زراد‌خانه‌های هسته‌ای کره‌شمالی بازدارنده هستند

۱۳۹۵/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۹۳۲

گروه جهان

کیم جونگ اون رهبر 33ساله کره‌شمالی، در سخنرانی پیش از هفتمین نشست حزب کارگر اعلام کرد که او نیز به تعهدات منع استفاده از سلاح هسته‌یی پایبند است و همزمان به دنبال رفع تنش با همتای جنوبی خود است. به گفته «اون» هدف او تنها استفاده از قدرت بازدارندگی سلاح هسته‌یی در مقابل امریکاست.

به گزارش نیویورک تایمز، هفتمین کنگره حزب حاکم کارگر از اواخر هفته گذشته پس از 36سال در پیونگ‌یانگ برگزار شد. هدف اصلی آن رایزنی درباره آینده حزب و تصمیم‌گیری درباره روسای جدید حزب است. آخرین کنگره حزب کارگران کره‌شمالی در سال۱۹۸۰ برگزار شد. در زمان ریاست‌جمهوری کیم‌جونگ ایل، پدر کیم جونگ اون، اجلاس سراسری این حزب هرگز برگزار نشد. او رییس‌جمهور مادام‌العمر کره‌شمالی بود و هنگام مرگش در سال۲۰۱۱ پسرش کیم جونگ اون که به‌تازگی 28ساله شده بود را جانشین خود کرد.

کیم جونگ اون در دومین روز از برگزاری این کنگره از برنامه‌یی رونمایی کرد که به گفته رسانه‌های این کشور «طرح بلندپروازانه» رهبر جوان برای آینده کره‌شمالی است. او در ویدئویی ضبط شده که در کنگره پخش شد، اعلام کرد: «رابطه کشور ما با جهان باید براساس رابطه یک قدرت هسته‌یی با دیگر کشورها شکل بگیرد.» این سخنان رهبر جوان کره‌شمالی در اصل به امریکا اشاره دارد که از پذیرفتن توانایی این کشور در تولید سلاح هسته‌یی سر باز می‌زند. باوجود دعوت رسمی این دولت از خبرنگاران مطرح خبرگزاری‌های جهان برای پوشش این کنگره سخنرانی رهبر کره‌شمالی را تنها خبرگزاری رسمی این کشور پوشش می‌داد. اون در ادامه سخنانش گفت: «حزب و دولت ما در تلاش است تا با خطر سلاح هسته‌یی که از سوی امریکا بر ما تحمیل می‌شود، مقابله کنیم. کره‌شمالی در استفاده از سلاح هسته‌یی مسوولانه عمل خواهد کرد.»

براساس سخنان رهبر کره‌شمالی، او به مفاد ان‌پی‌تی‌ (پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی) پایبند است و «در جهت عاری کردن جهان از سلاح‌های هسته‌یی حرکت می‌کند.» سخنان رهبر کره‌شمالی درحالی بیان شد که این کشور به‌دلیل آزمایش‌های اخیر موشکی و هسته‌یی ازسوی سازمان ملل و امریکا متحمل سخت‌ترین تحریم‌های بین‌المللی شده است.

تعهد این کشور به استفاده مسوولانه از سلاح هسته‌یی تنها شگفتی سخنرانی رهبر کره‌شمالی نبود بلکه بهبود روابط با دشمنان دیرین شگفتی دوم سخنان او بود. او گفت که اگر کشورهای متخاصم به کره‌شمالی به‌عنوان «یک دوست» احترام بگذارد این کشور می‌تواند روابطش را بهبود بخشد. او تاکید کرده دولتش به‌دنبال «گسترش و عادی‌سازی روابط با کشورهایی است که حاکمیت و استقلال حزب کارگران این کشور را به رسمیت بشناسند؛ حتی اگر در گذشته سر مخاصمه (با پیونگ‌یانگ) داشته‌اند.»

در چند سال گذشته نحوه ارتباط کره‌شمالی با دیگر کشورها سیاست اصلی آن را شکل داده است. به گفته برخی تحلیلگران هدف اصلی کره‌شمالی این است که امریکا قدرت هسته‌یی این کشور را به رسمیت بشناسد. کره‌شمالی بارها این علامت را داده که حاضر است تحت پوشش قوانین بین‌المللی سلاح‌های هسته‌یی‌اش را محدود کند اما کنار گذاشتن کامل تمام سلاح‌های هسته‌یی تنها پیش‌شرط واشنگتن برای مذاکره با رهبر کره‌شمالی است. با این حال بالاترین مقام ارشد کره‌شمالی با این وعده که گسترش توانایی هسته‌یی این کشور می‌تواند با تهدیدات امریکا مقابله کند این کنگره را برگزار کرد. ری‌میونگ‌سو، ژنرال ارشد ارتش کره‌شمالی در این باره گفت: «توانایی ما در این زمینه به حدی رسیده که می‌توانیم در هر زمان هر نقطه‌یی از خاک امریکا را که بخواهیم با بمب‌های هسته‌یی مورد هدف قرار دهیم.»


یک کنگره دیرهنگام

طبق قوانین حزبی، کنگره حزب «عالی‌ترین ارگان حزبی است» و باید هر ۵سال یک بار برگزار شود. اما حزب مجاز است به جای برگزاری کنگره تنها به برگزاری یک کنفرانس حزبی بسنده کند. می‌توان گفت کنگره سال۱۹۸۰ اساسا به انتقال موروثی قدرت در خانواده کیم‌ رسمیت بخشید، در ارگان‌های سیاسی این کشور تغییرات مطلوب را ایجاد کرد و نسل جدیدی از افراد را به مناصب دولتی گماشت که برخی‌ آنها تا به امروز نیز در قدرت باقی‌ مانده‌اند. حزب کارگران تا سال۲۰۱۰ یعنی‌ ۳۰سال پس از آن تاریخ، هیچ کنگره‌یی برگزار نکرد. در آن جلسه، الزام برگزاری هر پنج سال یک بار کنگره از قوانین حزب حذف شد. به عقیده «مایکل میدین»، کارشناس مسائل کره‌شمالی در بی‌بی‌سی، نمی‌توان دقیقا گفت که چرا تشکیل این کنگره تا این اندازه با تاخیر روبه‌رو شده، اما مشخص است که جهان کمونیسم در این سال‌ها تغییر اساسی کرده است. حالا دیگر فرستادگان بین‌المللی کمتری وجود دارند که بخواهند در کنگره شرکت کنند. با این حال اون در سخنان خود از تدوین برنامه‌یی پنج ساله برای تقویت رشد اقتصادی کشورش خبر داد. وی علاوه بر این بر بهبود شبکه برق‌رسانی کره‌شمالی تاکید کرد.

میدین در این باره گفت: «این کنگره فرصتی است که رهبر کره‌شمالی‌ در جلسه‌یی علنی به کسانی که به او و رهبری‌اش وفاداری کامل داشته‌اند، پاداش بدهد، همچنین رهبر کره‌شمالی می‌تواند افرادی هم‌سن و سال خود را در رده‌های پایین‌تر حکومتی به خدمت بگمارد. این افراد درواقع نقش بدنه حکومتی برای آینده کشور را دارند.»

بر همین اساس مهم‌ترین فعالیت‌های این کنگره تغییراتی است که در نحوه سازماندهی‌ حزب اعلام و پس از آن گزارش‌های دیگری راجع به برنامه‌های ایدئولوژیک، سیاسی و استراتژیک ارائه داده می‌شود. بخشی از برنامه، به انتخاب کیم جونگ اون به‌عنوان بالاترین مقام حزب اختصاص خواهد داشت و سخنرانی‌هایی در تقدیر از این انتخاب صورت خواهد گرفت. سپس کنگره اعضای قدرتمندترین نهاد حزب کارگران، یعنی‌ کمیته مرکزی را انتخاب می‌کند. پس از به انجام رسیدن مراحل اصلی‌، دیدار‌های فرعی آغاز می‌شود و کمیته مرکزی اعضای دیگر نهادهای کلیدی حزب، مانند کمیسیون مرکزی ارتش را انتخاب می‌کند.

با این همه و با وجود سر و صدایی که کره‌شمالی برای برگزاری این کنگره به راه انداخته کارشناسان معتقدند پیونگ یانگ به قمار دست زده است. یکی شرط‌بندی روی قرائت یا خوانش از سیاست ایالات متحده است و دیگری شرط‌بندی روی توانایی کشور برای غلبه بر مشکلات تکنولوژیک چراکه فعالیت‌های متناقض و عجیب و غریب کشور، مانند برگزاری کنگره فراموش شده، محکوم کردن شهروندان امریکایی دستگیر شده به کار سخت و پیشنهاد برای توافق اتمی به امریکا، وضعیت درهم و برهمی را تصویر می‌کند و جهان را درباره اینکه پیونگ‌یانگ واقعا چه می‌خواهد به گمانه‌زنی وامی‌دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر