انتظار سودآوری کوتاه‌مدت از بورس را نداشته باشید

۱۳۹۳/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۱

رشد 118واحدی شاخص کل بورس تهران در ساعات اولیه معاملات نخستین روز شهریور‌ برخلاف

پیش‌بینی‌ها در حال محقق شدن بود که افت 37واحدی در پایان معاملات نشان داد که هر چند بازار سهام وطنی چندان وقعی بر تحلیل‌های بنیادی و تکنیکی نمی‌دهد؛ اما به‌هرحال

پیش‌بینی‌های کارشناسان این بازار در خصوص تداوم روزهای نزولی بیراه و دور از انتظار نیست. آنجایی‌که معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی نیز بر ادامه وضع فعلی بورس مهر تایید می‌زند، دال بر محقق بودن چنین پیش بینی‌هایی است.

شاپور محمدی که در نشست خبری

با مناسبت هفته دولت با رسانه‌ها شرکت کرده بود، سود آوری در کوتاه‌مدت از بازار سهام را بعید دانست و بر روند منطقی فعلی بازار تاکید و انتظار سودآوری در بلندمدت از این بازار را گزینه

قابل‌اتکایی عنوان کرد. وی در خصوص وضعیت بورس تهران و ارز آزاد این‌طور بیان کرد: «بازار آزاد را نمی‌توان نفی کرد و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها در این بازار است. همچنین بازار بورس در حال حاضر روند منطقی پیدا کرده و بلندمدت بودن آن قابل اتکا است و در مدت کوتاه فرصت سودآوری بالا ایجاد نخواهد شد.»

همچنین به‌گفته محمدی اثرات اجرای فاز دوم هدفمندی بر تورم انتظاری و روانی، کمتر از پنج‌درصد و نیز اثر آن روی رشد اقتصادی کمتر ازمنفی دو دهم است، به‌زعم وی این رقم بسیار ناچیز است و در حقیقت رشد اقتصادی به‌سمت مثبت شدن پیش می‌رود. این توصیفات معاون وزیر اقتصاد، حاکی از بهبودی نسبی اقتصاد کشور در ماه‌های نه‌چندان دور است و بالطبع حاکم شدن چنین وضعی بر اقتصاد کشور، رشد و رونق بازار سرمایه در بلندمدت را در پی خواهد داشت.

جریان روز بازار

در هر حال افت و خیز شاخص کل در جریان معاملات روز گذشته که ابتدا تا رقم 74هزار واحدی پیش رفت و سپس برگشت خورد، هیچ دلیلی برنمی‌تابد، الا تلاش مسوولان بورسی با حربه همیشگی معاملات بلوکی در نماد عادی برای مثبت نشان دادن بازار سهام است، اما با وجود چنین تلاش‌هایی نهایتا وزنه مکانیسم طبیعی بازار بر مکانیسم تصنعی در بازار چربید و بدین‌ترتیب شاخص کل مجددا به کانال 73هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. بر این اساس روز گذشته مجددا معامله بلوکی درنماد عادی این‌بار روی نماد معاملات صنایع پتروشیمی فارس انجام گرفت و این اقدام سبب قد برافراشتن متغیر شاخص کل بازدهی و قیمت شد اما برخلاف انتظار مقامات بورسی و بازیگران چنین معامله‌یی، در ادامه به‌مرور زمان روند دیگر معاملات، شاخص کل را وادار به‌عقب‌نشینی کرد. بااین حال رقابت تنگاتنگ نمادهای درشت در تاثیرات مثبت و منفی بر شاخص در آغاز معاملات به سود نمادهای مثبت تمام شد اما به‌تدریج رینگ معاملات، بازی را

به‌نفع نمادهای منفی اثرگذار بر شاخص به اتمام رساند. در همین راستا نگاهی به‌دیگر شاخص‌های بورس همچون بازار اول و دوم و شاخص صنعت، 50شرکت برتر و غیره به‌ظاهر در دومینوی رشد قرار گرفته بودند اما تا قبل از بسته شدن نمادهای معاملاتی، این‌بار دومینوی افت، سهم این شاخص‌ها از نخستین روز کاری هفته جاری بورس بود.

اما همان‌طور که فارس به تنهایی یدک‌کش شاخص کل بود، در مقابل هجوم کاهشی فولاد مبارکه اصفهان بر سیر نزولی شاخص اثرگذارتر بود. نماد فولاد در جریان بازار دیروز نزدیک به سقف دامنه نوسان، ارزش از دست داد و آخرین معامله آن به قیمت 2542ریال بسته شد. سهام فولاد برای هشتمین روز کاری متوالی ریزشی بوده است. در نتیجه از گروه فلزات اساسی نه تنها فولاد، بلکه نمادهای ملی صنایع مس ایران، کالسیمین و فباهنر‌ نیز منفی خوردند. گروه خودرویی‌ها نیز در بازار دیروز سهم قابل اعتنایی در رشد شاخص داشتند؛ با وجود کاهش قیمت خودروها و بنابه اطلاعیه اخیر شورای رقابت مبنی بر برگشت قیمت‌ها به‌قبل از مصوبه افزایش قیمت، سهام این گروه در بازار دیروز ظاهرا بی‌اعتنا به غوغای کاهش اندک قیمت، عمل کردند. ایران خودرو و سایپا در مدار رشد معمولی قرار داشتند این در حالی بود که از این گروه پارس خودرو صف خرید شد که علت این امر نیز پایین بودن قیمت سهم این شرکت بود. در هر حال جو خودرویی‌ها در بازار دیروز مثبت ارزیابی می‌شود. از گروه ساختمانی نماد مسکن شمال‌غرب نخستین سود مالی سال آینده خود را اعلام کرد که نسبت به سال جاری با رشد 9.5درصدی، سود هر سهم آن از 74تومان به 81تومان رسیده است، این امر موجب شد نماد این شرکت رشد در خور صف خرید شدن بیاید. در حالی که اکثر نمادهای گروه ساختمانی در بازار دیروز، سهام‌شان منفی بود. در همین راستا اغلب نمادهای معاملاتی گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز سهام‌شان منفی خورد؛ به‌طوری‌که از این گروه «ومعادن» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشت. همچنین از این گروه، نمادهای چادرملو و گل گهر نیز منفی شدند علت نزولی بودن سهام این گروه افت قیمت جهانی سنگ آهن است که محصول عمده تولید این شرکت‌ها محسوب می‌شود.

دونماد با کنش متفاوت

از جمله اتفاقات بارز بازار دیروز این بود که صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی نخستین

پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به پایان شهریور 94

را اعلام کرد که نشان می‌دهد میزان سود سال آتی این شرکت نسبت به سال جاری 19درصد کاهش دارد و مطابق آن سود هر سهم آن از 80تومان به 65تومان کاهش یافته است؛ همین اتفاق باعث شد که قیمت این سهام تا آستانه صف فروش افت کند. این در حالی بود که نماد ماشین‌سازی اراک نیز با اعلام سود مالی جدید خود که بیانگر کاهش 40درصدی آن نسبت به سال جاری است، با وجود کاهش سود هر سهم این شرکت از 55تومان به 33تومان، هیچ تغییر خاصی در قیمت این سهم در بازار روز گذشته برای آن اتفاق نیفتاد. علت اصلی این اتفاق به‌خاطر حمایت‌های دارنده حقوقی این سهم بود که مانع از نوسانات قیمتی سهم شد.

نکته قابل توجه بازار دیروز این بود همان‌طور که در هفته‌های گذشته «تعادل» منعکس کرده بود سهامی که بدون دلیل و صرفا با سفته بازی رشد قیمتی داشتند، در نهایت در سیر نزولی شدید قرار گرفتند. برپایه این گزارش سهامی که طی روزهای گذشته صف خرید می‌شدند، روز گذشته تماما صف فروش شدند، چراکه به‌خاطر سفته بازی و دلالی که روی این سهام انجام می‌گیرد رشد بدون دلیل منطقی داشتند اما به‌مرور، ترفند دستکاری قیمتی این نوع سهام در بازار آشکار می‌شود، این موضوع نشان‌دهنده انتقال ریسک بازار به سمت سهامداران حقیقی و خرده پاست که بی‌خبر از سفته‌بازی‌ها اقدام به معامله روی چنین سهامی که میزان سهام شناور آزاد پایین‌تری دارند، می‌کنند و ضرر و زیان ناشی از این امر صرفا متوجه منافع این نوع سهامداران می‌شود. از جمله چنین شرکت‌هایی که دستکاری قیمتی روی سهام آنها طی روزهای اخیر صورت گرفت و باعث زیان حقیقی‌ها شد، می‌توان از شرکت‌هایی چون سرمایه‌گذاری بیمه، فرآورده‌های نسوز ایران، خاک چینی، شیشه و گاز و غیره نام برد.

رفت و آمدهای نمادها

اما از جمله نمادهای متوقف بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان کردستان و پتروشیمی خارک بود، سیمان کردستان با توجه به اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31شهریور 94 و پتروشیمی خارک برای بررسی بیشتر اطلاعات متوقف شدند. توقف نماد پتروشیمی خارک بدین منظور بود که این شرکت در گزارش سه‌ماهه خود بخش قابل توجهی از سود را محقق کرده است. مطابق این امر سازمان جهت بررسی بیشتر اطلاعات و امکان تعدیل مثبت سود، اقدام به‌توقف این نماد کرد. همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، سرمایه‌گذاری رنا، عمران و توسعه فارس و نوسازی و ساختمان تهران با توجه به اعلام پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 1394/06/31 متوقف شدند.

اما از جمله نمادهایی که به تالار برگشت نماد معاملاتی شرکت ماشین‌سازی اراک بود که با توجه به اعلام پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 1394/06/31 بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله شد.

معامله بلوکی سهم داده‌پردازی ایران

هرچند سهم معاملات عمده در نماد عادی بیشترین سهم از کل حجم معاملات دیروز را تشکیل می‌دهد اما تنها معامله عمده که در نماد بلوکی نیز عرضه شد سهام داده‌پردازی ایران بود. بر اساس گزارش نهاد اجرایی بازار، تعداد 000/000/254 سهم معادل 39درصد از سهام شرکت داده‌پردازی ایران متعلق به‌شرکت ملی انفورماتیک به‌صورت یکجا ونقد یا نقدواقساط (60درصد نقد و مابقی اقساط طبق شرایط اعلامی) به قیمت پایه هر سهم 100/2ریال در نماد مداران چهارعرضه شد. مطابق این اطلاعیه کارگزاران خریدار درصورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی بودند که سه‌درصد ارزش سهام مورد معامله براساس قیمت پایه را نقدا یا به‌صورت ضمانتنامه بانکی بدون قیدوشرط از مشتری دریافت کرده و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا به این شرکت ارایه کند.

نگاهی به فرابورس

آیفکس، شاخص کل بازار فرابورس که طی روزهای گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرد روز گذشته هماهنگ با بورس اوراق با 1.50واحد افت به‌رقم 805 واحد دست یافت، از جمله نمادهای کاهنده شاخص این بازار می‌توان به نمادهای معاملاتی شرکت‌هایی چون پتروشیمی جم، ذوب آهن اصفهان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی زاگرس اشاره کرد. ارزش معاملات فرابورس دیروز به 154میلیارد تومان بالغ شد این در حالی بود که ارزش معاملات بورس اوراق بهادار نیز اندکی بیش از 178میلیارد تومان را نشان می‌داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر