روایتی از سقوط طلا

۱۳۹۵/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۷۷۲

در شرایطی که قیمت نفت روزهای احیای دوباره خود را آغاز کرده است، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت طلا نیز به یک رکورد بی‌سابقه نزدیک شده است. بر این اساس، قیمت جهانی طلا به بالاترین میزان خود طی 15 ماه گذشته نزدیک شده است تا رکورد تازه‌یی را برای خود به ثبت برساند. این در حالی است که قیمت جهانی نفت نیز روزهای احیای خود را می‌گذراند به‌طوری‌که قیمت طلای سیاه از مرز 40دلار به 46دلار هم رسیده است. در این میان اما هر دوی این شاخص‌ها خود را با نوسانات دلار در داخل نشان داده‌اند. قیمت جهانی طلا در حالی به مرز 1300دلار رسیده که قیمت دلار در داخل ایران در مرز 3400تومان در نوسان است. در این میان اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که طلا، وارد فاز تازه‌یی شده است و به زودی رکورد تازه‌یی را به ثبت می‌رساند.

آن‌طور که خبرآنلاین گزارش داده است، قیمت طلای جهانی پس از ژانویه 2015 برای نخستین‌بار بود که به بالای 1300 دلار

رسید. نوسانات قیمت طلا در سال جاری به 2مرحله تقسیم می‌شد. نخستین مرحله تلاش طلا برای وارد شدن به یک محدوده امن به دلیل آشفتگی که در وال‌استریت به وجود آمد. این آشفتگی بدترین آغاز سال برای بورس امریکا در سال‌های اخیر بوده است. قیمت طلا پس از آرام شدن بورس امریکا، به آرامشی رسید و در بازار طلا به روند صعودی خود بازگشت.

برخی معتقدند که افزایش کنونی قیمت طلا به دلیل دلار امریکاست، چراکه دلار ضعیف به نفع طلاست چون موجب می‌شود فلز گران نشود و خریداران خارجی طلا به عنوان بازاری بلندمدت نگاه داشته شوند.

در این میان، برخی معتقدند که نوسانات اخیر طلا به دلیل موضع محتاطانه بانک مرکزی امریکا برای افزایش نرخ‌های بهره بوده که در نهایت باعث افت ارزش دلار شده است.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور به 1293دلار رسید. در این میان برخی معتقدند که طلا در سه ماهه دوم امسال می‌تواند به سطح 1300 تا 1400دلار در هر اونس برسد زیرا سرمایه‌گذاران نرخ برابری ین و دلار و تصمیمات بانک‌های مرکزی، همچنین ورود سرمایه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت پشتیبانی طلا را دنبال می‌کنند. دلار روز سه‌شنبه به پایین‌ترین سطح 18 ماه گذشته در برابر ین رسید و شاخص دلار در پایین‌ترین سطح از ژانویه سال 2015 به این طرف قرار دارد. ضعف دلار و بالا رفتن قیمت طلا باعث افزایش چشمگیر ورود سرمایه به صندوق «اس پی دی آر گولد تراست» شده که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتیبانی طلا در جهان است. دارایی‌های این صندوق روز دوشنبه 2.59درصد یا 20.8 تن افزایش یافت و به 824.94تن رسید.

آن‌گونه که گزارش رویترز نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاران در هفته جاری برای برآورد قدرت اقتصاد امریکا و تاثیر آن بر سیاست پولی بانک مرکزی این کشور، به آماری که منتشر می‌شود چشم دوخته‌اند. مهم‌ترین این آمارها گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی است که قرار است روز جمعه منتشر شود. این گزارش از آن جهت مهم است که حساسیت طلا به افزایش نرخ‌های بهره سریع‌تر از دیگر عوامل است، چراکه نرخ‌های بالاتر در بهره می‌تواند جذابیت‌های بیشتری را برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند و در نهایت به رقیبی برای طلا بدل شود.

هرچند بانک‌های مرکزی در بسیاری کشورها، ناخواسته به کند شدن افزایش قیمت طلا کمک کرده‌اند، چراکه بیشتر آنها برای هزینه کردن ذخایر طلای خود مخالفند. این مساله با تشدید نگرانی‌ها از تهدید چین نیز گره خورده است، چراکه سال‌هاست بیشتر کشورها چشم به آن دارند تا چین بخشی از دارایی‌های دلاری خود را صرف خرید طلا کند. این مساله همان چیزی است که به «تهدید» چین معروف شده و می‌تواند قیمت طلا را باز هم بالا بکشاند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر