رونمایی از نقشه راه بین دستگاهی برای خروج از رکود

۱۳۹۵/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۷۹۸


سید علی مدنی‌زاده، مدیر گروه مدل‌سازی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از تدوین نقشه راه بین‌دستگاهی برای خروج از رکود خبر داد و گفت: این نقشه راه در بیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی ارزی ارائه و امیدواریم در سال 95 عملیاتی شود تا آثار آن در نظام بانکی کشور و معیشت مردم دیده شود.

سید علی مدنی‌زاده، بابیان اینکه، رشد اقتصادی ایران ظرف چند سال اخیر به دلیل مواجهه با رکود بسیار محدودشده است، افزود: اقتصاد ایران از سال90 و ورود به دوران رکود بیش از 20درصد منقبض شده که منشأ آن نیز افت تولید ناشی از بحث تامین مالی در بنگاه‌هاست.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، وی تصریح کرد: هرچند نظام بانکی از مهم‌ترین ارکان تامین مالی محسوب می‌شود اما طی این سال‌ها در بحث تامین مالی از طریق شبکه بانکی دچار مشکل شده‌ایم به‌نحوی‌که از ابعاد مقدار، نرخ، تخصیص منابع با جیره‌بندی اعتبار و شکست بازار مواجهیم البته این امر درگذشته نیز وجود داشته، اما هم‌اکنون وارد تنگنای اعتباری شده‌ایم.

مدیر گروه مدل‌سازی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به ابعاد مختلف توسعه مالی گفت: شاخص‌های توسعه مالی کشور در مقایسه با کشورهای مشابه در حوزه منا، خاورمیانه و مابقی کشورهای توسعه یافته بسیار پایین است و لازمه رفع این پدیده این است که باید اتفاق جدی‌ای برای اصلاح نظام مالی کشور انجام شود. این استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف اظهار داشت: نتیجه مجموعه پژوهش‌های پژوهشکده پولی و بانکی در این زمینه این است که اقدامات کلینیکی نمی‌تواند منجر به بهبود این وضعیت شود و باید اصلاحات زیربنایی و زیرساختی برای بهبود اجرایی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر