مسیر متفاوت بانک‌های مرکزی اروپا و امریکا

۱۳۹۳/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۸۱

جهان در یک سوی آتلانتیک، کسانی سعی می‌کنند تا کاسه سوراخ شده را پر کنند و در سوی دیگرش افراد حاضرند تا این کاسه را که پر شده به خانه ببرند. این هفته شاید سرمایه‌گذاران ایده روشن‌تری دریافت کنند.

به گزارش رویترز، بانک مرکزی اروپا به دنبال آماری که از تورم مصرف‌کنندگان منتشر خواهد شد، آخرین تلاشش را برای دور کردن منطقه یورو از چشم‌انداز کسادی خواهد کرد.

در آن سو تعداد مشاغل امریکا در روز جمعه تایید خواهد کرد که جریان احیای اقتصادی در امریکا به اندازه کافی سرعت دارد که بانک مرکزی امریکا سرانجام خرید اوراق قرضه را متوقف کند.

تفاوت میان اقتصاد امریکا و منطقه یورو بسیار زیاد شده و این به رییس بانک مرکزی و رهبران اروپایی فشار خواهد آورد تا در این گوشه از جهان برای احیای رشد اقتصادی کاری انجام دهند.

جک لو، وزیر خزانه‌داری امریکا هفته قبل از اینکه دوستان اروپایی اکراه دارند بودجه عمومی را افزایش دهند، انتقاد کرد. ریسک لغزیدن منطقه یورو به کسادی به علاوه وضع ناخوشایند اقتصاد چین امریکایی‌ها را نگران کرده است. اما به جای اینکه دولتمردان اروپایی برای کشورهایشان کاری کنند، این ماریو دراگی و بانک مرکزی اروپاست که برای خروج اروپا از کسادی تلاش می‌کنند.

بعد از کاهش نرخ بهره در نشست ماه سپتامبر و نیز کمک به بانک‌ها برای اعطای وام ارزان قیمت، احتمال می‌رود بانک مرکزی اروپا در نشست این هفته خود طرح جدید خود را ارایه کند. سرمایه‌گذاران و فعالان بازار می‌خواهند تصوری از اندازه برنامه پیدا کنند برای اینکه بتواند اوراق قرضه دولتی و اوراق قرضه‌یی که پشتوانه سرمایه‌یی دارند، بخرند.

بسیاری از اقتصاددانان ازجمله جوزف استیگلیتز، برنده نوبل اقتصاد معتقد است که منطقه یورو خصوصا خانم مرکل صدراعظم آلمان نمی‌خواهند شکست سیاست‌های ریاضتی خود را بپذیرند. خبر تورم مصرف‌کنندگان در منطقه یورو که قرار است روز سه‌شنبه منتشر شود، نشان خواهد داد که فاصله منطقه یورو با کسادی چه اندازه است.

در امریکا اما چالشی که سیاست‌گذاران با آن مواجه هستند، بسیار متفاوت‌تر از منطقه یورو است. چالش این است که از چه زمانی افزایش نرخ بهره را که نزدیک به 6 سال است نزدیک به صفر است را افزایش دهند. اقتصاد امریکا با همه فراز و نشیب‌هایی که در این ماه‌ها داشته به نظر می‌رسد که درحال رشد است و همین سبب شده که بانک مرکزی امریکا تصمیم بگیرد خرید اوراق قرضه را در ماه اکتبر متوقف کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر