شورولت‌ها مرجوع شدند

۱۳۹۵/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۷۵۸

گروه صنعت|

مجوز جنجالی واردات خودروهای امریکایی بالاخره لغو شد و بر این اساس، دیگر هیچ خودرو امریکایی‌ای حتی شورولت، اجازه ورود به ایران را ندارد. دی ماه سال گذشته بود که مجوز واردات شورولت و اوپل از سوی سازمان توسعه تجارت صادر شد. بر ‌همین ‌اساس، دفتر نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که واردکننده درنظر دارد دو مدل خودرو شورولت AVEO و TRAX کره جنوبی را در حجم موتورهای 1400 تا 1800در دو گروه شاسی‌بلند و هاچ‌بک وارد کشور کند. این خبر حواشی و جنجال بسیاری را در پی داشت تا اینکه محمدرضا نعمت‌زاده در نامه رسمی به امیرحسین قناتی، مدیرکل خودرو و نیرومحرکه، خواستار لغو مجوز ورود خودروهای امریکایی شد. بر این اساس، اسامی ۲۴ مدل شورولت از فهرست خودروهای مجاز برای ورود به کشور در سال ۹۵ از سیستم ثبت‌ سفارش حذف شد. هرچند در این مدت، 200 مدل خودرو شورولت ثبت‌سفارش شده بود، اما به گفته محمدرضا مودودی، معاون سازمان توسعه تجارت؛ تاکنون خودرو شورولت امریکایی به کشور وارد نشده است.

بر این اساس این گزارش، آنطور که مسوولان وزارت صنعت اعلام کرده‌اند، ثبت‌ سفارش این خودرو امریکایی از مبدا امریکا نبود و قرار بود از مبدا کره جنوبی وارد کشور شود؛ در هر حال، پس از ثبت‌سفارش 200دستگاه شورولت که گفته می‌شود به ارزش ۷میلیون دلار است، دیگر هیچ شورولتی اجازه ثبت سفارش و ورود به ایران ندارد. این خودروهای ثبت سفارش شده نیز بارگیری شده بودند، ولی هنوز به مرزهای داخل کشور هم نرسیده بودند که بعد از دستور وزیر صنعت، به واردکننده این خودروها اطلاع‌رسانی شده است که اجازه واردات این خودروها را ندارد. هرچند در زمان ثبت‌سفارش این خودروهای امریکایی، سامانه به لحاظ قانونی ممانعتی ایجاد نکرده بود و در میان اقلامی هم که برای واردات مجاز شمرده شده بودند، خودرو قرار نگرفته بود که سیستم ثبت ‌سفارش بخواهد به صورت سیستماتیک جلوی ثبت را بگیرد و نظر وزارت صنعت را اعمال کند.


لغو مجوز به دلیل نبود نمایندگی

از سوی دیگر، درحالی که گمانه‌زنی‌های فراوانی درخصوص لغو مجوز واردات شورولت وجود دارد، اما شایبه نداشتن نمایندگی رسمی ‌از دیگر گمانه‌ها پررنگ‌تر است. چنانچه در واردات این خودرو یک شرکت کره‌یی واسطه واردات به ایران بود. با‌ این‌حال، فرهاد احتشام‌زاد در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص واردات شورولت از طریق نمایندگی گفت: از بهمن سال گذشته طبق دستور وزیر صنعت، امکان واردات خودرو از طریق شرکت‌های غیرمستقیم و واسطه‌ وجود ندارد، اما ثبت‌ سفارش واردات شورولت به قبل از زمان صدور این دستورالعمل مربوط می‌شود. در‌حالی که برای واردات کالاهای سرمایه‌یی باید از طریق ارتباط مستقیم با شرکت مادر عمل شود تا امکان ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان وجود داشته باشد. رییس انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه افزود: در زمان صدور مجوز برای واردات شورلت به صورت غیرمستقیم، بارها اعلام کردیم که واردات خودرو باید از طریق نمایندگی‌های مستقیم صورت گیرد، نه اینکه مثلا 6 شرکت نمایندگی یک برند را داشته باشند و خودروهای آن را از کشورهای مختلف مانند عراق یا گرجستان به ایران وارد کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر