همبستگی زنان در توسعه پایدار و صلح جهانی

۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۰۲۷

گروه اقتصاد اجتماعی

نخستین سمینار مشترک یک روزه ایران و ژاپن با عنوان «زنان، صلح و توسعه پایدار» صبح دیروز با حضور «آکیه آبه» همسر نخست‌وزیر ژاپن، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه و «یوهی ساساکاوا» رییس بنیاد صلح ساساکاوا، معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست و شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد. هدف از اجرای این سمینار پیگیری و حمایت از موضوع همبستگی زنان برای توسعه پایدار و صلح جهانی است.


دو تمدن کهن وامدار قدرت سازندگی زنان

شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در این سمینار گفت: «دولت یازدهم عزم راسخ در راستای تحقق عملی عدالت جنسیتی در ابعاد مختلف زندگی و مهم‌تر از آن ایجاد توازن و هماهنگی میان ایفای نقش‌های چندگانه زنان دارد. این اقدامات دولت در نهایت موجب ارتقای وضعیت زنان و تقویت نهاد خانواده می‌شود.»

وی تصریح کرد: توجه ویژه نسبت به بهبود وضعیت و توانمندسازی زنان در عرصه‌های مختلف در اسناد بالادستی و قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران، دستاوردهای قابل توجهی را موجب شده است که در این خصوص می‌توان به رشد چشمگیر حضور زنان و دختران در بخش آموزش به‌ویژه آموزش عالی اشاره کرد. مولاوردی افزود: بحث نقش زنان به عنوان عاملان و ذینفعان توسعه در زمان تدوین برنامه توسعه‌یی 2030 به‌طور گسترده مطرح شد که اهداف 17 گانه توسعه پایدار به‌وسیله رهبران جهان از جمله رییس‌جمهوری ایران در سپتامبر 2015 پذیرفته شد.

بنابراین تا 15 سال آینده کشورها متعهد شده‌اند همه تلاش‌های خود را برای پایان دادن به فقر، مبارزه با نابرابری و مقابله با تغییرات آب و هوایی به کار برند و این اهداف 17 گانه با 169 هدف جزئی برپایه پنج ستون مردم، کره زمین، صلح، رفاه و مشارکت بنا شده است که هدف پنجم توسعه پایدار به نقش و توانمندسازی زنان اختصاص دارد. وی در ادامه گفت: بدون شک دو تمدن کهن ایران و ژاپن، وامدار قدرت سازندگی زنان خود هستند و در طول سالیان متوالی زنان این دو سرزمین از توان، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ارزشمند خود برای پیشبرد فرهنگ و اقتصاد کشورمان مایع گذاشته‌اند. مولاوردی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون برنامه‌ریزی برای ارائه مدلی بومی برای توسعه را آغاز کرده است هر چند برای تحقق کامل آن در زمینه‌های مختلف راهی طولانی در پیش است اما دستاوردهای حوزه زنان و خانواده در مقایسه با کشورهای منطقه نشان می‌دهد در توسعه و ارتقای استانداردها و سبک زندگی زنان و دختران، اراده بیش از هر عاملی موثر خواهد بود. وی ابراز امیدواری کرد که دیدگاه‌ها و رویکردهای صلح دوستانه زنان و مادران بیش از پیش مورد توجه جامعه جهانی قرار گیرد تا مبتنی بر نگاه زنانه و روح مادرانه، خشونت، سلطه، فقر، ‌نابرابری و تخریب محیط زیست مهار شود و جامعه با کنشگری همه مردان و زنان به سوی صلح، ثبات و توسعه پایدار رهنمون شود و همه آحاد بشر به خصوص زنان و کودکان از آن بهره‌مند شوند.


توان‌افزایی زنان روستایی

معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یکی دیگر ازسخنرانان این همایش از همکاری ایران و ژاپن در اجرای برنامه توان افزایی زنان روستایی در محدوده دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: براساس این توافق زنان روستایی در یک برنامه آموزشی توان‌افزایی در کشاورزی پایدار ایفای نقش می‌کنند. این برنامه با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و دولت ژاپن با هدف اجرای ساز و کارهای مبتنی بر تغییر اقلیم انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در این برنامه زنان روستایی با تشکیل صندوق‌های خود و آموزش توان افزایی در زمینه مشاغل جایگزین و کشاورزی پایدار نقش مهمی در بهبود و احیای دریاچه ارومیه ایفا می‌کنند. رییس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: بعد از تصویب اهداف برنامه توسعه پایدار در سطح جهانی هدف پنجم این برنامه توجه ویژه به زنان است. وی همچنین از بهبود وضعیت دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: سطح آب این دریاچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40 سانتی‌متر افزایش یافته و مساحت آن هم 5 برابر شده است. وی در عین حال گفت: در زمینه افزایش توان‌افزایی زنان برای توسعه پایدار و کارآفرینی سبز، کارهای خوبی با تشکل‌های کارآفرین زنان دنبال می‌کنیم و دوره‌های آموزشی در مشاغلی که به حفظ محیط زیست و توسعه پایدار کمک کند دنبال می‌شود.

صلح جهانی با جامعه‌ای به دست بانوان

«آکیه آبه» همسر نخست‌وزیر ژاپن در ادامه این سمینارگفت: این بانوان هستند که نقش اتصال حیات را بر عهده دارند و با تشکیل جامعه‌یی برای صلح جهانی نه تنها منافع ملی کشور خود که روابط متقابل ملت‌ها در اولویت قرار می‌گیرد. وی تصریح کرد: پس هر کشوری باید به نقش فعال زنان در جامعه برای رسیدن به صلح جهانی پایدار اهمیت دهد، برای ایجاد این صلح انتظار می‌رود که زنان در هر کشوری فعالانه در اداره امور جامعه مشارکت کنند. به عنوان نمونه در جامعه ژاپن که تا به امروز مرد، اولویت تصمیم‌گیری را دارد و تصمیمات بطور عمودی از بالا به پایین انتقال داده می‌شود، بیش از همه‌چیز منافع ملی مدنظر قرار داده شده است. آبه ادامه داد: ارجحیت در ساختار جامعه عمودی با منافع ملی است و اینجاست که منافع ملی یک کشور با منافع ملی کشور دیگر با یکدیگر برخورد می‌کند و نه تنها باعث صلح جهانی نمی‌شود که نزاع و درگیری را ایجاد می‌کند. رییس بنیاد تشویق مشارکت اجتماعی ژاپن افزود: 2 کشور ایران و ژاپن بیش از یک هزار و 500 سال است که از طریق جاده ابریشم تعامل دارند و من به عنوان یک ژاپنی به این روابط دوستانه بین این 2 کشور افتخار می‌کنم چرا که ایران کشوری پیشرفته است و ملت آن در سایه تعالیم اسلامی تلاش کرده‌اند تا موقعیت و جایگاه زنان را در جامعه تثبیت کنند. آبه ادامه داد: به عنوان یک زن برای پیشبرد موقعیت و احقاق حقوق زنان تلاش می‌کنم و وظیفه خود می‌دانم که محیطی آرام برای فعالیت بانوان فراهم کنم تا با مشکلات کمتر بتوانند نقش بهتری ایفا کنند. وی در ادامه اظهار کرد: بنیاد صلح ساساکاوا هر ساله 10 کارآموز دیپلمات دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امورخارجه را به ژاپن دعوت می‌کند و تا به امروز 56 ایرانی به ژاپن اعزام شده‌اند. وی گفت: باور دارم این عملکردها باعث تحکیم روابط دوستانه بین 2 کشور شده است و از این به بعد تلاش می‌کنیم با مشارکت زنان نقش و فعالیت‌های آنان را در جامعه اسلامی توسعه دهیم و تصویر مطلوبی بر نسل جوانان ایرانی نسبت به کشور ژاپن ایجاد کنیم تا آنان در آینده همانند پلی برای همکاری ژاپن و ایران شوند. وی ابراز امیدواری کرد که سمینار مشترک ایران و ژاپن با عنوان زنان، صلح و توسعه پایدار، توسعه و ارتقای روابط دوستانه بین ایران و ژاپن و همچنین توسعه اجتماعی زنان را تشدید کند.


مشاهده آثار فرهنگ وهنر ایران در ژاپن

یوهی ساساکاوا رییس بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن در سمینار مشترک ایران و ژاپن با عنوان «زنان، صلح و توسعه پایدار» گفت: در ژاپن امروزی بیش از هر زمانی نقش زنان در جامعه پررنگ‌تر شده و یکی از ارکان‌های اصلی دولت ژاپن، حمایت از زنان جهت مشارکت و سهم بیشتر آنان در اجتماع است. در ایران نیز مانند ژاپن به نقش زنان در جامعه توجه و یکی از اهداف کلان قلمداد شده، البته در هر کشوری وضعیت فرهنگی متفاوت است. ژاپنی‌ها، ایرانیان را از دوستان قدیمی خود می‌دانند و در «نارا» پایتخت کهن ژاپن در قرن هشتم در انتهای جاده ابریشم آثار ارزشمندی از صنایع دستی ایران دیده می‌شود که بیش از هزار سال قبل وارد ژاپن شده است و اینجاست که می‌توان درک کرد ایران از قدیم دارای فرهنگ و هنر غنی بوده که اثر آن امروزه در بین فرهنگ و هنر ژاپن به چشم می‌خورد. ساساکاوا به بنیاد نیپون که خود ریاست آن را برعهده دارد، اشاره کرد و افزود: این بنیاد به‌منظور بهبود ساختار اجتماعی جامعه، به‌صورت گروهی و مشارکتی فعالیت می‌کند و بنیاد صلح ساساکاوا نیز سازمانی از بنیاد نیپون است که یکی از اهداف اصلی آن ایجاد امنیت، صلح جهانی و رفع معضلات است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر