ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ تک‌دیش جهان

۱۳۹۵/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۹۷۲

دیلی تایمز - دانشمندان چینی با همکاری مهندسان استرالیایی درحال طراحی بزرگ‌ترین تلسکوپ تک‌ دیش جهان در چین هستند.

مهندسان سازمان مشترک‌المنافع تحقیقات صنعتی و علمی استرالیا و محققان رصدهای نجوم ملی آکادمی علوم چین با همکاری هم درحال ساخت تلسکوپ دریچه دیافراگم کروی فست 500 متری هستند که می‌تواند برای کاوش در تکامل جهان و بررسی ماهیت آن مورد استفاده قرار بگیرد.

این تلسکوپ پس از تکمیل بزرگ‌ترین تلسکوپ تکدیش جهان خواهد بود و از رصدخانه آرسیبو در پورتوریکو و تلسکوپ بزرگ آفریقای جنوبی در کیپ تاون که یک سیاهچاله عجیب و تپ‌اختر کوتوله سفید را کشف کرده، پیشی خواهد گرفت.

درحال حاضر مهندسان استرالیایی روی قطعه اصلی تلسکوپ یعنی‌گیرنده 19تابشی آن کار می‌کنند. این پروژه که بخشی از استراتژی 2020 سازمان استرالیایی است به نمایش فناوری مبتکرانه این کشور پرداخته است. هدف برنامه استراتژی 2020 نمایش ظرفیت استرالیا برای نوآوری و ارائه علم و فناوری به بازارهای جهانی است. گیرنده‌های تلسکوپ FAST با پرتوهای همزمان و مختلف زیادی مجهز شده که کاوش نواحی بزرگ‌تری از کهکشان‌های پنهان و کم ‌نور را ممکن می‌سازد.

طراحی این تلسکوپ در نتیجه سال‌ها کار روی فناوری نجومی پیشرفته است که می‌تواند امواج رادیویی به دست آمده از فضا را دریافت کرده و تقویت کند. هدف این تلسکوپ، شناسایی 4000هزار تپ‌اختر جدید یا بقایای ستارگان بزرگ در کهکشان است که به ستاره‌های نوترونی تبدیل شده‌اند. FAST همچنین برای دریافت امواج رادیویی از سیارات فراخورشیدی طراحی شده است. حساسیت آن به دانشمندان اجازه خواهد داد تا ابرهای هیدروژنی بی‌رنگ را در کهکشان راه شیری بررسی کرده و کهکشان‌های جدید را در فواصل تا 6 میلیارد سال نوری شناسایی کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر