجاد آن در سال 2013 توسط چین مطرح شده است.

قرار است رییسان و نمایندگان همه بانک‌های مرکزی کشورهای عضو و شماری از ناظران شرکای بین‌المللی این بانک در نشست سالانه شرکت کنند.

بانک توضیحی درباره جزییات و دستور کار نشست سالانه به‌طور کامل نداده، اما «جین لی چون» رییس این بانک پیش‌تر در هنگ‌کنگ گفت که در این جلسه درباره عضوگیری جدید و ترسیم نقشه راه آینده بانک بحث و تبادل نظر خواهد شد. بانک سرمایه‌گذاری زیرساختی آسیا موسوم به «ای ‌ای آی بی» می‌کوشد تا ضمن جذب اعضای جدید و تقویت مدیریت جهانی خود، بر میزان سرمایه‌هایش نیز بیفزاید. افزوده شدن بر سرمایه‌های بانک و بیشتر شدن شمار نمایندگان و اعضای آن طبیعتا فراگیری عمل آن را تحقق می‌بخشد و جایگاه بانک را در میان بانک‌های بین‌المللی ارتقا می‌دهد.

به همین دلیل به تازگی این بانک و بانک جهانی قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن بانک AIIB یک میلیارد و 200میلیون دلار برای اجرای چند طرح زیربنایی در قاره آسیا اختصاص می‌دهد.

تایوان فعلا به دلیل اختلافاتی که با چین دارد عضو این بانک وام‌گذار نمی‌شود، اما هنگ‌کنگ در تلاش است تا در سال جاری میلادی به عضویت این بانک درآید.

جمهوری اسلامی ایران نیز هجدهم فروردین ماه سال 94 به عنوان سی و چهارمین عضو این بانک و به‌عنوان یکی از اعضای هیات موسس آن پذیرفته شد.

این بانک هم‌اکنون 57عضو دارد و نزدیک به 30کشور و اقتصاد دیگر جهان قصد ورود به آن را دارند و احتمالا شمار اعضا به 100کشور خواهد رسید.

امریکا که بر بانک جهانی تسلط دارد و ژاپن نیز مسلط بر بانک توسعه آسیا (ADB) است، بانک چین را یک تهدید جدی برای موسسات مالی موجود دنیا می‌بینند و به عضویت آن در نیامده‌اند.

بانک زیرساختی سرمایه‌گذاری آسیایی رسما از شانزدهم ژانویه سال 2016 (دی‌ماه سال 94) با برگزاری مراسمی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و انتظار می‌رود میزان وام‌های آن تا پنج سال دیگر به مرز 5میلیارد دلار برسد.

مراسم رسمی امضای اساسنامه این بانک نیز هشتم تیر ماه سال 94 با حضور «علی طیب‌نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و مقامات بیش از 50کشور عضو در تالار بزرگ ملی خلق چین در شهر پکن امضا شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر