آخوندی: زمین دادیم اما به فکر آب نبودیم

۱۳۹۵/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۹۴۶

عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی در مراسم تودیع و معارفه محمد پژمان و حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل جدید سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه شهرها از درون دچار فرسودگی شده‌اند، گفت: شهر موضوعی یکبار مصرف نیست که برویم در جایی ۱۰هزار واحد بسازیم و بعد هم آمار بدهیم. مهم این است که چگونه با همکاری و حضور همین مردم بتوانیم زندگی‌شان را ارتقا بدهیم و کیفیت زندگی را بهتر کنیم. آخوندی گفت: سازمان ملی زمین و مسکن به‌عنوان خزانه‌دار زمین ایران نقش مهمی در توسعه، عمران و آبادانی کشور دارد، خصوصا در توسعه بی‌حدی که در شهرها می‌بینیم. در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتیم و گزارشی درباره مشکلات و آسیب‌های اجتماعی شهرها به ایشان ارائه دادیم هم این موضوع مطرح شد که یک‌سوم جمعیت شهری ایران و ۱۹هزار هکتار از اراضی شهری در وضعیت نابسامان هستند. این بافت‌ها اعم از بافت‌های حاشیه‌یی میانی، تاریخی و روستاهایی است که به شهرها وصل شده‌اند. وی ادامه داد: این درحالی است که شهرها از درون دچار فرسودگی شده و به شکل بادکنکی رشد کرده‌اند و اختلالات جدی دارند. بنابراین مجبوریم اقدامات گسترده‌یی در جهت ساماندهی شهر انجام دهیم.

وی تصریح کرد: همین الان هم تمایلات زیادی وجود دارد تا مجددا ۱۰هزار واحد مسکونی در اطراف شهرها بسازیم و شهرها را توسعه دهیم اما متاسفانه در چنین برنامه‌هایی به مردم اهمیت نمی‌دهیم. شما به تقاضاهایی که اخیرا در سفرهای استانی دولت از رییس‌جمهوری می‌شود، دقت کنید؛ انتقال آب از خزر به سمنان، انتقال آب از عمان به مشهد، انتقال آب از خلیج‌فارس به کرمان و... یک جو تدبیر و عقل می‌توانست اینها را از این وضع نجات دهد. اجرای این درخواست‌ها یعنی ده‌ها هزار میلیارد تومان هزینه، اصلا تصور کنید انتقال آب از عمان به مشهد چه کار عظیمی است. چرا این اتفاقات رخ داده است؟ چون آن زمانی که نباید اجازه می‌دادیم جمعیت مشهد از یک‌میلیون و ۸۰۰هزار نفر به ۳میلیون نفر افزایش یابد، کاری نکردیم و مرتب زمین به مردم داده می‌شد. شهر جدید پردیس را با ظرفیت سکونت ۴۰۰هزار نفر ساخته‌ایم اما برای ۵۰هزار نفر به سختی آب دارد. باید عالم و آدم جمع شویم تا آب به پردیس برسانیم.

وی ادامه داد: رفتار با زمین با نگاه دولتی و تجاری درست نیست. زمین دولت دراختیار بهسازی سکونتگاه‌ها هستند که در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهری مصرف می‌شوند. ما تاجر نیستیم تا با زمین تجارت کنیم.

متاسفانه در دولت‌های زیادی ایده دولت تاجر در ذهن برخی رسوخ کرد و هر کس هر ابزاری در دست داشت فکر می‌کرد برای تجارت است. اگر بخش خصوصی بودیم باید به افزایش درآمد فکر می‌کردیم اما در دولت، مساله اصلی رشد اجتماعی و رفاه مردم است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر