رد پیشنهاد دسترسی به دلار در مقابل مذاکرات موشکی

۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۰۰۰

حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری این هفته خود با اصحاب رسانه با اشاره به جدیت ایران در دنبال کردن نتایج عملی برجام گفت که در مجموع گفت‌وگو‌های صورت گرفته میان وزیر امور خارجه کشورمان و جان کری در نیویورک، بحث اصلی مربوط به فعالیت‌های بانکی و پولی ایران بود و برخی مسائل فنی در ارتباط با وصل شدن سیستم بانکی کشورمان به سیستم بانکی جهانی درحال پیگیری است.

وی تاکید کرد که این مسیر زمانبر بوده اما دولت و ملت ایران با اراده خود منافع کشور را پیگیری خواهند کرد. به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌یی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت: نتایج بررسی‌های کمیته ویژه برای پیگیری توقیف 2 میلیارد دلاری اموال ایران در امریکا به شورای امنیت ملی ارجاع شده و نتایج این بررسی‌ها در بیانیه‌یی ارائه خواهد شد.

وی افزود: ایران دولت امریکا را مسوول دانسته و از تمام روش‌های قانونی موثر در جهت تحقق منافع ملت استفاده خواهد کرد.

جابری‌انصاری همچنین درخصوص بازگشت اشیای عتیقه به کشور گفت: در پی رایزنی‌هایی که با طرف امریکایی داشتیم، اشیای تاریخی به سرقت رفته، توسط دولت امریکا در اختیار وزارت خارجه کشورمان قرار گرفت.


سعودی‌ها سد راه اعزام زائران حج

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص اعزام زائران به حج تمتع گفت: روز یک‌شنبه در جلسه شورای عالی حج آخرین تحولات در این خصوص بررسی شد. متاسفانه کارشکنی‌های دولت عربستان برای تسهیل روند اجرای حج ادامه دارد و عملا دولت سعودی سد راه اعزام زائران بیت‌الله الحرام از سوی جمهوری اسلامی شده است. وی تصریح کرد: اگر این رویه ادامه یابد متاسفانه امسال

امکان اعزام حجاج فراهم نخواهد شد.


مواضع روشن ایران در خصوص مسائل دفاعی

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر پیشنهاد امریکا به ایران برای دسترسی به دلار در مقابل مذاکره در مورد برنامه موشکی گفت: ایران در ارتباط با مساله دفاعی و موشکی خود مواضعی روشن دارد و در تمام طول مذاکرات هسته‌یی نیز ورود به چنین مذاکراتی از سوی ایران

پذیرفته نشد.

وی تاکید کرد: بنابراین براساس تجربیات تلخ گذشته به خصوص در دوران جنگ تحمیلی؛ نیازها و راهنمای سیاست‌های کشور دفاعی خواهد بود و هیچگونه تغییری در این سیاست ثابت و اصولی نخواهد افتاد.


همکاری مستمر وزارت خارجه با دولت و مجلس

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه همکاری وزارت خارجه و دولت با مجلس مستمر است گفت: امیدوارم این همکاری و تعامل با مجلس شورای اسلامی در دوره جدید، در خدمت منافع ایران به طور جدی‌تری دنبال شود. نشست اخیر نمایندگان منتخب با رییس‌جمهوری، حضور وزیر خارجه و سایر اعضای دولت و مسوولان، سایر وزرا و مسوولان نمادی از آمادگی کامل برای حرکت در مسیر همکاری حداکثری

در جهت منافع ملت ایران است.


مواضع ایران در مورد ترکیه تغییر نکرده است

جابری‌انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به شهادت تعدادی از نیروهای ایران در خان‌طومان سوریه توسط سلاح‌های ترکیه‌یی که در اختیار تروریست‌ها قرار گرفته بود، آیا تغییری در روابط ایران و ترکیه صورت خواهد گرفت؟ گفت: ارزیابی کلی‌ ما درباره روابط ایران و ترکیه مشخص است و هیچ تغییری در آن وجود ندارد. وی در مورد کناره‌گیری احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر این کشور از مقام خود و مواضع ایران در این خصوص نیز گفت: بنا نداریم در مسائل داخلی کشورها اظهارنظر کنیم. اما آنچه مربوط به ایران است، تاکید بر سیاست راهبردی برای گسترش همکاری با ترکیه بوده و امیدواریم تحولات این کشور در مسیر قانونی و براساس خواست ملت ترکیه ادامه یابد و زمینه گسترش هر چه بیشتر همکاری‌های راهبردی ایران و ترکیه در آینده به ویژه در شرایط فعلی بحرانی منطقه فراهم شود.


نخست وزیر ژاپن در راه تهران

جابری‌انصاری همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به ایران گفت: سفر نخست‌وزیر ژاپن در دستور کار این کشور است و تاریخ آن به محض نهایی و قطعی شدن به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید. وی افزود: همسر نخست‌وزیر ژاپن برای اجلاسی در تهران به سر می‌برد و سفر رسمی نخست‌وزیر ژاپن به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.


تکذیب سفر رسمی مقتدی‌صدر به ایران

وی در مورد گمانه‌زنی‌های مطرح شده درخصوص مقتدی صدر به ایران و دیدار وی با مقامات کشورمان افزود: مقتدی صدر در مقطع اخیر هیچگونه سفری به ایران و دیدار رسمی با مقامات ایرانی نداشته است. تعدادی از بستگان وی در برخی از شهرهای ایران هستند به همین دلیل در مقاطع مختلف مقتدا صدر به شکل غیررسمی رفت و آمد داشته است اما در مقطع اخیر هیچگونه سفر رسمی به ایران و گفت‌وگوی رسمی با مقامات جمهوری اسلامی ایران انجام نشده است.


عراق درگیر تروریسم و افراط گرایی

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره جدایی کردستان عراق و تجزیه این کشور گفت: از دید جمهوری اسلامی، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی عراق ضامن منافع آحاد مردم این کشور و همه کشورهای منطقه و جهان است. ما معتقدیم که خطر اصلی که عراق و ملت عراق را تهدید می‌کند، خطر تروریست و افراط‌گرایی است. وی تاکید کرد: ایران معتقد است که رویکردهای گروه‌های حزبی، قومی یا مذهبی، حلال مشکلات عراق نیست و نمی‌تواند در خدمت ثبات و امنیت این کشور قرار گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر