اکسون موبیل همکاری با روسنفت را ادامه می‌دهد؟

۱۳۹۳/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۷۶

دولت روسیه امیدوار است توسعه همکاری اکسون موبیل و روسنفت باعث حفظ روند تولید نفت شود، مساله‌یی که برای درآمدهای صادراتی روسیه از اهمیتی حیاتی برخوردار است. مدیران صنایع غربی و تحلیلگران معتقدند که روسنفت بدون کمک امریکا و شرکای اروپایی قادر به بهره‌برداری از این منابع تازه کشف‌شده چالش‌برانگیز در قطب شمال نخواهند بود

روسنفت، شرکت تولیدکننده نفت‌خام روسی، تایید کرد که به همراه اکسون موبیل، شرکت امریکایی، در پروژه‌ مشترک جنجالی خود در قطب شمال نفت کشف کردند.

روسنفت و اکسون موبیل حفاری خود را از تابستان آغاز کرده و حتی زمانی که وزارت خزانه‌داری امریکا تحریم‌های مالی را علیه صنعت نفت و گاز روسیه اعمال کرد به فعالیت خود ادامه دادند. روابط امریکا و روسیه به‌دلیل آنچه دخالت‌های روسیه در تحولات اوکراین و حمایت این کشور از جدایی‎طلبان اوکراینی خوانده می‌شود، بالا گرفته است.

به گزارش فایننشال تایمز، در پی فشارهای تحریمی دولت امریکا در ماه سپتامبر، اکسون موبیل هفته گذشته اعلام کرده بود که فعالیت خود را در این پروژه کاهش خواهد داد.

چاه 700میلیون دلاری مشترک روسنفت و اکسون موبیل توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است چراکه زمین‌شناسان معتقدند که قطب شمال یکی از آخرین منابع عظیمی است که مورد بهره‎برداری قرار نگرفته است. اکتشاف جدید از این جهت حایز اهمیت است که پیش‌تر نگرانی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه نتایج کمپین حفاری سودآوری چندانی نداشته باشد.

ایگور سچین، مدیر اجرایی روسنفت و متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، اوایل ماه جاری میلادی گفته بود که شرکت روسنفت ظرف 15 سال آینده می‌تواند 400میلیارد دلار در قطب شمال سرمایه‌گذاری کند.

سچین گفته بود: «انتظار داریم حوزه جدید نفتی را در آنجا داشته باشیم؛ ذخایری که قابل مقایسه با ذخایر توسعه‌یافته عربستان سعودی است.»

ایگور سچین شنبه در سخنانی بااشاره به تحریم‌های امریکا و اینکه شرکت اکسون موبیل، ‌شرکتی امریکایی است اکتشاف جدید در قطب شمال را «پیروزی مشترک چندین شرکت» خوانده و گفت: «این پیروزی به لطف همکاری شرکت‌های اکسون موبیل، شرکت حفاری اطلس شمالی، شلومبرگر، هالی برتون، ودرفورد (Weatherford)، بیکر، ترندستر (Trendsetter) و اف‌ام سی (FMC) به‌دست آمده است.»

سچین گفته است که ذخایر تقریبی این میدان جدید نفتی بیش از 100میلیون تن (معادل 750میلیون بشکه) نفت سبک با کیفیت بالا و 33میلیارد مترمکعب گاز برآورد شده است. با این حال افرادی که از نزدیک با پروژه در ارتباط هستند درباره قطعیت یافته‌های اولیه این پروژه هشدار داده‌اند. یک منبع مطلع در این باره به فایننشال تایمز گفته است: «آنها یک چاه در منطقه وسیعی حفر کرده‌اند، بنابراین نمی‌توانید اظهارنظر قطعی در این باره داشته باشید.»

فرد دیگری گفته است که پروژه احتمالا سال آینده به دور جدیدی از حفاری‌های اکتشافی نیاز خواهد داشت تا جریان نفت چاه را بیازماید. این حفاری‌های جدید احتمالا ارزیابی دقیق‌تری از منابع دردسترس را به‌دست خواهد داد. روندی که البته می‌تواند شرایط ناخوشایندی را برای شرکت امریکایی اکسون موبیل به‌وجود بیاورد. تحلیلگران و وکلا می‌گویند: «درصورتی که تغییری در تحریم‌های امریکا علیه روسیه مبنی بر منع همکاری با شرکت‌های نفتی روسیه در قطب شمال ایجاد نشود، اکسون موبیل احتمالا قادر به ادامه همکاری با روسنفت نخواهند بود.»

این تحریم‌ها پیش‌تر توسط وزارت خزانه‌داری امریکا در ماه سپتامبر اعمال شده و شرکت‌های امریکایی را ملزم می‌کرد تا 26سپتامبر به همکاری خود با طرف‌‎های روسی در پروژه‌های قطب شمال پایان دهند. با این حال اکسون موبیل از طریق لابی، دولت باراک اوباما را متقاعد کرده بود که زمان بیشتری را برای اجرایی شدن تحریم‌های جدید دراختیار اکسون قرار دهد.

براساس این لابی، قرار است اکسون موبیل از 10اکتبر عملیات اکتشاف و همکاری با روسنفت در این چاه را متوقف کند. این در حالی است که براساس برنامه از پیش مشخص شده (پیش از اعمال تحریم‌ها) پروژه حفاری 70روزه تعریف شده بوده و این عملیات در تاریخ 18اکتبر به پایان می‌رسید.

اتحاد استراتژیک اکسون و روسنفت به‌عنوان یکی از امیدوارکننده‌ترین چشم‌اندازهای رشد در آینده درنظر گرفته می‌شود. روسنفت اعلام کرده که این دو شرکت برنامه‌ دارند که بیش از سه میلیارد و 200میلیون دلار را با یکدیگر برای اکتشاف در منطقه «کارا» و دریای سیاه هزینه کنند.

براساس مجموعه‌یی از توافق‌ها که در سال‌های 2011 تا 2013 انجام شده، اکسون موبیل موافقت خود را برای همکاری با روسنفت در قطب شمال اعلام کرد. اکسون موبیل همچنین سهام محدودی از برخی دارایی‌های خود در خلیج مکزیک را به روسنفت واگذار کرد و دو شرکت اعلام کردند که در زمینه نفت «شیل» ایالات متحده امریکا نیز با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به نوشته فایننشال تایمز، باتوجه به کاهش تولید نفت در حوزه‎های نفتی قدیمی‎تر، دولت روسیه امیدوار است که توسعه همکاری اکسون موبیل و روسنفت در قطب شمال و شیل باعث حفظ روند تولید نفت شود، مساله‌یی که برای درآمدهای صادراتی روسیه از اهمیتی حیاتی برخوردار است. مدیران صنایع غربی و تحلیلگران معتقدند که روسنفت بدون کمک امریکا و شرکای اروپایی قادر به بهره‌برداری از این منابع تازه کشف‌ شده چالش‌برانگیز در قطب شمال نخواهند بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر