تعاون و اشتغال

۱۳۹۵/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۷۹۴

200هزار شغل جدید

در انتظار فارغ‌التحصیلان

معاون وزیر کار مهم‌ترین برنامه اشتغال دولت در سال جاری را اجرای طرح «حرکت» عنوان کرد و گفت: دولت در این طرح متناسب با مزیت‌های هر منطقه برای ایجاد شغل و آموزش نیروی ماهر سرمایه‌گذاری خواهد کرد. عیسی منصوری‌ در گفت‌وگو با ایسنا، از اجرای طرح «حرکت» در بیش از 200 شهرستان خبرداد و گفت: کار شناسایی بیشترین رشته‌های متقاضی فعالیت آغاز شده است. وی افزود: شناسایی رشته‌های مزیت‌دار و دارای ظرفیت اشتغال پایدار از جمله رویکردهای این طرح است که بر مبنای توانمندی‌های هر منطقه صورت می‌گیرد و به تناسب آن اشتغال در بنگاه‌های فعال در این رشته‌ها ایجاد می‌شود. معاون وزیر کار در عین حال از ایجاد 200 هزار شغل جدید برای دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با اجرای طرح تکاپو خبر داد. به گفته منصوری، در طرح تکاپو فارغ‌التحصیلان پس از گذراندن یک دوره آموزش مهارتی به شکل انفرادی یا در قالب شرکت‌های تجاری، برنامه کاهش مصرف انرژی و آلودگی محیط‌زیست دستگاه‌های دولتی و خصوصی را اجرا می‌کنند. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در عین حال از افزایش سهم اشتغال غیررسمی بنگاه‌های اقتصادی خبر داد و گفت: سیاستی که در این زمینه پیش‌بینی شده تمرکز بر بنگاه‌های خرد و کوچک و غیر‌رسمی در کوتاه‌مدت، بنگاه‌های بزرگ در میان‌مدت و دانش‌بنیان در بلندمدت است.


همه دستگاه‌ها در مورد اشتغال مسوول هستند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مساله اشتغال را قوه مجریه به تنهایی نمی‌تواند، حل کند و همه دستگاه‌های پولی و مالی در این مورد مسوولیت دارند. ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه اشتغال بیشتر باید در بخش خصوصی و تعاونی ایجاد شود، اظهار کرد: مشکلات اشتغال شامل سرمایه و پول یا فضای کسب و کار است. منظور از پول این است که 50 تا 60درصد سرمایه‌گذاری‌ها باید در مسیر تولید باشد. بازار پولی سرمایه زیادی بابت معوقات خود بدهکار است از آن سو هم بازار سرمایه ظرفیت برای رشد دارد اما رویکرد مناسب ندارد. رییس فراکسیون تعاون مجلس تاکید کرد: یکی از نکات برای توسعه تولید داخل، توجه به کیفیت کالاست. اگر رویکرد به صنایع کوچک و متوسط تغییر یابد، بخش تعاون رونق می‌گیرد. رویکرد تولید باید حمایت همه‌جانبه از صنایع کوچک و متوسط باشد. وی درباره آخرین وضعیت سند توسعه تعاون گفت: این سند طی چندساله گذشته تدوین شده است. در حال حاضر برای ارتقای بخش تعاون، کمبود اسناد نداریم. بلکه جلوگیری از واردات و توجه به صنایع کوچک و متوسط می‌تواند، بزرگ‌ترین گام جهت حمایت بخش تعاون باشد.


وجود 50 هزار تعاونی غیرفعال در کشور

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: توسعه و تقویت تعاونی‌ها سبب پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی می‌شود. به گزارش ایسنا، سیدحمید کلانتری اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به 98هزار تعاونی فعال و 50 هزار تعاونی غیرفعال در کشور وجود دارد. تعاونی مسکن و تعدادی نیز از تعاونی‌های ثبت‌ شده غیرفعال هستند که دوره برخی از آنها تمام‌ شده است. این مقام مسوول اضافه کرد: می‌توانیم در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مشکلات بخشی از تعاونی‌های غیرفعال را که علاقه‌مند به ادامه تولید خود هستند، برطرف کنیم. کلانتری افزود: اقتصاد تعاونی‌ها مبتنی بر مشارکت و بهره‌وری سرمایه‌های خردی است که در اختیار اعضاست و از این‌ رو در تعاونی‌ها بر تامین نیاز تولیدکنندگان تاکید داریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر