تردد نفتکش‌های ایرانی در بنادر جهان آزاد شد

۱۳۹۵/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۲۴۲

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه مشکلات مربوط به بیمه نفتکش‌های ایرانی به طور کامل رفع شده است، گفت: با توجه به اخذ گواهینامه‌های معتبر رده‌بندی بین‌المللی و نیز رفع کامل تحریم‌های بیمه‌یی، محدودیتی برای تردد نفتکش‌ها در بنادر دنیا وجود ندارد. علی‌اکبر صفایی در گفت‌وگو با ایرنا درباره رفع تحریم‌های بیمه‌یی نفتکش‌های ایرانی افزود: با توجه به حل و فصل قطعی مشکل بیمه‌یی، نفتکش‌های ایرانی تحت پوشش بیمه‌های بین‌المللی قرار گرفته و می‌توانند در همه بنادر پهلوگیری کنند. وی اضافه کرد: بر این اساس، دیگر برای نفتکش‌هایی که مالکیت ایرانی دارند و نیز نفتکش‌هایی که وارد بنادر ایران می‌شوند هیچ مشکل بیمه‌یی وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه از این پس نفتکش‌های ایرانی می‌توانند به مقصد اروپا بارگیری کنند، ادامه داد: درحال طی روند اخذ بیمه و مذاکره با شرکت‌های بیمه‌یی هستیم که با دستیابی به توافق درباره بهترین قیمت و شرایط قراردادهای بیمه‌یی را امضا خواهیم کرد.

صفایی به اخذ مجوز از موسسه‌های رده‌بندی بین‌المللی اشاره کرد و گفت: موسسه‌های رده‌بندی که گواهینامه‌های بین‌المللی را برای کشتی‌ها صادر می‌کنند نیز برای نفتکش‌های ایرانی مجوزهای لازم را صادر کرده‌اند به گونه‌یی که تردد نفتکش‌ها با گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش به تاثیر تحریم بر فعالیت نفتکش‌های ایرانی در دوران تحریم اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه تمام مقررات مربوط به حمل و نقل دریایی(شامل ایمنی، محیط زیست و امنیت دریانوردی و کار) بین‌المللی هستند، تاثیر تحریم‌ها بر حمل و نقل دریایی بسیار شدید بود.

وی ادامه داد: پس از رفع تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام، تلاش‌ها برای رفع مشکلات بیمه‌یی و حل و فصل مسائل مربوط به گواهینامه‌های بین‌المللی را آغاز کردیم که در نهایت موفق به رفع همه موانع شدیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه ایران دارای بزرگ‌ترین ناوگان نفتکش دنیاست، اضافه کرد: ناوگان نفتکش ایران شامل 70 فروند انواع کشتی است که برای حمل نفت، فرآورده‌های نفتی و گاز به کار گرفته می‌شوند.

صادرات نفت ایران در دوران تحریم به کشورهای ترکیه، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی محدود شده بود که بخش عمده آن توسط نفتکش‌های ایرانی انجام می‌شد.

شرکت‌های بین‌المللی بیمه‌یی در دوران تحریم از بیمه نفتکش‌های ایرانی خودداری می‌کردند در نتیجه این نفتکش‌ها قادر به تردد در همه بنادر جهان نبودند.

با توجه به ریسک بالای حمل محموله‌های نفتی، بنادر بسیاری از کشورها به شرطی اجازه تردد به نفتکش‌ها را می‌دهند که تحت پوشش بیمه‌های معتبر بین‌المللی قرار داشته باشند، بر این اساس به دلیل تحت پوشش قرار نگرفتن بیمه‌های بین‌المللی حضور نفتکش‌های ایرانی در بسیاری از بنادر جهان ازجمله اروپا با مانع مواجه شده بود.

با اجرایی شدن برجام در دی ماه پارسال، تحریم‌های صنعت نفت و نفتکش ایران رفع شد اما مذاکره با شرکت‌های بین‌المللی بیمه‌یی برای از سرگیری پوشش بیمه‌یی برای ایران، روندی زمانبر بود که پس از مذاکرات طولانی حاصل شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر