سایه «عقاب» و «اژدها» بر کالاهای وارداتی

۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۰۴۹

گروه گوناگون|

شاید آن زمانی که شیخ‌الوزرای دولت یازدهم یعنی بیژن زنگنه گفته بود: «عقد اخوتی با چین نبسته‌ایم و دنبال دیگر شرکا نیز هستیم.» تصور این بود که با باز شدن درهای اقتصاد و گره‌های تحریم، مقاصد وارداتی و صادراتی ایران به کلی دگرگون می‌شود. در همان ابتدای به میان آمدن بحث برجام نیز این مساله بیشتر از قبل مطرح شد. با این حال نگاهی به کشورهای مبدا که کالای خود را به ایران صادر می‌کنند،‌ نشان از آن دارد که حجم مراودات ایران با چین هنوز به میزان قابل توجهی باقی مانده است به طوری که از ابتدا تا 19 اردیبهشت ماه سال جاری 366میلیون دلار کالا از چین به ایران وارد شده است.

در این بازه زمانی سرزمین اژدها(چین) و عقاب(روسیه) بیشترین میزان صادرات کالا به ایران را داشته‌اند. در همین بازه زمانی، روسیه با 277میلیون دلار دومین کشوری است که بیشترین میزان صادرات کالا به ایران را از آن خود کرده است. بعد از چین و روسیه، امارات در صدر صادرات کالا به ایران قرار دارد به طوری که در بازه زمانی مشابه ‌132میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است.

از سوی دیگر نگاهی به آمارهای واردات طی یک ماه اردیبهشت نشان می‌دهد که بیشترین میزان واردات در 5 اردیبهشت و از روسیه صورت گرفته است. در این روز 119میلیون دلار کالا از مبدا روسیه به ایران وارد شده است.

در عین حال بیشترین میزان واردات ایران در روزهای بعد از چین و امارات بوده است. هر چند که ارزش بیشترین رقم واردات در روزهای بعد کاهش یافت و به 37میلیون دلار نیز رسید. با این حال روز هشتم اردیبهشت ارزش واردات باز هم بالا رفته و به 104میلیون دلار رسیده است. این ارزش بالای واردات این‌ بار به امارات اختصاص داشته است تا چین از انحصار رتبه اول صادرات به ایران کمی خارج شود. در این میان چهارم اردیبهشت کمترین میزان واردات در میان دیگر روزهای ماه جاری به ثبت رسیده است به طوری که تنها 29میلیون دلار کالا از مبدا چین وارد شده است.

تازه‌ترین آمار ارائه شده از سوی پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک، سهم کشورهای صادرکننده به ایران در روز یک‌شنبه 19اردیبهشت ماه را نشان می‌دهد. بر این اساس بیشترین واردات در این روز از چین صورت گرفته است. در این روز 50 میلیون دلار کالا از چین وارد شده است. بعد از چین، ترکیه در رتبه دوم قرار دارد که عدد 23میلیون دلار را به خود اختصاص داده است.

دیگر مبادی ورود کالا به ایران در 19اردیبهشت، سوییس، مالزی، فرانسه، دانمارک، پاکستان، اتریش، کویت، تایوان و لوکزامبورگ بوده است. نکته قابل توجه دیگر در این آمار مربوط به کاهش واردات کالا از روسیه است. آن‌طور که اعداد گمرک نشان می‌دهد، روسیه درحالی روز پنجم اردیبهشت ماه به نخستین کشور صادرکننده کالا تبدیل شده بود که ارزش کالاهای صادراتی آن در بازه زمانی 5 تا 19 اردیبهشت به ‌شدت افت کرده است. بر این اساس ارزش کالاهای وارد شده از روسیه در 5 اردیبهشت 119میلیون دلار و در 19 اردیبهشت 2میلیون دلار شده که کاهش ارزش 17میلیون دلاری را طی دو هفته نشان می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر