هر کیسه خون نادر ۵میلیون تومان

۱۳۹۵/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۷۶۷

براساس آماری که ازسوی سازمان انتقال خون در سال93 منتشر شد، سالانه 2میلیون واحد خون از طرف مردم به این سازمان اهدا می‌شود. این روند سالانه افزایش هم داشته، به‌طوری که تنها در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از 6درصد افزایش اهدای خون داشته‌ایم.

هرچند این خون به رایگان اهدا می‌شود اما بیمارستان‌ها برای تزریق آن به بیماران هزینه دریافت می‌کنند.

راساس گزارش برنا، درحالی با افزایش آمار اهدای خون در کشور مواجه هستیم که بررسی‌ها و شکایت‌های مردمی حاکی از این است که این خون‌های اهدایی در بیمارستان‌های کشور به قیمت‌های گزافی فروخته می‌شوند. در بازدیدهای انجام شده از بیمارستان‌های پایتخت، مشخص شد که بیماران نیازمند به دریافت خون که دارای بیماری‌هایی چون سرطان خون، هموفیلی، بیماران کلیوی و تالاسمی هستند، برای دریافت خون هزینه‌های گزافی را متحمل می‌شوند. تحقیقات از 10بیمارستان تهران نشان می‌دهد در صورتی که بیماران خاص دفترچه بیمه نداشته باشند، برای دریافت خون باید به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه و هزینه‌هایی چون خرید خون، بستری شدن در بیمارستان و معالجه پزشک را به‌صورت جداگانه پرداخت کنند.

بهای گزاف برای خون نادر

در همین میان، بیمارستانی در تهران برای تزریق هر کیسه خون به نوزادان 100هزار تومان هزینه دریافت می‌کند. برای تزریق خون به بزرگسالان هم بین 600تا 700هزار تومان پول می‌گیرد؛ اما اگر خون بیمار جزو چند خون نادر و نایاب در کشور باشد، هزینه خرید این خون برای هر کیسه به 5میلیون تومان

هم می‌رسد.

این درحالی است که در ایران 13نوع گروه خونی نادر کشف شده است. هرچند که تزریق خون در بیمارستان‌های طرف قرارداد بیمه‌ها با دفترچه رایگان می‌شود، با وجود این هنوز نمی‌توان نسبت به تحت پوشش بودن کلیه بیماران و دریافت خدمات رایگان اطمینان داشت. آمارها حاکی از آن است که در ایران حدود 40میلیون نفر تحت پوشش خدمات بیمه‌یی هستند اما 40میلیون نفر باقی‌مانده باید برای دریافت خون هزینه‌های گزافی بپردازند.

مساله‌ای که تکذیب می‌شود

در همین رابطه رییس بخش سرطان بیمارستان امام‌خمینی در همین رابطه عنوان کرده است که «هر واحد خونی که در بیمارستان به بیماران تزریق می‌شود، طی یک فرآیند علمی «کراسماچ» می‌شود. یعنی تجزیه و آزمایش خون و تعیین سازگاری خون با بیمار می‌پردازد. این فرآیند حدود 45دقیقه زمان می‌برد. با وجود این فقط هزینه‌یی که از بیمار دریافت می‌شود بین 45تا 50هزار تومان است.» مهاجر رییس آزمایشگاه بیمارستان لاله نیز در این رابطه فروش خون در بیمارستان‌های پایتخت را تکذیب کرده است. وی در این رابطه عنوان کرده است که «آماده‌سازی هر واحد خون برای سازمان انتقال خون ایران، 600هزار تومان هزینه دارد. این هزینه بابت فرآیند و آماده‌سازی و انتقال خون به بیمارستان‌هاست. با وجود این هزینه‌یی که بیماران نیازمند برای دریافت خون پرداخت می‌کنند بین 10تا 30هزار تومان است، بنابراین مردم زیر بار پرداخت هزینه‌های گزاف نمی‌روند.» براساس این گزارش، هرچند آمار ضد و نقیضی درباره فروش خون در بیمارستان‌ها وجود دارد و برخی حتی خون‌فروشی را تکذیب کرده‌اند یا گفته‌اند که پرداخت هزینه‌هایی تا سقف 30هزار تومان برای هر واحد خون گزاف نیست، اما باید توجه داشت در حال حاضر 40میلیون ایرانی بدون داشتن بیمه مجبور به پرداخت هزینه‌های درمانی خود بوده و بسیاری از آنان همین 30هزار تومان را هم ندارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر