مجسمه هیتلر 17 میلیون دلار فروخته شد

۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۰۵۳

حراج بهاره آثار هنری در کریستیز، نتایجی بسیار بهتر از حد انتظار کارشناسان را در پی داشت و تا اندازه‌یی نگرانی‌های مربوط به رکورد بازار آثار هنری را برطرف کرد. یک مجسمه بحث‌برانگیز از آدولف هیتلر، پیشوای آلمان نازی با رقم بی‌سابقه 17/2میلیون در حراج بهاره کریستیز فروخته شد. به گزارش آنا، این مجسمه با عنوان«او» (Him) اثر موریتزیو کاتلان که پیکره زانو زده‌یی از هیتلر است بعدازظهر یک‌شنبه به فروش رفت و یکی از مواردی بود که پیش‌بینی‌های بدبینانه در مورد فروش آثار هنری در این فصل را برطرف کرد.

به گزارش نیویورک تایمز لویک گاوزر، معاون بخش «هنر پس از جنگ و معاصر» کریستیز که در ساعت

5 عصر یک‌شنبه به وقت نیویورک، مجسمه هیتلر را به عنوان نخستین اثر از میان پنج اثر عرضه شده به معرض فروش گذاشت، انتظار نداشت بتواند اثری مانند این هیتلر زانو زده به قیمت‌های بالا بفروشد.

اما حراجی که یکی از هنرمندان به نام بروس نومن لقب «محکوم به شکست» را به آن داده بود، نشان داد بازار آثار هنری به آن بدی هم که پیش‌بینی می‌شد، نیست. به گفته یکی از کارشناسان هنری این حراج به کلکسیونرها جرات داده تا پا پیش بگذارند و اثبات کنند که سلیقه‌شان بسیار بهتر و عمیق‌تر از «عزیزدردانه‌های حراج‌ها» است.

تخمین زده شده بود که 39 اثر هنری در حراج کریستیز بهار امسال در مجموع 59/4میلیون دلار فروش داشته باشند اما عملا 78/1میلیون دلار از محل فروش آنها به دست آمد و 31درصد از آنها با مبالغی بیشتر از بالاترین برآوردها فروخته شدند و تنها مورد شکست کریستیز در فروش مربوط یک جعبه چوبی پر از سیب‌زمینی اثر سیگمار پولکه بود که «آن سیب‌زمینی‌ها» نام داشت.

به گفته یکی از دلالان آثار هنری موارد اخیر نشان می‌دهد که اگر حراجی‌ها گزیده کار کنند و آثار تازه را به معرض فروش بگذارند، وضعشان رو به‌ راه خواهد بود حتی اگر نتوانند مانند ماه نوامبر(آذر) گذشته به فروش‌های بزرگ بالای یک‌صد میلیون دلار امید ببندند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر