اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۰۱۰

صدور 22هزار کد سهامدار جدید در بازار سرمایه

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ماه گذشته 22 هزار کد سهامدار جدید در بازار سرمایه صادر کرد تا تعداد کدهای سهامداران این بازار به رقم 8 میلیون و 863 هزار کد برسد. مطهره مروج اظهار داشت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ماه گذشته 22 هزار کد سهامدار جدید در بازار سرمایه صادر کرد تا شمار کدهای سهامداران این بازار به رقم 8 میلیون و 863 هزار کد برسد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 4 میلیون و 520 هزار مرد و 2 میلیون و 88 هزار زن در بازار سرمایه کد سهامداری دریافت کرده‌اند، علاوه بر اینکه بیش از 36 هزار کد حقوقی و 590 کد سهامدار خارجی نیز صادر شده است. وی درباره اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن گفت: 9 هزار و 700 نفر در ماه گذشته با خرید اوراق تسهیلات مسکن وارد فرآیند دریافت این تسهیلات شدند.

مروج با بیان اینکه 6هزار و 389 نماد در بازار سرمایه ایران وجود دارد، اظهار داشت: در مجموع 409 نماد در بورس تهران، 497 نماد در فرابورس، 45 نماد در بورس کالا و5 هزار و 438 نماد در بورس انرژی در پایان فروردین ماه امسال فعال بودند. وی درباره سهامداران فعال بازار سرمایه در فروردین ماه 95 گفت: 210 هزار و 332 کد حداقل یک خرید، 22 هزار و 983 کد بیش از 50 خرید و 10 هزار و 712 کد بیش از 100 خرید را در ماه گذشته انجام دادند.

مدیر امور ناشران سمات در خصوص کوچک‌ترین سهامداران بازار سرمایه افزود: 20 کد سهامداری در ماه گذشته برای نوزادان در کشور صادر شد که تهرانی‌ها بیشترین صدور کد سهامداری را در این مدت به خود اختصاص داده‌اند. ترنم صالحی سه روزه از اصفهان کوچک‌ترین نوزادی بود که ماه گذشته کد سهامداری خود را از سمات دریافت کرد و والدین آن یک روز بعد، نخستین سهام را برای این فرزند خود خریداری کردند تا ترنم کوچک‌ترین سهامدار بازار سرمایه ایران لقب گیرد.

وی ادامه داد: شایان میرشکار از اسفراین، نهال ملکی داریان از شمیرانات، امیرحسین رحمانی‌شمسی از یزد، آرمان آقایی از تهران، پرهام خورشیدی از شیراز و سامیار احمدمنش از کرج دیگر نوزادانی بودند که والدینشان با خرید سهام، نام فرزند خود را در فهرست کوچک‌ترین سهامداران بازار سرمایه قرار دادند.


عرضه اوراق سلف بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان

مدیرعامل بورس انرژی از برنامه عرضه اوراق سلف ۳۰۰میلیارد تومانی برای ساخت و توسعه بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان یعنی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا ماه آینده خبر داد. سیدعلی حسینی اظهار داشت: در تلاشیم برای شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس از طریق فروش اوراق سلف به میزان 300 میلیارد تومان تامین مالی کنیم.

وی افزود: فروش اوراق سلف برای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به سفارش این شرکت انجام می‌شود و در صورت طی مراحل قانونی، اوراق آن را تا یک ماه آینده عرضه می‌کنیم. حسینی با بیان اینکه تاکنون 700 میلیارد تومان اوراق سلف برای شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی عرضه شده، ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی که محصولات خود را در بورس انرژی عرضه می‌کنند، می‌توانند نسبت به انتشار اوراق مالی مانند اوراق سلف اقدام کنند.


راه‌اندازی بازار آتی قیر و معاملات سلف قیر در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران در کنفرانس بین‌المللی قیر موسسه آرگوس از راه‌اندازی بازار آتی قیر و معاملات سلف قیر در بورس کالا خبر داد. در کنفرانس بین‌المللی قیر موسسه آرگوس که از روز 19 اردیبهشت ماه در محل هتل اسپیناس پالاس تهران با حضور نمایندگان کشورهای فعال در حوزه تولید و معاملات قیر آغاز شده است، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران به ترسیم شمای کلی معاملات قیر در بورس کالا و صادرات قیر از طریق تالار صادراتی این بورس پرداخت و گفت: راه‌اندازی بازار آتی قیر برای پوشش ریسک فعالان بازار این محصول از جمله برنامه‌های بورس کالای ایران برای توسعه معاملات این کالاست.

وی با اشاره به سایر برنامه‌های بورس کالا در این رابطه افزود: ما همچنین در نظر داریم معاملات سلف را روی کالای قیر راه‌اندازی کنیم. ضمن آنکه صدور گواهی سپرده کالایی بر اساس دارایی پایه قیر و راه‌اندازی صندوق‌های کالایی روی قیر از سایر برنامه‌های بورس کالا در این زمینه به شمار می‌رود.

در نخستین روز برگزاری کنفرانس قیر موسسه آرگوس در ایران افزون بر مدیرعامل بورس کالای ایران، سخنرانانی از کشورهای هند، ایران، ترکیه و سریلانکا با اشاره به کیفیت قیر و بازارهای آسیایی این محصول به موضوع صنعت قیر در اروپا و ترکیه، توسعه بازار قیر در سریلانکا و فرآیندهای گمرکی صادرات قیر از ایران پرداختند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر