چراغ سبز تهران برای کمک به حل بحران شبه‌جزیره کره

۱۳۹۵/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۷۸۵

سفر خانم پارک گئون هی رییس‌جمهوری کره‌جنوبی به تهران که برای نخستین بار پس از برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور در سال 1962 میلادی صورت گرفت، با وجود جنبه‌های مختلف سیاسی- اقتصادی و فرهنگی آن که با بازتاب‌های وسیع رسانه‌یی همراه شد، می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌یی هم در روند حل اختلافات بین‌المللی در نظام جهانی با توجه به تجربه موفق ایران در مذاکرات هسته‌یی داشته باشد.

در همین راستا، دیدار روسای جمهوری دو کشور در تهران و اعلام افزایش حجم مبادلات اقتصادی به 18میلیارد دلار، حاکی از نکته‌یی مهم در روند اجرای برجام و ورود فعال ایران به صحنه تعاملات بین‌المللی بود. این سفر که با همراهی بلندپایه‌ترین هیات سیاسی- اقتصادی کره جنوبی صورت گرفت، نشان‌دهنده آن است که کره به عنوان شریک استراتژیک امریکا در آسیای شرقی، در صورت حس کردن کوچک‌ترین خطری از سوی امریکا در رابطه با مراودات تجاری با ایران، برای جلوگیری از متحمل شدن عواقب آن وارد مذاکرات در چنین سطحی نمی‌شد و اقدام به امضای تفاهمنامه‌های همکاری با ایران نمی‌کرد. همین امر نشانگر آن است که فرصت‌های پسابرجام به مرور در حال تحقق یافتن است و مصداق بارزی از لغو بخش عظیمی از تحریم‌های ایران است. به گزارش ایرنا، روند عادی‌سازی روابط ایران با جامعه بین‌الملل موضوعی است که می‌تواند موجب نفوذ هرچه بیشتر ایران در عرصه فرامنطقه‌یی باشد.


اشاره روحانی به خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره

در همین خصوص روزنامه آساهی ژاپن در مقاله‌یی به قلم کاندا دایسوکه نوشت: حسن روحانی در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای کره‌یی خود اظهار داشت: انهدام هرگونه سلاح‌های کشتار جمعی به‌خصوص سلاح‌های اتمی در سراسر جهان به ویژه در شبه‌جزیره کره را خواستاریم. هرچند رییس‌جمهوری ایران از نام بردن کشوری خاص اجتناب کرده، ولی با این حال رویکردی را نشان داده مبنی بر اینکه با در اختیار داشتن سلاح اتمی کره شمالی مخالف است. رییس‌جمهوری ایران، برای نخستین‌بار به خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره اشاره کرده است.

در ادامه این مقاله آمده است: هرچند امریکا و دیگر کشورها در خصوص ایران که برای مدتی طولانی متهم به تولید سلاح اتمی بوده است، گفته‌اند که ایران و کره شمالی در فناوری موشکی و هسته‌یی همکاری دارند، اما با این حال، ایران ماه جولای سال گذشته در محدود کردن برنامه‌های هسته‌یی به شکل گسترده با کشورهای غربی توافق کرده و به دنبال آن ماه ژانویه سال جاری لغو تحریم‌های اقتصادی کشورهای مختلف علیه ایران تحقق یافته است. درنتیجه سخنان روحانی، در واقع نشان‌دهنده آن است که برای ایران بهبود روابط با جامعه بین‌المللی ازجمله کره جنوبی بیش از روابط با کره شمالی حائز اهمیت است.

اداره کل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد در ادامه گزارش روزنامه آساهی ژاپن آورده است: پارک گئون هی، رییس‌جمهور کره جنوبی، در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با اشاره به اینکه در گفت‌وگوی روسای ایران و کره جنوبی، رییس‌جمهور ایران، از شور و اشتیاق مردم کره جنوبی برای اتحاد صلح‌آمیز شبه‌جزیره کره حمایت کرده، خواستار حمایت ایران از کره‌جنوبی

شده است.

در همین زمینه کره جنوبی برای ایران یکی از کشورهای مهم خریدار نفت خام به شمار می‌آید و از سوی دیگر، ایران برای کره‌جنوبی به عنوان یک بازار جدید بسیار حائز اهمیت است. درنتیجه با توجه به این مساله و گسترش بیش از پیش روابط دو کشور باید گفت که هرچند کره‌جنوبی برای ایران در مناسبات‌های دیپلماتیک و روابط اقتصادی بسیار حائز اهمیت است، اما باید دید تقویت روابط و مناسبات ایران و کره جنوبی تا کجا می‌تواند توسعه برنامه‌های هسته‌یی و موشکی کره شمالی را متوقف نماید یا کره شمالی را سر میز مذاکره بیاورد. کره‌شمالی در 6 ماه گذشته 5 آزمایش موشکی و هسته‌یی انجام داده است. در آخرین آزمایش موشک دوربرد، ادعا کرد که با این موشک با کلاهک هسته‌یی می‌تواند خاک امریکا را مورد هدف قرار دهد. پس از آن بود که امریکا به کره شمالی هشدار داد. با این‌همه کشورهایی که بیشترین خطر را احساس می‌کنند، کره جنوبی است که خواهان آرامش در شبه‌جزیره کره است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر