گردشگران خارجی از ایران چه می‌گویند؟

۱۳۹۵/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۷۶۸

خواندن سفرنامه گردشگران خارجی که به ایران سفر کرده‌اند همیشه فرصت هیجان‌انگیزی است برای محک زدن خودمان، برای اینکه بدانیم ما و فرهنگ ایرانی‌مان از نگاه آدم‌های بیرون چه شکلی است؟! «ایران هراسی» و «اسلام‌ هراسی» شگرد تازه‌یی برای رسانه‌های دنیا نیست. رسانه‌هایی که همیشه تلاش می‌کنند به مردم دنیا بفهمانند ایران جای ترسناکی است. اما با همه اینها همیشه هستند آدم‌هایی که باز انتخاب‌شان برای سفر کردن ایران باشد. بسیاری از توریست‌های خارجی بعد از سفر به ایران خاطرات سفرهای‌شان را روی وبلاگ‌ها و صفحات شخصی‌شان منتشر می‌کنند. یکی از نکته‌هایی که اکثر توریست‌ها درباره سفر به ایران از آن یاد کرده‌اند درباره «تعارف» ایرانی‌هاست. انگار این رسم قدیمی حسابی توریست‌های خارجی را به دردسر انداخته است. «جیمز» یکی از آنهایی است که بعد از سفر به ایران می‌گوید: «تعارف ایرانی‌ها برای من شبیه کابوس است.» اما «ماریشیا» درباره این رسم ما ایرانی‌ها در وبلاگش این‌طور نوشته است: «شما همیشه باید نسبت به پرداخت پول تاکسی و رستوران اصرار داشته باشید اما ایرانی‌ها جوری وانمود می‌کنند که نمی‌خواهند از شما پول دریافت کنند.

در تعارف ایرانی‌ها انگار میزبان موظف است که هرچیزی را که مهمان دوست دارد ارائه کند و مهمان هم به همان میزان وظیفه دارد که همه آنها را رد کند.» اما نیک تعارف کردن ایرانی‌ها را تلاشی برای نشان دادن سخاوتمندی‌شان می‌داند: «قانون پیچیده‌یی در ایران وجود دارد به‌نام تعارف که براساس آن شما باید کاری کنید یا چیزی پیشنهاد دهید که حتی خودتان هم از پس آن بر نمی‌آیید حتی راننده تاکسی‌ها و بازاری‌ها به شما پیشنهاد می‌کنند که مجانی از خدمات‌شان استفاده کنید.»

یکی از توریست‌ها بعد از سفرش به ایران درباره واحد پول ایرانی‌ها و مشکلات معاوضه و مبادله‌اش این‌طور گفته است: «گیج‌کننده‌ترین اتفاقی که در ایران ممکن است برای‌تان بیفتد مواجهه با پول است چون واحد رسمی پول ایرانی‌ها ریال است ولی آنها در همه مواقع قیمت‌ها را با «تومان» حساب و کتاب می‌کنند. من با ریاضی مشکل ندارم. چون هر 10ریال با یک تومان برابری می‌کند اما چیزی که برایم سوال بود این بود که چرا؟» علاوه بر این یکی دیگر از همین گردشگرهای اروپایی به نکته‌یی در برخورد با بحران پول خرد ما ایرانی‌ها اشاره کرده است: «یکی از مشکلات جدی خرید کردن تو ایران نبود سکه و پول خرد است به قدری که گرفتن 2000ریال یا 500ریال در خریدهای ایرانی تقریبا چیزی غیرممکن است با این حال فکر می‌کنید وقتی توی خرید پولی ندارند که به شما پس بدهند چه کار می‌کنند؟ آنها به جای پول یک شیرینی به شما می‌دهند.»

«دست‌کم گرفته شده‌ترین نقطه سیاره» این لقبی است که یکی از آنها در یادداشتش به ایران نسبت داده است. اکثر آنها می‌گویند که ایرانی‌ها خونگرم‌ترین و مهمان‌نوازترین مردمی هستند که تا به حال دیده‌اند: «ایرانی‌ها با ماشین‌شان حاضرند صدها مایل به شما سواری بدهند حتی اگر مسیرشان با شما کاملا متفاوت باشد. یا بهتر بگویم آنها تا صدها کیلومتر شما را می‌رسانند و بعد به شما می‌گویند که اتفاقا مسیرشان همین‌جا بوده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر