قاچاق مثل خوره به جان اقتصاد مقاومتی افتاده است

۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۰۰۲

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در بیست‌ویکمین همایش فرماندهان، روسا و مدیران ناجا از آنان خواست تا دو مقوله امنیت اجتماعی و امنیت اقتصادی را در دستور کار جدی خود قرار دهند و تاکید کرد که اگر همه در برابر قانون یکسان نباشند و امنیت کاری به وجود نیاید سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

وی همچنین افزود: امنیت اجتماعی دومین مقوله این بحث است که مردم به صورت مجموع با آن سرکار دارند مثل سرقت‌ها، تجاوز به عنف و سایر ناهنجاری‌های اجتماعی. این پدیده‌ها برای مردم نگرانی‌های زیادی به وجود آورده است. به گزارش ایسنا، رییس قوه مقننه یادآور شد: نمی‌خواهیم برای هر فرد شرور 10 تا 20نیروی پلیس گذاشته شود بلکه باید از وقوع جرم پیشگیری شود که عمدتا همه کشورها در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. وقتی پلیس در حوزه امنیت اجتماعی به‌طور قاطع و به‌موقع برخورد کند و قوه قضاییه نیز به سرعت مجرمان را محاکمه و مجازات کند در حوزه معضلات اجتماعی پیشگیری اتفاق می‌افتد.

لاریجانی از همراهی شورای اسلامی برای شتاب بخشیدن به این مساله سخن گفت و افزود: اگر نیاز به قوانین برای شتاب بخشیدن برای سامان معضلات اجتماعی نیاز باشد مجلس از شما حمایت می‌کند البته ناجا باید این مساله را به صورت پروژه تعریف و ابعاد کار را به مجلس ارائه کند. این را بدانید وقتی رهبری در این حوزه ورود کرده‌اند همه دستگاه‌ها شما را همراهی خواهند کرد؛ حتی اگر ستادی مستقل برای دنبال کردن کار لازم باشد، مشکلی نیست.

محور دیگری که لاریجانی به آن پرداخت، قاچاق بود. وی با اشاره به قاچاق 20میلیون دلاری کالا گفت: قاچاق مثل خوره به جان اقتصاد مقاومتی افتاده است. با 20میلیارد دلار قاچاق سالانه هیچ کارخانه‌یی نمی‌تواند رقابت کند و اقتصاد مقاومتی به سرانجام نمی‌رسد.

رییس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: قاچاقچیان سوخت، اجناس بنجل به کشور وارد می‌کنند که هم استانداردها را زیر پا می‌گذارند و هم تولید کشور را گرفتار بحران می‌کنند. اگر ناجا در این زمینه به صورت فعال وارد شود اقدام بزرگی خواهد کرد. البته در این حوزه نیز نیازمند طراحی کلان و مدیریت قوی به‌ویژه در مناطقی که قاچاق پررنگ است، هستیم. وی تاکید کرد: موتور تولید با برخورد با قاچاق روشن می‌شود. اگر در این حوزه نیز احتیاج به اختیارات و کمک‌های جدیدی داشته باشید، حرفی نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی وضعیت کشور از حیث امنیت عمومی را خوب توصیف کرد و افزود: منطقه ما هیچ‌گاه از نظر اقدامات ضدامنیتی تا این حد شلوغ نبوده است. دور تا دور کشور دچار به‌هم‌ریختگی امنیتی است که دخالت‌های برخی کشورهای منطقه و برخی قدرت‌های زورگو در کنار اشرار و تروریست‌ها آشفتگی امنیتی کشور را موجب شده است اما ایران در این شرایط باثبات است و نقش ناجا و سایر نیروهای مسلح در این حوزه چشمگیر است.

رییس مجلس شورای اسلامی خواستار آسیب‌شناسی از دلایل توسعه جریان‌های تروریستی و اشرار توسط نیروهای مسلح شد و افزود: باید ارزیابی شود که چرا جریان‌های تروریستی طی سال‌های اخیر هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی رشد کرده است. طبعا هر کشوری که اشغال می‌شود یا دچار بحران امنیتی توسط کشورهای اشغالگر می‌شود، چندین جریان تروریستی در این کشورها به وجود می‌آید.

لاریجانی یادآور شد: اینکه مردم حس می‌کنند کشور دارای امنیت پایدار در مقابل جریان‌های تکفیری و تروریستی است، دستاورد بزرگی برای نیروهای مسلح به ویژه ناجاست. آرامش روانی امروز کشور در این حوزه مدیون همه نیروهای مسلح است.

لاریجانی در آخر خواستار حمایت از ناجا و سایر نیروهای نظامی متناسب با شرایط منطقه شد و یادآور شد: ما در حد توان در لایحه بودجه95 رقم قابل‌توجهی به بودجه نیروهای مسلح افزوده‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر