شاخص کل از پشت ابر بیرون آمد

۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۰۰۹

گروه بورس

بازار سرمایه روز گذشته بعد از چندین روز منفی و کاهش 987واحدی، رخ نمایاند و در ابتدای ساعات معاملات، شاخص کل تا 350واحد افزایش یافت اما نهایتا در ساعات پایانی به ارتفاع 60واحدی بسنده کرد.

روز گذشته برخی تک‌سهم‌ها همچون نمادهای گروه مخابرات، معدنی و محصولات کاغذی توانستند باعث رشد 60واحدی شاخص کل شوند و در نهایت شاخص در کانال 77هزار واحد باقی ماند و به ارتفاع 77هزار و 106واحد منتقل شد.

تمام شاخص‌های منتخب بازار نیز جز آزاد شناور مثبت بودند؛ به‌طوری‌که شاخص کل هم‌وزن با افزایش 15واحدی به عدد 13736واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور اما با کاهش 33واحدی به عدد 85511واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 63واحدی به رقم 53827واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 7واحد افزایش به عدد 169361واحد رسید.

طبق این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت همراه اول با 67واحد، ‌مخابرات ایران با 53واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 38واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ایران خودرو با 42واحد، گروه مپنا با 28واحد و فولاد مبارکه با 25واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. از سوی دیگر ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 236میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 988میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 75هزار و 250نوبت دادوستد بود.

طی این معاملات نماد معاملاتی شرکت‌های کی‌بی‌سی اوراق مشارکت سیمان کردستان، سیمان خزر، شیر پاستوریزه پگاه خراسان، فرآوری مواد معدنی ایران، پارس سرام، پتروشیمی کرمانشاه، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت تهران، صکوک «صایتل»، داروسازی فارمد پارس و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق زمین و ساختمان مسکن شمال غرب متوقف شدند.

روز گذشته در نماد حق تقدم خرید سهام فولاد هرمزگان اندکی بیش از 93میلیون هم به ارزش بیش از 13میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده این شرکت میان کدهای درون گروهی منتقل شد. صندوق سرمایه‌گذاری زمین ساختمان نسیم نیز شاهد معامله بلوکی 42میلیون سهمی میان دارندگان حقوقی خود بود. در نماد معاملاتی سرمایه‌‌گذاری سایپا اما 24میلیون سهم به ارزش بیش از 5میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی سهامداران عمده دست به دست شد. در فولاد کاویان همچنین بیش از 14میلیون سهم به ارزش 1.8میلیارد تومان کد به کد شد.

در طرف دیگر بازار و در ملی صنایع مس ایران روز گذشته بازار سهام شاهد معاملات درون گروهی سهامداران عمده این شرکت به میزان 14میلیون سهم و به ارزش بیش از 2میلیارد تومان بود. همچنین داروسازی سبحان انکلوژی 2.5میلیون سهم به ارزش کمتر از یک میلیارد تومان از سوی سهامداران عمده حقوقی جابه‌جا کرد.


جزئیات آیفکس

بازار فرابورس در 20اردیبهشت 1395 با خرید و فروش 275میلیون ورقه بهادار در 22هزار و 642نوبت به ارزش 2هزار و 654میلیارد و 140میلیون ریال به کار خود پایان داد. آیفکس از ساعت ابتدای معاملات دیروز بالا رفت و با رشد حدود 6واحدی نسبت به روز قبل‌تر با رقم 801.27 واحد بسته شد. بیشترین تاثیر مثبت در این روند را شرکت‌های فولاد هرمزگان و پالایش نفت تهران داشتند. شرکت‌ تازه‌وارد کاغذ پارس به همراه آهن و فولاد ارفع و بیمه نوین بیشترین افزایش قیمت سهم را داشتند در حالی که سهام شرکت‌های روان فن‌آور، مینو شرق و مهندسی تاسیسات و ساختمان راه‌آهن با بالاترین کاهش قیمت مواجه شدند. طبق این گزارش، فولاد هرمزگان جنوب در این روز بالاترین حجم و ارزش معاملات را در بازار سهام داشت به‌طوری که 23میلیون سهم آن به ارزش 48میلیارد و 410میلیون ریال دادوستد شد. همچنین 447میلیارد و 470میلیون ریال اسناد خزانه اسلامی در تمامی نمادهای این اوراق معامله شد و معاملات اوراق اجاره دولت به لحاظ حجم و ارزش معاملات در صدر اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت.

در بازار اول 23میلیون سهم به ارزش 55میلیارد و 580میلیون ریال خرید و فروش و 99میلیون و 430هزار ورقه بهادار به ارزش 295میلیارد ریال در بازار دوم معامله شد. اوراق تسهیلات مسکن نیز در تمامی نمادها جز نماد مرداد 93 با افزایش قیمت مواجه شد و هر ورقه در بازه 790 تا 810هزار ریال دست به دست شد. در عین حال، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان بیشترین حجم معاملات ‏ETF‏ را با خرید و فروش 4میلیون و 290هزار سهم رقم ‏زد و صندوق آرمان آتی کوثر و کاریس هم در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

دیروز شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت کی‌بی‌سی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و اوراق مشارکت سیمان کردستان پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه اوراق بودیم. همین‌طور در پایان معاملات 20اردیبهشت، نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت تهران جهت برگزاری مجامع عمومی فوق‌العاده و عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز چهارشنبه و نماد معاملاتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق زمین و ساختمان مسکن شمال غرب با توجه به اعلام مدیریت صندوق مبنی بر برگزاری مجمع عمومی سالانه صندوق در روز چهارشنبه متوقف شد.


روز طلایی تالار نقره‌ای

معدن موته دیروز ۱۰کیلوگرم شمش طلای خود را در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا عرضه کرد. شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و صنایع هفت الماس روز دوشنبه ۲۰اردیبهشت ماه، ۱۲هزار و ۴۰۰تن انواع ورق تولیدی خود را در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه کرد. ۵۰۰تن ورق سردB و ۵۰۰تن ورق گالوانیزه شرکت صنایع هفت الماس، یک هزار تن ورق سرد B و ۴هزار و ۴۰۰ تن ورق گرم B و ۵هزار و ۵۰۰ تن ورق گرم C شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این تالار عرضه شد. علاوه بر این ۶هزار تن سبد تیرآهن ۳۰ شرکت ذوب‌آهن اصفهان و ۵۰۰تن شمش هزار پوندی ۹۹.۷ ایرالکو در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد.

طبق این گزارش ۳هزار و ۴۰۰تن قیر۶۰۷۰ شرکت‌های مهرپارسیان، پویندگان فن و تجارت بین‌الملل، آترا کران انرژی و قیران پخش ستاره ایرانیان در تالار صادراتی عرضه شد. همچنین ۲۳هزار و ۵۳۴ تن انواع قیر، گوگرد، وکیوم باتوم و مواد پلیمری روی تابلوی عرضه رفت. ۲۰هزار و ۵۲تن انواع کالا شامل گندم دوروم، کنجاله سویا، شکر سفید، سویا، جو دامی، زعفران رشته‌یی و روغن در تالار محصولات کشاورزی روی تابلوی عرضه رفت.

در جریان معاملات روز یک‌شنبه 19اردیبهشت95، کل معاملات صورت گرفته در عرضه‌های عادی و عرضه‌های مازاد بازار فیزیکی معادل 9هزار و 802تن و به ارزش قریب به 77میلیارد و 936میلیون ریال بود. در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوریسایکل، حلال 406 و 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی و گاز مایع خام پالایش گاز ایلام، گاز مایع پالایش نفت آبادان به مقاصد افغانستان و پاکستان همچنین گاز مایع پالایش نفت شازند به مقاصد افغانستان و پاکستان در رینگ بین‌الملل مورد عرضه قرار گرفتند که از نکات مهم معاملات این روز می‌توان به معامله 7500تن گاز مایع در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران اشاره کرد.

طی این جلسه معاملاتی، بازار برق بورس انرژی نیز شاهد معامله 237قرارداد معادل 5,688مگاوات ساعت به ارزش حدود یک میلیارد 706میلیون ریال بود. گفتنی است در آغاز جلسه معاملاتی این روز نمادهای بار‌ پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 18خرداد 95 گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 23اردیبهشت 95 متوقف شدند. در مجموع ارزش کل معاملات این روز بورس انرژی ایران قریب به 79میلیارد و 643میلیون ریال شد.

شایان ذکر است در جلسه معاملاتی دیروز (دوشنبه 20اردیبهشت 95)، کالاهای آیزوریسایکل، آیزوفید، حلال 402، 404 و410، نفتای سبک و سنگین پالایش نفت شیراز، برش سنگین پتروشیمی جم و نیتروژن مایع پتروشیمی مبین در رینگ داخلی و نفت گاز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از مبادی انبار نفت ساری، اصفهان و مشهد به مقصد افغانستان در رینگ بین‌الملل عرضه شد. عرضه‌های فوق در کنار معاملات مستمر قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه، بازار روز جاری بورس انرژی ایران را رقم زد. همچنین 30هزار تن نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران در تاریخ 22 اردیبهشت 95 عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر