کاهش رشد تجارت جهانی در 2014

۱۳۹۳/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۷۹

جهان سازمان تجارت جهانی پیش‌بینی خود در رابطه با رشد تجارت جهان را مورد تجدیدنظر قرار داد و اعلام کرد این رقم حدود یک‌درصد کاهش یافته است. مناقشات خاورمیانه، درگیری‌های اوکراین و بحران ابولا بزرگ‌ترین تهدیدات پیش‌رویِ تجارت جهانی در کوتاه‌مدت هستند.

سازمان تجارت جهانی در گزارش خود اعلام کرد تجارت جهانی در سال جاری میلادی تنها 3.1درصد و در سال2015 بالغ بر 4درصد رشد خواهد داشت. پیش‌تر سازمان تجارت جهانی رشد 4.7درصدی را برای مبادلات تجاری جهان طی امسال و رشد 5.3درصدی را برای سال2015 پیش‌بینی کرده بود. براساس این گزارش رشد کمتر از حد انتظار اقتصاد جهانی و افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک ازجمله عواملی هستند که به رشد تجارت در جهان ضربه می‌زنند.

مناقشات اوکراین و صف‌آرایی غرب در مقابل روسیه و تحریم‌های روسیه و غرب علیه یکدیگر سبب تحت‌تاثیر قرار گرفتن صادرات اروپا شده است. اروپا یک‌سوم کل صادرات جهان را در اختیار داشته و اکنون در این زمینه با مشکل مواجه شده است. صادرات امریکای‌جنوبی و مرکزی نیز به‌ویژه در اثر کاهش تقاضای چین زیان دیده است.

سازمان تجارت جهانی، ادامه درگیری‌ها در خاورمیانه و اوکراین و بحران ابولا را بزرگ‌ترین تهدیدات بر تجارت جهانی در دوره کوتاه‌مدت دانسته و اعلام کرده درصورت پایان‌نیافتن این بحران‌ها، چشم‌انداز مناسبی پیش‌ روی اقتصاد جهانی نخواهد بود.

براساس این گزارش اروپا بیشترین سهم از تجارت جهانی در سال2014 را داراست. 36.3درصد از کل تجارت جهانی در این سال به اروپا اختصاص خواهد داشت. سهم آسیا از تجارت جهانی در این سال 31.6درصد، امریکای‌شمالی 13.2درصد و امریکای‌جنوبی و مرکزی 4.1درصد پیش‌بینی شده است. سایر مناطق شامل خاورمیانه، آفریقا و کشورهای آسیای‌مرکزی سهم 14.8درصدی خواهند داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر