مطالبات فعالان بخش خصوصی از منتخبان مجلس دهم

۱۳۹۵/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۹۷۸

گروه بنگاه‌ها مهدی بیک

این روزها که بازار برگزاری همایش‌های اقتصادی با حضور منتخبان مجلس دهم حسابی گرم شده؛ بسیاری از فعالان اقتصادی منتظر نتایج عملی چنین همایش‌هایی هستند تا بلافاصله پس از تشکیل مجلس دهم، شکل تازه‌یی از هماهنگی و همراهی میان قوایی پیش روی افکار عمومی و رسانه‌ها گشوده شود. نتیجه عینی این نوع مناسبات منطقی میان دولت و مجلس در فضای کسب و کار ایرانی منجر به ثبات در بازارهای پولی و رونق در تولید است که حلقه‌های گمشده زنجیره اقتصادی کشورمان به شمار می‌روند. با توجه به این واقعیت که یکی از ارکان غیرقابل انکار اقتصاد؛ فعالان بخش خصوصی و مدیران تشکل‌های اقتصادی به شمار می‌روند در روزهایی که توجه و تمرکز رسانه‌های گروهی معطوف دیدار دولتمردان و اهالی جدید بهارستان شده، سراغ دیدگاه‌های اهالی اقتصاد درباره رویکرد آینده مجلس دهم با محوریت کسب و کار خرد می‌رویم تا در میان اظهارنظرهای دولتمردان و نمایندگان مجلس دهم صدای فعالان بخش خصوصی نیز شنیده شود. ارزیابی‌های تحلیلی «تعادل» در مورد مهم‌ترین مطالبه اهالی اقتصاد از مجلسی که به زودی سکان هدایت پالمان را به دست می‌گیرد، حاکی از آن است که «تکیه بر منطق و تئوری‌های اقتصادی» و پیروی از«واقعیات اقتصادی» ایران و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی مهم‌ترین دغدغه‌یی است که فعالان اقتصادی از مجلس آینده توقع پیروی از آن را دارند. جالب اینجاست که بسیاری از فعالان اقتصادی و مدیران تشکل‌ها رویکردی منطقه‌یی و استانی به مطالبات خود از مجلس آینده دارند و موضوعات را از دریچه مشکلات استانی و منطقه‌یی طرح می‌‌کنند

بازگشت نگاه تخصصی به کمیسیون‌ها

صمد پورسلطانی، نایب‌رییس دوم اتاق بازرگانی ارومیه در جریان گفت‌وگو با «تعادل» درباره مشکلات پیش روی بنگاه کوچک و متوسط و مهم‌ترین اولویت‌های پیش ‌رو مجلس دهم برای حمایت از بخش خصوصی می‌گوید: «به ‌نظر می‌رسد نمایندگان مجلس دهم قبل از هر اقدامی باید نگاهی به عملکرد مجالس قبلی بیندازند تا نتیجه عینی طرح‌هایی مثل یارانه‌های نقدی، مالیات بر ارزش‌افزوده، طرح اشتغال زودبازده و... مشخص شود و بعد از آن برای بهبود اوضاع تولید و رونق اقتصادی اقدام کنند.»

پورسلطانی در ادامه صحبت‌هایش در تشریح دلایلی که باعث شد مجلس گذشته تاثیر قابل توجهی در بخش‌های اقتصادی و معیشتی نداشته باشد به این نکته اشاره می‌کند: «با نگاهی به ترکیب کمیسیون‌های تخصصی روشن می‌شود که بسیاری از نمایندگان در کمیسیون‌هایی که شاید ارتباطی با تحصیلات و تخصص آنها نداشت، عضویت پیدا می‌کردند که همین موضوع از کارایی مجلس می‌کاهد. مجلس دهم باید در زمینه موضوعاتی چون؛ سهم20درصدی یارانه تولید از قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، تامین نقدینگی بنگاه‌های کوچک و متوسط، مدیریت کیفیت و... به صورت تخصصی تصمیم‌گیری کند.»

نایب‌رییس اتاق ارومیه در پایان درباره مهم‌ترین مشکلات پیش روی فعالان بخش خصوصی در ارومیه می‌گوید:«مهم‌ترین مشکلی که به نظر می‌رسد اقتصاد ارومیه با آن روبه‌روست، جزیره‌یی عمل کردن فعالان اقتصادی است. درحالی که نمایندگان منطقه در مجلس می‌توانند با بسترسازی مناسب برای تجمیع سرمایه‌گذاری‌های استانی تشکل‌های تاثیرگذار صنفی را تشکیل دهند. صنایع ایزوگام، صنایع تبدیلی، کسب و کارهای کوچک و... ازجمله حوزه‌هایی است که در صورت توجه مسوولان می‌توانند در روند توسعه استانی نقش‌آفرینی کنند.»


انتظار بهبود فضای کسب و کار

در ادامه همین بحث رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به بهبود فضای کسب و کار به عنوان یکی از اولویت‌های بخش اقتصادی پیش روی مجلس دهم اشاره کرد و گفت: «این موضوع ازجمله انتظاراتی است که فعالان اقتصادی از نمایندگان در مجلس آینده دارند. در سطح استان خراسان رضوی درحال حاضر مشکل کمبود آب در استان و هدررفت آن در بخش کشاورزی یکی از مشکلات جدی است. بحث بهره‌وری آب، سرمایه در گردش کشاورزی و حفظ منابع آبی ازجمله اولویت‌هایی است که نمایندگان در کمیسیون کشاورزی باید توجه ویژه‌یی به آن داشته باشند.» رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد:«می‌توان طی یک برنامه چهار ساله با حفظ ارزش‌ اقتصادی محصولات کشاورزی و غذا و با در نظر گرفتن روش‌های نوین در بخش کشاورزی، مصرف آب را هدفمند کنیم که در این موضوع حتما باید فعالیت‌های بنیادین در اولویت باشد.»

شریعتی‌مقدم به بهبود فضای کسب و کار به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های استان در بخش اقتصادی اشاره کرد و گفت:«اگر مساله فضای کسب و کار به نحوی برنامه‌ریزی شود که شرایط اقتصادی برای کارآفرینان بهبود یابد، از هزینه‌های تولید کم شده و بهره‌وری افزایش یابد فضای کسب و کار به حالت مطلوب نزدیک می‌شود.» وی خاطرنشان کرد:«در این حالت اقتصاد استان رشد پیدا کرده و مساله بیکاری تا حدود زیادی حل می‎شود و این موضوع نیز ازجمله انتظاراتی است که فعالان اقتصادی از نمایندگان استان در مجلس آینده دارند.»

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق خراسان رضوی تاکید کرد:«داشتن برنامه مناسب برای جهش اقتصادی می‌تواند مشکلات معیشتی و اجتماعی را تا حدود زیادی کاهش دهد.»


توجه نمایندگان به مطالبات بخش خصوصی

رییس هیات‌مدیره مجموعه تولیدی و صنعتی تانسو پاگ پلیمر که در آذربایجان شرقی فعالیت می‌کند از نمایندگان مجلس دهم می‌خواهد که به مطالبات بخش خصوصی توجه کنند. سیدصادق محمودی سیاست‌زدگی نمایندگان را مانعی بر سر راه توسعه اقتصادی و معیشتی دانست و تصریح کرد:«حل مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور و توسعه پایدار باید مهم‌ترین وظیفه نمایندگان به دور از پرداختن به حواشی و هیاهوهای سیاسی در مجلس باشد. بخش خصوصی انتظار دارد که مجلس دهم برای رفع موانع پیش روی تولید و صادرات اقدامات عملیاتی ترتیب دهد.»

رییس هیات‌مدیره مجموعه تولیدی و صنعتی تانسو در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه آذربایجان شرقی در دوره‌یی از تاریخ؛ مهم‌ترین قطب صنعتی و تولیدی ایران بوده است، اظهار کرد: «این روزها تولید در استان حال خوشی ندارد و بنگاه‌های بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف ازجمله صنعتی، تولیدی، معدنی و... با مشکلات عدیده‌یی روبه‌رو هستند.»

نرخ سود بالای تسهیلات بانکی، واردات بی‌رویه و بدون ضابطه، فشار و اخذ مالیات‌های سنگین، عدم حمایت واقعی از صادرات محصولات و کالاها و... ازجمله مواردی بود که به گفته محمودی مهم‌ترین مشکلات بخش خصووصی و بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شود.


نگاه ویژه به بنگاه‌های کوچک و متوسط

رییس اتاق البرز هم در پاسخ به پرسش‌های تعادل درباره مطالبات بخش خصوصی از مجلس دهم با اشاره به اهمیت کسب و کار کوچک و متوسط در شمایل نهایی اقتصاد و معیشت کشور می‌گوید: «نخستین مطالبه بخش خصوصی از مجلس دهم این است که کمیسیون‌های تخصصی مجلس آینده بعد از تشکیل مجلس ترکیبی از چهره‌های شاخص بخش خصوصی را برای مشورت دعوت کنند تا یک کانال ارتباطی مسستمر میان بخش خصوصی و نمایندگان ایجاد شود. پیشنهاد بعدی ما به مجلس آینده این است که درآمدهای هر استان باید در جهت توسعه همان منطقه به کار گرفته شود. اهمیت این نوع توزیع درآمد آن است که استان‌های مختلف کشور برای بهره‌مندی بیشتر از دستاوردهای اقتصادی و صادراتی منطقه خود تلاش بیشتری انجام می‌دهند.»

رحیم بنامولایی می‌گوید: «اگر می‌خواهیم سرمایه در گردش برای بنگاه‌های کوچک و متوسط در نظر گرفته شود باید براساس ارزش‌افزوده و امتیازات صادراتی آنها این تامین مالی انجام شود. موضوع مهم دیگری که از نظر من باید مجلس دهم نسبت به آنها حساس باشد، بحث اصلاح نحوه پرداخت‌ها از وقت مزدی به کارمزدی است که هم برای کارگزار و هم برای کارآفرین منفعت خواهد داشت. حسن بزرگ این روش مدیریتی آن است که بهره‌وری را در واحدهای تولیدی افزایش می‌دهد و زمینه را برای توسعه در واحدهای تولیدی و صنعتی فراهم می‌کند.»

رییس اتاق البرز در پایان با ارائه فهرستی از مهم‌ترین مطالبات بخش خصوصی از مجلس دهم می‌گوید: «اصلاح ساختار مالیاتی کشور به نفع تولید و صادرات، حل مشکل معوقات بانکی تولید، بهبود اوضاع دستمزدها به ‌نفع کارمزدی، حل مشکل تعرفه‌های بانکی و... بخشی از مطالباتی است که بخش خصوصی از مجلس آینده دارد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر