مذاکره برای احداث خط آهن جدید بین ایران و ترکیه

۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۰۳۱


پورسید آقایی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مذاکرات با طرف ترکیه برای احداث خط جدید ریلی از مرز بازرگان به ترکیه ادامه دارد، گفت: با اتصال به ترکیه از طریق خط ریلی زمینی و مستقیم، خط ریلی سراسری شرق به غرب با محوریت ایران راه‌اندازی می‌شود. محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه با کشور ترکیه موافقتنامه‌یی برای احداث خط جدید ریلی به صورت مشترک امضا کرده‌ایم، گفت: این خط جدید قرار است از حوالی مرز بازرگان عبور کند.

وی اظهار کرد: تیم کارشناسی دو کشور در حال مذاکره و بررسی هستند تا نقطه اتصال در مرز را مشخص کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم طرف ترکیه باید نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر خط آهن بسازد و هم ما باید از سمت جلفا تا بازرگان خط ریلی جدیدی احداث کنیم، گفت: هنوز وارد فاز اجرایی و ساخت این پروژه نشدیم.

وی افزود: در سال جاری به دنبال مذاکره با ترکیه برای تعیین مسیر و نقطه اتصال و کریدور هستیم و تعیین تاریخ اجرایی شدن این پروژه بستگی به عزم ترک‌ها دارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن درباره مشکلات خط آهن فعلی ایران-ترکیه که از دریاچه وان عبور می‌کند، به ایلنا گفت: مشکل مسیر ریلی وان در ترکیه این است که از دریاچه عبور می‌کند و در داخل دریاچه واگن‌ها باید جابه‌جا شوند و از آنجایی که باید با کشتی این کار انجام شود امکان حجم بالای ترانزیت در مدت زمان کوتاه و با سرعت بالا وجود ندارد. پورسیدآقایی با بیان اینکه اگر یک خط ریلی مستقیم ریلی زمینی با ترکیه داشته باشیم این کریدور به‌طور مستقیم متصل می‌شود، تاکید کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر ترکیه در حال ساخت تونل جدیدی است که خط ریلی باری این کشور از زیر دریا به اروپا متصل شود، اگر ترکیه این خط زیر دریا را احداث کند و ما هم از مسیر بازرگان به ترکیه خط ریلی داشته باشیم، بارها می‌توانند از کریدور چین به ایران بیایند و از ترکیه مستقیم به اروپا برود؛ بنابراین یک خط ریلی سراسری شرق به غرب راه‌اندازی

می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این خط ریلی از لحاظ موقعیت استراتژیکی برای دو کشور بسیار اهمیت دارد. وی گفت: این خط مستقیم زمینی مزیت کاهش مسافت هم دارد اما این مزیت جدی برای این خط محسوب نمی‌شود، مزیت مهم این خط مسیر زمینی آن و مسیر سیر قطارها است؛ چرا که در ترانزیت، زمان بسیار مهم است و در خط فعلی بخشی از ترانزیت باید توسط کشتی‌ها از دریاچه وان انجام شود که مدت زمان ترانزیت را افزایش می‌دهد.

پورسیدآقایی تاکید کرد: برای رفع این مشکل باید خط زمینی برای اتصال به ترکیه داشته باشیم، در این صورت بار بیشتر در مدت زمان کمتر ترانزیت می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر