سونامی عدم شفافیت در بورس

۱۳۹۵/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۹۲۷

گروه بورس علی رمضانیان

بازار سهام در دور روز گذشته نزدیک به 1000واحد کاهش را تجربه کرد. علت ریزش شاخص در روزهای اخیر از سوی کارشناسان، عدم شفافیت و درز اطلاعات، روند تکنیکی شاخص و عرضه اولیه ذکر شده است.

شفافیت در اطلاع‌رسانی همواره از ملزومات فعالیت در این حوزه قلمداد شده و درز اطلاعات از طریق مجرای غیرقانونی تخلف محسوب می‌شود، اما در هفته‌های گذشته شفافیت رعایت نشده و اطلاعاتی از سوی برخی شرکت‌ها منتشر شد که تاثیر زیادی بر بازار گذاشت. از سوی دیگر بازنشر اطلاعات غلط در بورس ایران به سبب رشد فضای مجازی به حدی افزایش یافته که برای ناظر بازار غیر قابل کنترل شده است.

کیوان شیخی از مدیران ارشد بورس تهران درخصوص شفافیت در بازار سرمایه به «تعادل» گفت: برای اطلاع‌رسانی دقیق در بازار سرمایه سامانه اطلاع‌رسانی ناشران به نام کدال طراحی شد تا همه فعالان بازار به‌صورت مساوی از اطلاع‌رسانی بهره ببرند، اما برخی شرکت‌ها و افراد رانتی که به اصطلاح به آنها اینسایدر در بازار می‌گویند فراتر از کدال اقدام به انتشار اخبار می‌کنند که این عاملی برای ایجاد هیجان در بازار شده است.

مدیر آمار بورس در ادامه عنوان کرد: متاسفانه در ماه‌های اخیر، فضای مجازی در حوزه بورس چنان گسترش پیدا کرده که قابلیت کنترل نشر اخبار را از دست هر ناظری خارج کرده است؛ لذا اخبار بدون هرگونه منبعی در حال گردش در فضای مجازی است و تاثیر زیادی بر بازار می‌گذارد.

در نخستین روز کاری سال 95 شاخص کل 81هزار و 200واحد بود و ظرف 32 روز کاری در سال 95 حدود 4155واحد ریزش را تجربه کرده و به رقم 77هزار و 45واحد رسید که این کاهش در بلندمدت سبب خروج نقدینگی از بازار و عمیق‌تر شدن رکود می‌شود.

حسن خانجمالی در گفت‌وگو با «تعادل» نوسانات اخیر بازار را به سه دلیل منطقی ارزیابی کرده و در ادامه اظهار کرد: به لحاظ تحلیل تکنیکی این افت قابل پیش‌بینی بود، زیرا شاخص کل بعد از رشد بیش از 25درصد طی سه ماه رشد کرد و بعد از این رشد انتظار اصلاح وجود داشت

این کارشناس بازار سرمایه افزود: عامل دوم تخلیه شدن انرژی مثبت اخبار در بازار است. در ماه‌های اخیر اخبار زیادی پیرامون برخی صنایع مانند خودرویی و بانکی منتشر شد و در حال حاضر بازار از این اخبار اشباع شده و واکنش منفی به آن نشان می‌دهد.

خانجمالی عامل سوم ورود شاخص به کانال 77هزار واحدی را مهم‌تر از دو عامل قبلی می‌داند و می‌افزاید: فعالان بازار بعد از برجام تصور می‌کردند که درهای دنیا به روی اقتصاد ایران باز شده و اقتصاد ایران به سرعت از رکود خارج خواهد شد. هرچند این نگاه خوشبینانه‌یی بود اما در بازار سرمایه تاثیر زیادی داشت، ولی با واکنش مسوولان مبنی بر عدم تحول اساسی در کشور، تاثیرات مثبت تغییر جهت داده و اغلب صنایع بورسی عقب‌نشینی کردند.

از طرف دیگر برخی کارشناسان معتقدند که سهم بخشی از کاهش 378واحدی شاخص در روز گذشته مرتبط با عرضه اولیه شرکت گروه صنایع کاغذ پارس است.

سعیده فرهمند، معامله‌گر کارگزاری سهم آشنا در این خصوص به «تعادل» گفت: روز یک‌شنبه نخستین عرضه اولیه فرابورس در حالی رقم خورد که این روز اغلب در تحلیل‌های سنتی روز منفی بازار محسوب می‌شود. از سوی دیگر در بورس و فرابورس ایران در مجموع بیش از 8میلیون کد معاملاتی ثبت شده است که بیشتر اینها در روز عرضه اولیه می‌توانند از طریق آنلاین خرید کنند حال تصور کنید که هریک از افراد برای تهیه پول برای خرید، اقدام به عرضه به بخش هرچند کوچکی از پرتفوی خود کنند، بازار تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ زیرا تعداد 52میلیون و 559هزار و 600 سهم این شرکت به معامله‌گران آنلاین اختصاص داده شد. این کارشناس بازار افزود: برای خرید 131میلیون و 559هزار و 600 سهم شرکت گروه صنایع کاغذ پارس با قیمت 1500ریال حدود یک‌هزار و 973میلیارد ریال معادل یک‌چهارم ارزش معاملات فرابورس (4هزار و 557میلیون ریال) است که نشان از تاثیر‌گذاری بر بازار است.


شنیده‌های بازار

یکی از موضوعاتی که در روزهای اخیر در بورس منتشر شد، شایعه تغییر مدیریتی در سازمان بورس است که تاکنون از سوی هیچ مرجعی تایید نشده. هرچند در سال 94 نیز شایعه تغییر محمد فطانت، رییس سازمان بورس دهان به دهان می‌چرخید، اما مجددا این شایعه در بازار رونق گرفت. گزینه‌یی که در این جایگزینی مطرح است محمدرضا رستمی مدیر فعلی صندوق عشایر است که در گذشته سمت‌هایی چون مدیریت گروه بهمن، معاون ناشران بورس و مدیر سرمایه‌گذاری امید بود. موضوع قابل تامل این است که در حال حاضر رییس سازمان بورس برای سخنرانی در آیسیکو در کشور پرو حضور دارد.


افت 378واحدی شاخص کل بورس

بر همین اساس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات یک‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه 95 با کاهش 378واحدی به رقم 77هزار و 45واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 51واحد کاهش، عدد 13هزار و 721واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با کاهش 608واحدی به رقم 85هزار و 545واحد دست یافت، شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 362واحدی عدد 53هزار و 764واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با کاهش 247واحدی به رقم 169هزار و 354واحد رسید.

دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت همراه اول با 73واحد، گروه سایپا با 65واحد و ایران‌خودرو با 61واحد کاهش؛ بیشترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت مخابرات ایران با 70واحد، هلدینگ پتروشیمی فارس با 63واحد و پتروشیمی جم با 38واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

بر اساس این گزارش، ارزش کل معاملات روز گذشته بورس تهران به بیش از 295میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 149میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 85هزار و 44 نوبت داد و ستد بود. طی این معاملات نماد معاملاتی شرکت‌های گروه سایپا، سرمایه‌گذاری بوعلی، سیمان قاین، تجارت الکترونیک پارسیان از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های دارویی رازک و اوراق اجاره رایتل بازگشایی شدند.

طی معاملات دیروز کمتر از 40میلیون سهم فولاد کاویان به ارزش حدود 5میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی همراه شد. در نماد معاملاتی صنعتی دریایی ایران نیز 13میلیون سهم به ارزش کمتر از 4میلیارد تومان کد به کد شد.

در سرمایه‌گذاری مسکن پردیس اما 10میلیون سهم به ارزش 6میلیارد تومان از کد سهامدار عمده حقوقی به کدهای درون‌گروهی این شرکت جابه‌جا شد.

همچنین ذوب‌آهن اصفهان شاهد معاملات انتقالی 5میلیون سهمی به ارزش بیش از یک میلیارد تومان میان سهامدار عمده حقوقی خود بود. در پتروشیمی جم نیز اندکی بیش از 3میلیون سهم به ارزش بیش از 3میلیارد تومان کد به کد شد.

از سوی دیگر در گروه مپنا بیش از 2میلیون سهم به ارزش حدودی 2میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد.

عرضه‌های تالار نقره‌ای

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز یک‌شنبه 19 اردیبهشت، میزبان عرضه 34هزار تن وکیوم باتوم، 4هزار تن گوگرد، 18هزار تن لوب کات، یک هزار و 201 تن مواد پلیمری، یک هزار و 239 تن مواد شیمیایی و 34هزار و 150 تن قیر بود. همچنین 2هزار تن قیر 85100 شرکت رهیار گستر نوین، 400 تن قیر 6070 شرکت بام گام عایق ارومیه، 5 هزار تن قیر 6070 شرکت انرژی تجارت سام، 100 تن عایق رطوبتی شرکت تولیدی و صنعتی پیروز گستر دلیجان و 200 تن عایق رطوبتی صدف گستر دلیجان در تالار صادراتی عرضه شد.

طبق این گزارش، یک هزار تن مس مفتول، یک هزار و 500 تن مس کاتد، 20هزار تن مس کم‌عیار، 140 تن سولفور مولیبدن، 12 تن کنسانتره فلزات گرانبها و 14 تن اکسید مس شرکت ملی صنایع مس ایران در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. تالار مذکور عرضه 100تن مس مفتول صنایع تولیدی دنیای مس کاشان، 100تن مس مفتول گیل راد شمال و همچنین 500تن شمش هزار پوندی 99.8 شرکت ایرالکو در گروه آلومینیوم، 220 تن سبدمیلگرد 32 تا 10-A3 شرکت فولاد آذربایجان در گروه فولاد را تجربه کرد. علاوه بر این، 6هزار و 642تن گندم دوروم، شکر سفید، روغن پالم، ذرت دانه‌یی و جو دامی در تالار محصولات کشاورزی روی تابلوی عرضه رفتند.

در جریان معاملات نخستین روز هفته (18 اردیبهشت 95)، کل معاملات صورت گرفته در عرضه‌های عادی و عرضه‌های مازاد بازار فیزیکی معادل 2هزار 859 تن و به ارزش قریب به 26میلیارد و 256میلیون ریال بود. از نکات مهم معاملات این روز می‌توان به معامله یک میلیون لیتر حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه و همچنین بیش از یک میلیون لیتر حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی بورس انرژی ایران اشاره کرد. طی این جلسه معاملاتی، بازار برق بورس انرژی نیز شاهد معامله 169 قرارداد معادل 4هزار و 56 مگاوات ساعت به ارزش حدود یک میلیارد و 217میلیون ریال بود.

گفتنی است، در آغاز جلسه معاملاتی این روز نمادهای بار‌ پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 15 خرداد 95، 16 خرداد 95 و 17 خرداد 95 گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 22 اردیبهشت 95 متوقف شدند. در مجموع ارزش کل معاملات روز شنبه بورس انرژی ایران، حدود 27میلیارد و 482میلیون ریال شد. شایان ذکر است در جلسه معاملاتی دیروز (یکشنبه 19 اردیبهشت 95)، کالاهای آیزوریسایکل، حلال 406 و 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش نفت آبادان به مقاصد افغانستان و پاکستان، همچنین گاز مایع پالایش نفت شازند به مقاصد افغانستان و پاکستان در رینگ بین‌الملل عرضه شدند. عرضه‌های فوق در کنار معاملات مستمر قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه، بازار روز جاری بورس انرژی ایران را رقم زدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر