ترکیه خرید نفت داعش را تکذیب کرد

۱۳۹۳/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۸۰

جهان وزیر انرژی ترکیه بار دیگر همکاری این کشور با داعش را در قاچاق نفت عراق همچنین تلاش برای ساخت بمب اتمی تکذیب کرد.

به گزارش روزنامه حریت، تنر یلدیز، وزیر انرژی ترکیه بار دیگر همکاری این کشور در زمینه خرید و قاچاق نفت عراق را تکذیب و اعلام کرد اینگونه شایعات برای ضربه زدن به اعتبار این کشور مطرح می‌شود. ترکیه در هفته‌های گذشته از سوی منابع مختلف مانند رسانه‌های امریکایی به دست داشتن در قاچاق نفت عراق و همکاری با داعش در این زمینه متهم شده است.

نیویورک تایمز درگزارشی از دست داشتن ترکیه در قاچاق نفت عراق توسط داعش و فروش آن خبر داده بود. با این حال ترکیه اعلام کرده نسبت به مخلوط بودن نفت وارداتی به این کشور با نفت قاچاقی عراق که توسط داعش به فروش می‌رسد، بی‌اطلاع بوده است.

پیش‌تر نیز سی‌ان‌ان گزارش داده بود که تجارت نفتی داعش از طریق کریدورهای کشور ترکیه انجام می‌گیرد و این گروه با دستیابی به منابع نفتی عراق و سوریه درآمد نقتی بالایی برای خود به دست آورده است. به نوشته سی‌ان‌ان، داعش با استقرار در شرق سوریه کنترل ۶۰ درصد از منابع نفتی این کشور را به دست گرفته و از این طریق روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند.

سی‌ان‌ان در ادامه با اشاره به مجاری قاچاق نفت عراق از طریق ترکیه گزارش داده بود: «بسیاری شاهد این هستند که ترکیه چشم خود را به روی این قاچاق بسته است».

به اعتقاد تحلیلگران، نبود تمهیدات موثر برای توقف قاچاق سوخت موجب شده تا تردیدها نسبت به تعهد آنکارا برای رویارویی با نیروهای افراط‌گرا در مرزهای جنوبی بیشتر شود چراکه آنکارا می‌توانست دست‌کم با افزایش نیروهای خود در مرز سوریه، اقدامات بیشتری برای مقابله با انتقال غیرقانونی سوخت انجام دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر