نقش ایرانیان خارج از کشور در همگرایی اقتصادی با سایر ملل

۱۳۹۳/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۸۶

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح شنبه به وقت نیویورک در جمع اساتید، دانشجویان و دانش‌پژوهان ایرانی مقیم امریکا، بااشاره به استقرار ثبات و آرامش در فضای اقتصادی ایران طی یک سال گذشته، مبارزه با ایران‌هراسی را وظیفه همه ایرانیان داخل و خارج ازجمله دانشجویان و اساتید ایرانی مقیم خارج کشور دانست.

وی در ادامه گفت: مبارزه با ایران‌هراسی تنها وظیفه رسانه‌ها و وزیر امور خارجه و دولت نیست بلکه ایرانیان فرهیخته و اهل علم و دانش در خارج کشور هم لازم است به سهم خود در این زمینه تلاش کنند.

همان‌گونه که رییس فراکسیون فرهنگی و اقتصادی ایرانیان خارج از کشور مجلس شورای اسلامی در نخستین هم‌اندیشی تخصصی ایرانیان خارج از کشور با عنوان اندیشه مهاجرت در ذهنیت ایرانی اظهار کرد که متوسط سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور بین دو تا چهار هزار میلیارد دلار است که این مبلغ در اقتصاد جهانی تاثیرگذار است و ما باید از این موضوع به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

البته یافته‌ها نشان از این دارد که400میلیارد دلار صرفا سرمایه ایرانیان در امریکا و کاناداست و سرمایه‌های هموطنان‌مان در دیگر نقاط جهان نیز جای بسی تامل دارد که نباید از این ظرفیت ارزشمند و تاثیرگذار غافل شد.

با عنایت به سیاست‌ها و تاکیدات دکتر روحانی به‌عنوان رییس دولت جمهوری اسلامی، امید می‌رود به‌گونه‌یی عمل شود که درها باز شوند تا ضمن مرتفع شدن ترس‌های کاذب، ایرانیان به سرزمین مادری‌شان باز گردند.

ایرانیان خارج از کشور بی‌شک یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌هایی هستند که می‌توانند در شرایط فعلی به‌عنوان یکی از عوامل موثر در حرکت چرخ‌های اقتصادی و رونق آن موثر واقع شوند.

همان‌گونه که مقام معظم رهبری نیز تاکید کرده‌اند بدون مردم حماسه اقتصادی تحقق پیدا نخواهد کرد.

از این رو با آغاز به کار دولت یازدهم بحث رسیدگی به امور ایرانیان مقیم خارج از کشور و تعامل بیشتر با آنان و در ادامه گنجاندن برنامه ملاقات اختصاصی رییس‌جمهور با ایرانیان خارج از کشور در سفرهای خارجی به‌عنوان یکی از ارکان سفرهای خارجی دولت یازدهم نشان از توجه جدی دولت به این سرمایه‌های تاثیرگذار دارد.

از آنجایی که طبق تئوری نئوکلاسیک مهاجرت یک تصمیم عقلانی براساس محاسبه سود و زیان است که بازیگران آن با علم کامل نسبت به شرایط کاری و میزان درآمد در کشور‌های مقصد تصمیم به مهاجرت می‌گیرند اما آنچه در این میان می‌تواند به‌عنوان عاملی موثر جدای از این سود و زیان‌ها باشد علقه‌های فرهنگی، نژادی و احساسی در جهت مشارکت آنان در توسعه سرزمین مادری‌شان است و همان‌گونه که رییس فراکسیون فرهنگی و اقتصادی ایرانیان خارج از کشور مجلس شورای اسلامی اظهار کرد که نگاه ما باید از یک نگاه تهدیدآمیز امنیت ملی به یک فرصت برای ایجاد وفاق و وحدت تغییر کند و باتوجه به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره ایرانیان خارج از کشور باید فصل جدیدی را در ضرورت دفاع از حقوق اتباع ایرانی خارج از کشور ایجاد کنیم.

قطعا در چنین شرایطی نه‌تنها آنان به‌عنوان سرمایه‌گذاران در ایران عزیز حضوری پرشور خواهند داشت بلکه در همگرایی اقتصادی با سایر ملل که میزبان هموطنان‌مان هستند نیز نقش بارزی را ایفا خواهند کرد و با تاثیر بر افزایش دوجانبه جریانات تجاری به افزایش قابل ملاحظه حجم مبادلات تجاری بین ایران و دیگر ملل کمک شایان توجهی را خواهند داشت.

ایرانیان مقیم خارج از کشور تاکنون نقش‌هایی بس مهم را در برهه‌های مختلف زمانی برای کشورمان ایفا کرده‌اند که امید می‌رود با کمتر شدن شکاف بین ایران با فرزندانش در آن سوی مرزها جغرافیایش به‌عنوان کشوری در حال توسعه شاهد توسعه‌یی همه‌جانبه باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر