قیمت بلیت سینما در ایران، سه‌برابر گران‌تر از امریکا!

۱۳۹۵/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۸۴۹

برخی گزارش‌ها نشان از گران بودن قیمت بلیت در ایران نسبت به امریکا دارد. در این شرایط اگر افزایش چشمگیر قیمت بلیت سینما در سال۹۵ تکرار شود و برخی صنوف سینمایی برای بهره‌برداری کوتاه‌مدت از استقبال مردم، به‌شدت قیمت بلیت سینما را افزایش دهند به‌گونه‌یی که بخشی از مردم، سینما رفتن را دوباره تفریح تلقی نکنند، بخش قابل‌توجهی از مخاطبان سینمای ایران ریزش می‌کنند.

برنامه‌ریزی برای افزایش چشمگیر قیمت سینما در بستری دور از توجه به واقعیات اقتصادی در دستور کار قرار گرفته و برای توجیه افزایش قیمت بلیت سینما، از نازل بودن قیمت بلیت سینما در ایران سخن به میان آمده، حال آنکه یک مقایسه ساده نشان می‌دهد، قیمت بلیت سینما در ایران به نسبت درآمد مردم، سه‌برابر گران‌تر از امریکاست.

آن‌طور که تابناک گزارش داده همایون اسعدیان رییس جدید شورای صنفی نمایش در روزهای اخیر، درباره افزایش قیمت بلیت فیلم‌های سینمایی گفته است: «در این زمینه بحث‌های مفصلی انجام شده مبنی بر اینکه سینماهای مدرن آخر هفته یا بعضی سئانس‌های خاص دست‌شان باز باشد تا بتوانند قیمت بلیت را بالا ببرند، اما اول باید با وزارت ارشاد به توافق برسیم، چون همه نگران جوی هستند که بعد از افزایش قیمت بلیت ایجاد می‌شود، درحالی که امروزه قیمت بلیت سینما بسیار نازل است.»

تابناک در این گزارش بالا‌ترین استاندارد قیمت‌گذاری بلیت سینما یعنی امریکا -که گران‌ترین بلیت‌های سینما در این کشور عرضه می‌شود- را به‌عنوان مبنا درنظر گرفت و نسبت قیمت بلیت سینما در امریکا را با متوسط درآمد امریکایی‌ها مقایسه کرد. سپس همین مقایسه درباره ایران صورت گرفته است. در این گزارش عنوان شده: «متوسط درآمد شهروندان امریکا در سال۲۰۱۵حدود ۴۷۶۶۹دلار و متوسط قیمت بلیت سینما در سال۲۰۱۵ در محدوده امریکای‌شمالی (امریکا و کانادا) 8.43دلار است. بدین‌ترتیب یک امریکایی به‌طور متوسط می‌تواند با یک ماه حقوقش ۵۶۵۴بلیت سینما خریداری کند و با یک‌درصد درآمد سالانه‌اش، ۵۹بار در سال به سینما برود.» همچنین باتوجه به آنکه درآمد امریکایی‌ها در هر ماه از سال۲۰۱۵ به‌طور متوسط ۳۹۷۲دلار بوده که با این رقم می‌توان ۴۹۶بار در هر ماه به سینما رفت، متوسط قیمت بلیت سینما یک‌چهارصدونودوششم حقوق ماهانه یک امریکایی است و به‌همین دلیل، سینما رفتن به عادت بسیار کم‌هزینه برای امریکایی‌ها محسوب می‌شود.

در ایران هیچ‌گاه رسما درآمد متوسط هر ایرانی منتشر نمی‌شود و چنین آمارهایی معمولا در قالب خانوار ارائه شده اما وزیر کار دولت یازدهم در سال۹۳ به این آمار اشاره کرد و گفت: هر ایرانی به‌طور متوسط یک‌میلیون تومان درآمد دارد. بر این اساس، اگر بپذیریم این میانگین افزایش درآمد از سال۱۳۹۳ تاکنون 30درصد افزایش یافته و متوسط درآمد هر ایرانی در سال۱۳۹۵، به یک‌میلیون و 300هزار تومان رسیده و متوسط قیمت بلیت سینما 8هزار تومان لحاظ شود، هر ایرانی با درآمد یک ماه خود می‌تواند ۱۶۲بار به سینما برود و درواقع قیمت بلیت سینما یک‌صدوشصت‌ودوم حقوق ماهانه یک ایرانی است. در این شرایط اگر افزایش چشمگیر قیمت بلیت سینما در سال۹۵ تکرار شود و برخی صنوف سینمایی برای بهره‌برداری کوتاه‌مدت از استقبال مردم، به‌شدت قیمت بلیت سینما را افزایش دهند، به‌گونه‌یی که بخشی از مردم سینما رفتن را مجددا تفریحی به‌صرفه تلقی نکنند، بخش قابل‌توجهی از مخاطبان سینمای ایران ریزش می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر