کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۸۴۲

چالش لبنی‌ها روی میز دولت

گروه صنعت صنایع لبنی اجازه افزایش قیمت محصولات در سال جاری ندارند. از سوی دیگر، دامداران خواهان افزایش قیمت فروش شیر خام هستند و طبعا این موضوع بر افزایش قیمت محصولات لبنی تاثیرگذار خواهد بود. در مجموع این شرایط، صنایع لبنی به دلیل نداشتن فروش کافی، با رکود مواجه شده‌اند که برای حل این معضل، وزارت کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موظف شدند طرحی جامع تهیه کنند و ساماندهی این موضوع و حل چالش دامداران و صنایع لبنی، در دستور کار دولت قرار گرفته است. علیرضا رستمی، مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و غذایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به این موضوع گفت: در این طرح، حل چالش قیمت‌گذاری لبنیات پرمصرف مثل ماست، شیر یا پنیر در اولویت دولت است.


برنج‌هایی که روی دست ماند

تسنیم نایب‌رییس انجمن برنج با بیان اینکه «اعلام نرخ خرید تضمینی 3هزارو 600تومانی یا 3هزار و 700تومانی توسط دولت به منزله نخریدن است»، گفت: نرخ هرکیلوگرم برنج در بازار ۷هزار تومان است و «مرده‌خر» نیز ۵هزار تومان خریداری می‌کند، اما دولت نرخ خرید تضمینی را 3هزار و 600تومان تعیین کرده است. علی اکبریان اظهار کرد: براساس مصوبه سال 84، نرخ خرید محصولات کشاورزی باید براساس نرخ تورم بانک مرکزی افزایش یابد. وی افزود: در این سال نرخ خرید هر کیلوگرم برنج شیرودی 350تومان بود که بر اساس تورم سالانه کشور، نرخ خرید تضمینی این محصول اکنون باید به 30هزار تومان می‌رسید.


واردات 100میلیاردتومان شکر

فارس دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر گفت: بر اساس تقاضای کارخانجات قند و شکر، مقرر شد برای تامین بخشی از نیاز کشور، ۵۰۰هزار تن شکر خام وارد شود و از محل درآمد واردات آن بخشی از بدهی دولت به کارخانجات پرداخت شود. بهمن دانایی ‌گفت: موجودی انبارهای شکر به 800هزار تن می‌رسد و مصرف ماهانه شکر به 160هزار تن کاهش یافته است. وی افزود: هنوز بطور دقیق سود حاصل از فروش شکر وارداتی مشخص نیست، اما برآورد می‌شود به غیر از 10درصد عنوان شده بین 180 تا 220تومان سود حاصل شود که در صورت واردات 500هزار تن شکر و کسب درآمد حدود 100میلیارد تومانی از این محل، بخشی از بدهی دولت به کارخانجات قند و شکر تسویه می‌شود.


تولیدات آهن بی‌مشتری ماند

ایسنا رییس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات گفت: از نیمه اسفند‌ پارسال قیمت جهانی آهن جهش یافت و همزمان شاهد افزایش قیمت آهن در بازار داخلی بودیم. در ابتدای سال جاری نیز به دلیل افزایش تعرفه گمرکی برای حمایت از تولیدات داخلی تغییراتی را در قیمت آهن داشتیم و تعرفه گمرکی واردات تیرآهن و میلگرد به 26درصد افزایش یافت. مجموعا قیمت هر کیلوگرم آن به 1700 تا 1750تومان رسید ولی در بازار هیچ مشتری‌ای برای خرید وجود ندارد و همچنان شاهد رکود در بازار هستیم. محمد آزاد اظهار کرد: افزایش تعرفه باعث گرانی شده و همین موضوع برای کارخانه‌ها مشکل ساز شده است.


دردسرهای نرخ ارز دستوری

گروه تجارت مهدی جهانگیری، نایب رییس اتاق تهران گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز از مهم‌ترین مسائل پیش‌روی اقتصاد ایران برای پیوستن به اقتصاد دنیاست. تعیین تکلیف نرخ ارز و یکسان‌سازی آن، می‌تواند به پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد کشور کمک کند و پیوستن به سازمان تجارت جهانی، به رفتار تجاری دیگر کشورها با ایران نظم می‌دهد. جهانگیری گفت: اگر بخواهیم اقتصاد را دستوری و دولتی اداره کنیم، دچار اشتباه شده‌ایم. دلار و سیستم بانکی را نمی‌توان با قیمت دستوری مدیریت کرد. بازار بدون دخالت دولت و با توجه به عرضه و تقاضا قیمت خود را پیدا می‌کند. در نهایت دولت چاره‌یی جز آزادسازی نرخ ارز ندارد و هرقدر این کار زودتر انجام شود، بیشتر به نفع اقتصاد کشور است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر