امید دیپلماسی به باز کردن گره بانکی

۱۳۹۵/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۲۴۷

جان کری: تجارت مشروع با ایران بلامانع است

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که به منظور شرکت در نشست بین‌المللی مبارزه با فساد به لندن سفر کرده است، روز پنج‌شنبه با تعدادی از نمایندگان بانک‌های اروپایی و فیلیپ هاموند همتای انگلیسی خود، در خصوص داد و ستد پولی و بانکی با ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش «تعادل» پس از حصول توافق هسته‌یی و برداشته شدن تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌یی کشورمان، همچنان به سبب باقی ماندن برخی تحریم‌ها توسط آمریکا، نقل و انتقالات مالی با دلار به عنوان یک محدودیت بر سر راه تجارت ایران با جامعه جهانی باقی مانده است. در همین راستا برخی بانک‌ها و موسسات مالی اروپا دلیل ترس از جریمه‌های سنگین آمریکا، نسبت به ارتباطات مالی با ایران با نگرانی‌هایی مواجه بوده و از دادوستد پولی- بانکی با ایران امتناع می‌ورزند.


از سوی آمریکا احساس نگرانی نکنید

در نشست روز پنج‌شنبه جان کری، در حضور وزیر خارجه بریتانیا و نمایندگان بانک‌های اروپایی اعلام کرد که بانک‌ها به خاطر انجام معاملات مشروع با ایران تنبیه نخواهند شد. وی که از سوءتعبیرهای ایجاد شده نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد می‌کرد، به فیلیپ هاموند همتای انگلیسی خود گفت: تلاش ما و مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا این است که به چنین برداشت‌های غلطی پایان ببخشیم. قصد ما این است به‌طور شفاف نشان دهیم که تجارت مشروع طبق توافق هسته‌یی با ایران بلامانع است. هرچند بانک‌ها و موسسات مالی موظف هستند که در مورد سرمایه‌گذاری و معامله با افراد دقت لازم را به‌عمل بیاورند.

جان کری افزود: قصد ما این است که موانع و نگرانی‌های مربوط به بانک‌های اروپایی را مورد توجه قرار داده و تا آنجا که می‌توانیم برای آنها تفسیر خود از قانون و معیارها را توضیح بدهیم و با شفافیت رو به جلو حرکت کنیم. وزیر امور خارجه آمریکا گفت: هر دو طرف دارای تعهداتی در خصوص برجام هستند و باید از منافع آن بهره‌مند شوند. منافع ما یک برنامه هسته‌یی قابل نظارت و محدود از سوی ایران است و آنها نیز منافعشان لغو تحریم‌ها و استفاده از فضای ایجاد شده در دوران پسا برجام است.

در همین زمینه رویترز گزارش داد: کری به بانکداران اروپایی تصریح کرده است که نباید آنها برای از سرگیری مبادلات مالی خود با ایران از سوی آمریکا احساس نگرانی کنند.


هدف راهبردی بازگشت ایران به جهان

از سوی دیگر فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان نیز با بیان اینکه آمریکا قصد ندارد بر سر راه تجارت ایران و بانک‌های اروپایی قرار بگیرد، گفت: آنچه از آقای کری خواستارم، این است که یک چشم‌انداز کلی از موضع آمریکا در این خصوص ارائه کند.

وی تاکید کرد: سعی ما در این است که شکاف موجود میان روابط مالی و بانکی میان ایران و بانک‌های اروپایی توسط آمریکا کاهش یافته و در تلاش هستیم تا جدایی میان قصد سیاسی و حقیقت بانکداری جهانی را درک کنیم. قصد ما این است که دریابیم چگونه می‌توان این جدایی را از بین برد تا بانک‌های جهانی قادر به از سرگیری تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران شوند.

هاموند گفت: دستیابی به هدف راهبردی که همان بازگرداندن ایران به جامعه بین‌الملل و عادی‌سازی روابط تجاری با این کشور است، در گرو عدم شکست در این قضیه است. در غیر این‌صورت به‌دست آوردن تمام مزایای مربوط به توافق هسته‌یی امکان‌پذیر نبوده و توافقی که آن همه روی آن زمان و انرژی گذاشته شد، ناکام خواهد ماند.

بانکداران اروپایی همچنان نگرانند

در همین راستا آسوشیتدپرس روز گذشته گزارش داد: دولت‌ها و موسسات اروپایی خواستار یک ضمانتنامه کتبی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در خصوص مراودات مالی با ایران هستند و آمریکایی‌ها تا امروز از این امر امتناع می‌ورزند. سی ان ان نیز در این خصوص آورده است: توضیحات کری بانکداران اروپایی را به‌طور کامل متقاعد نکرده و مدیران دو بانک استاندارد چارتر و دویچه بانک آلمان همچنان نسبت به برقراری همکاری‌های پولی- بانکی با ایران نگران و مردد هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر