روی کدال نشست

۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۰۱۱

2 صورت مالی از یک شرکت فرابورسی

شرکت تولید برق ماه‎تاب کهنوج، صورت‌های مالی میان‌دوره‌یی6 ماهه منتهی به 31تیر ماه 1394 و 12ماهه منتهی به 30دی ماه 1394 را به صورت حسابرسی شده، منتشر کرد. تولید برق ماه‌تاب با سرمایه 380میلیارد ریال در دوره 6 ماهه منتهی به پایان تیرماه مبلغ 357ریال سود را به ازای هر سهم محاسبه کرد. «بکهنوج» سود خالص شرکت را 135میلیارد و 535 میلیون ریال در نظر گرفت. این شرکت در گزارش صورت‌های مالی 12ماهه خود معادل 865 ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت. سود خالص«بکهنوج» مبلغ 328میلیارد و 546 میلیون ریال حساب شد.


سود 320 میلیارد ریالی سهامداران «وبوعلی»

طبق آمارهای موجود شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی از نظر میزان EPS ناخالص و خالص با سود محقق شده 274ریالی هر سهم و سرمایه 1600میلیارد ریالی رتبه دوم را پس از «اعتلا» در بین شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری‌ها به دست آورده است. شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی درحالی سهامداران خود را به مجمع عادی سالانه صاحبان سهام که امروز صبح برگزار می‌شود، فراخوانده که هیات‌مدیره در نظر دارد 320میلیارد ریال سود برای تخصیص بین سهامداران خود اختصاص دهد.

به گزارش بورس ‌نیوز، این شرکت که سرمایه خود را اواخر سال گذشته به 1600میلیارد ریال افزایش داده طی عملکرد 12ماهه خود درحالی 274ریال سود به ازای هر سهم خود محقق کرده که از این رقم 200ریال به ازای هر سهم جهت تقسیم پیشنهاد شده که معادل 73درصد سود محقق شده است. درصد تقسیمی که تقریبا بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری نسبتا مطلوب ارزیابی می‌شود. طبق آمارهای موجود شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی از نظر میزان EPS ناخالص و خالص با سود محقق شده 274ریالی هر سهم و سرمایه 1600میلیارد ریالی رتبه دوم را پس از «اعتلا» در بین شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری‌ها به دست آورده است.

این درحالی است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری معمولا به دلیل نوع فعالیت‌های خود تقسیم سود قابل توجهی ندارند و از این منظر«وبوعلی» توانسته عملکرد موفقی را از خود به نمایش بگذارد. همچنین این شرکت سرمایه‌گذاری طی این دوره 12ماهه بیش از 178.4میلیون ریال سود عملیاتی محقق کرده و توانسته در مجموع حدود 196میلیون ریال درآمد را به دست آورد. اما این عملکرد مثبت را درحالی از سوی مجموعه مذکور شاهد هستیم که از نظر میزان بازدهی نیز«وبوعلی» از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 14درصد بازدهی مثبت رقم زده؛ درحالی که بازدهی کل گروه مذکور تنها به 2درصد محدود شده است. در سه ماهه پایانی سال 94 نیز این سهم توانسته درحالی 28 درصد بازدهی مثبت رقم بزند که این میزان بازدهی آن هم طی یک دوره سه ماهه بالاتر از نرخ سود یک ساله سپرده‌های بانکی است. این روند صعودی در قیمت سهم درحالی از نیمه دوم سال 94 آغاز شده که بازدهی «وبوعلی» در سال قبل نسبت به سال مالی 93 حدود 10.5درصد افزایش یافته که این رقم با احتساب بازده نقدی 500 ریالی به ازای هر سهم است. در پایان شایان ذکر است درحالی سهامداران«وبوعلی» به مجمع می‌نشینند که سود پیشنهادی هیات‌مدیره جهت تقسیم با احتساب سرمایه جدید 20 تومان و با سرمایه قبلی 40 تومان است.


خیز بیمه تجارت نو برای افزایش سرمایه

سیدمحمد عباس‌زادگان با اشاره به این نکته که افزایش سرمایه تا این رقم با توجه به کمبود منابع داخلی امکان‌پذیر نیست، اظهار امیدواری کرد که با اتکا به منابع خارجی و جلب سرمایه‌های خارجی، افزایش سرمایه تا چهار هزار میلیارد تومان عملیاتی شود.

وی با بیان این نکته که بانک‌های تجارت و پست بانک و شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایرانیان، سرمایه‌گذاری غدیر و صنایع ساختمان رضوی وابسته به آستان قدس رضوی، سهامداران عمده این شرکت بیمه هستند، افزود: همه این سهامداران، سازمان‌های پولی و مالی هستند که امیدواریم با اتکا به آنها کار جدیدی را در صنعت بیمه کشور شروع کنیم.

عباس‌زادگان مهم‌ترین بخش فعالیت تجارت نو را در زمینه انرژی خواند و گفت: توسعه اقتصادی کشور به ‌شدت به بخش انرژی وابسته است و این بخش بزرگ‌ترین مزیت کشور است ولی متاسفانه همه ریسک‌های آنها پوشش داده نشده که بیمه تجارت نو قرار است پوشش‌های جدیدی را به فعالان این بخش ارائه دهد.

مدیرعامل بیمه تجارت نو با تاکید بر این نکته که یکی از برنامه‌های این شرکت، خارج کردن بخش فرآیند صدور بیمه‌نامه از پیچیدگی‌های معمول کنونی به ویژه برای واحدهای تولیدی است، اضافه کرد: صدور بیمه‌نامه در این شرکت با روش‌های ساده صورت خواهد گرفت ضمن اینکه دسترسی مردم به امکانات بیمه‌یی گسترش خواهد یافت که در این راستا تمامی شعب بانک تجارت و پست بانک به صورت تدریجی با تجهیز به میزهای بیمه‌یی به محل صدور انواع بیمه‌نامه تبدیل خواهند شد.

وی حوزه دیگر فعالیت بیمه تجارت نو را بیمه روستاییان دانست و اظهار کرد: روستاییان به دلیل عدم دسترسی و محدودیت درآمد در پرتفوی بیمه‌یی نقش زیادی ندارند و به همین دلیل این شرکت در پی آن است که از طریق 14هزار واحد روستایی پست بانک، پوشش‌های مورد نیاز روستاییان را به ویژه برای دوران بازنشستگی همچنین درمان تکمیلی ارائه دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر