قیمت نفت در گرگرفتگی آتش کانادا

۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۰۴۶

گروه انرژی

قیمت‌های نفت روز دوشنبه تحت تاثیر آتش‌سوزی عظیم در منطقه نفت‌خیز کانادا که بیش از یک میلیون بشکه در روز از ظرفیت تولید این کشور را تعطیل و عرضه به بازارهای جهانی را محدود کرده است، جهش یافت.

بهای معاملات نفت خام امریکا با 85سنت یا 1.9درصد افزایش، 45.51دلار در هر بشکه معامله شد. نفت خام امریکا روز جمعه با 34سنت افزایش، در 44.66دلار بسته شد. بهای نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است با 62 سنت یا 1.4درصد افزایش، در 45.99دلار ایستاد. نفت برنت روز جمعه با 23سنت افزایش، در 45.24دلار بسته شد. ظرفیت تعطیل شده برابر با بیش از یک سوم از تولید روزانه نفت کاناداست. مقامات کانادایی روز یک‌شنبه نسبت به مهار این آتش‌سوزی گسترده در صورت مساعد بودن وضعیت جوی ابراز خوش‌بینی کردند، اما وزش باد شعله‌های آتش را از شهر فورت مک موری به مناطق دیگر گسترش داده است. قطع عرضه نفت کانادا قیمت‌ها را بالا برده است. بانک استرالیا و نیوزیلند در گزارشی نوشت: قیمت‌های نفت رشد هفته گذشته را حفظ کردند، زیرا نگرانی‌ها نسبت به تاثیر آتش‌سوزی آلبرتای کانادا بر عرضه نفت از پروژه‌های این منطقه، همچنان ادامه دارد.

بازارها همچنین به عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است چشم دوخته‌اند. البته بلومبرگ روز گذشته در گزارشی به این مساله اشاره کرد که قدرت اثر‌گذاری آتش‌سوزی کانادا بر بازار نفت، به نوعی تغییر نفتی عربستان را به حاشیه رانده است. علاوه بر آتش‌سوزی کانادا، تولید نفت شیل امریکا و همچنین تولید نفت در امریکای لاتین و آسیا کاهش یافته و 1.2میلیون بشکه در روز از عرضه جهانی کاسته است. اشباع عرضه جهانی ریزش 70درصدی قیمت‌های نفت از سال 2014 تا اوایل سال 2016 را به‌دنبال داشته است، اما دورنمای کاهش تولید در امریکا و مناطق دیگر قیمت‌های نفت که در فوریه به پایین 30دلار در هر بشکه سقوط کرده بودند را مورد پشتیبانی قرار داده است. اگرچه عرضه محدودتر می‌شود، اما تقاضا به‌ویژه در آسیا قوی مانده است. طبق آمار گمرکی، واردات ماهانه نفت خام چین 7.6درصد در آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به 32.58میلیون تن رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر