کاهش قاچاق کانتینری در مبادی گمرک

۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۰۳۷

گروه تجارت| قاچاق کانتینری با اقداماتی مانند گرفتن اسناد بانکی کاهش خواهد یافت. این وعده تازه رییس کل گمرک ایران است. بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، همه واردات از طریق ثبت سفارش، حواله ارزی، کد رهگیری و شرکت‌های حمل و نقل رصد می‌شود و اگر شرکت حمل خارجی باشد باید گذرنامه و اسناد داشته باشد، وقتی که در پایانه کشور تخلیه و بارگیری می‌شود اسنادش در بانک تبادل و پس از آن از گمرک ترخیص می‌شود. مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک ایران در توضیح مطلب فوق بیان کرد: تا قبل از برجام اسناد بانک را دریافت نمی‌کردیم اما اکنون این اسناد را دریافت می‌کنیم و در این اسناد مشخص است که بانک ذی‌نفع به چه کسی پول داده است. کرباسیان گفت: یکی از دلایلی که برای قاچاق وجود داشت جابه‌جایی اسناد کالا در تخلیه و بارگیری مجدد بود که موجب شده بود امارات در مقاطعی به نخستین یا دومین صادر‌کننده به ایران مطرح شود در حالی که تولید‌کننده نبود. دو هفته پیش نیز دریابانی محموله قاچاق را با سه اظهارنامه متفاوت و بدون گواهی مبدا کشف کرد، اما ما به علت اعتبارمان گواهی مبدا را صادر می‌کنیم.


عبور موقت کالا برای حمایت از تولید

کرباسیان افزود: در دوران تحریم به‌طور نمونه به واردکنندگان خودرو می‌گفتیم خودرو را به چه قیمتی وارد کرده‌اید، می‌گفتند خودرو را مستقیم وارد نکرده‌ایم بلکه از طریق واسطه وارد کردیم اما در شرایط کنونی ما اسناد خرید مستقیم را دریافت خواهیم کرد. رییس کل گمرک گفت: عبور موقت کالاها در اختیار گمرک و زمینه‌یی برای حمایت از تولید داخل است، یعنی اجازه می‌دهیم که واحدهای تولیدی برای استفاده از ظرفیت‌های خالی، مواد اولیه را وارد و محصول نهایی را صادر کنند البته نباید واردات کالایی به بخشی از تولید داخل ضربه بزند. کرباسیان افزود: سال‌های قبل در گمرک بودم آن‌قدر در موضوع عبور موقت شکر اذیت شدیم که اکنون تا چارچوب آن مشخص نشود، اجازه عبور موقت نمی‌دهیم. وی با بیان اینکه براساس اعلام وزارت صنعت، واحدهای شکلات‌سازی به شکر نیاز دارند، اظهارداشت: در جلسه‌یی سه‌جانبه میان گمرک، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، موضوع عبور موقت شکر را حل خواهیم کرد. معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: زمانی عده‌یی شکر خام را به بهانه صادرات شکر تصفیه شده وارد می‌کردند، بعد گواهی صادرات بخشی از شیرینی و شکلات را ارائه می‌کردند و می‌گفتند در این شیرینی و شکلات همان شکری است که وارد کردیم از این‌رو برای حل این مشکل باید چارچوب کار مشخص شود. رییس کل گمرک گفت: درباره واردات دارو اقدامات خوبی با همکاری معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت انجام شده طوری که نشان و بارکد کالا را همراه پروانه کالا عرضه می‌کنیم که هر فردی با پیامک از مجوز کالا مطمئن شود. کرباسیان در زمینه واردات خودرو امریکایی شورولت نیز گفت: این خودرو امریکایی در گمرک ثبت سفارش شده اما وارد کشور نشده و در مبدا برگشت خورده است.


تفاهم گمرکی ایران و روسیه

همچنین براساس صحبت‌های مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک کشور، قرار است هفته آینده سه تفاهمنامه گمرکی بین ایران و روسیه امضا شود که بزرگ‌ترین سند همکاری‌های گمرکی تاریخ دو کشور است. به گفته کرباسیان، امضای این تفاهمنامه‌ها رشد و بهبود روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را به دنبال خواهد داشت. به هرحال، هفته آینده ولادیمیرمالینین، رییس گمرک روسیه به ایران می‌آید. در این سفر سه موافقتنامه همکاری بین گمرکات دو کشور امضا می‌شود که البته باید این تفاهمنامه‌ها به تایید مجلس شورای اسلامی ایران و دومای روسیه برسد. طبق گفته‌های رییس گمرک، شماری از صادرکنندگان کشور از ارزش‌گذاری متفاوت و بالاتر کالاهای صادراتی ایران توسط روس‌ها گلایه‌مند بودند؛ بر این اساس طبق این تفاهمنامه قرار است ارزش‌گذاری اجناس توسط گمرکات دو کشور مورد قبول قرار گیرد. به گفته کرباسیان، این اقدام، گام مهمی برای صادرات و واقعی کردن قیمت کالاهای صادراتی است. ایجاد «کانال سبز» از دیگر مواردی است که به عنوان تفاهمنامه بین دو کشور امضا خواهد شد؛ این اقدام کمک بزرگی به صادرکنندگان ایرانی خواهد بود و فرصت مغتنمی در زمینه تعرفه، ارزش‌گذاری و ارزیابی کالاهاست. قرار است محتوای کامل این سند به‌زودی منتشر شود اما براساس توافق‌های انجام شده، از مهم‌ترین محورها می‌توان به «توافق برای صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه» اشاره کرد. براساس این توافق، گمرک روسیه ترخیص محصولات کشاورزی فاسدشدنی ایران را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد. علاوه بر این محصولات کشاورزی ایران در کریدور سبز گمرکی روسیه قرار می‌گیرد و گمرک ایران متعهد شده اطلاعات و ارزش گمرکی این کالاها را به گمرک روسیه ارسال کند تا نسبت به ترخیص سریع محصولات کشاورزی ایران اقدام شود. به گفته کرباسیان، امضای این تفاهمنامه‌ها ضمن کاستن از معطلی و اتلاف زمان در مرزهای دو کشور، سهولت تبادل اطلاعات بین ایران و روسیه را به دنبال داشته و موجب می‌شود اسناد گمرکی، ارزیابی، ارزش‌گذاری و تعرفه‌های کالاهای هر دو کشور مورد قبول طرفین باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر