بسته حمایتی ۲۵میلیارد دلاری در راه است

۱۳۹۵/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۷۵۵

گروه تجارت | فرشته فریادرس|

ایران و کره جنوبی از چهار دهه پیش تا امروز روابط خوبی با هم داشته‌ و همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و انرژی از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده است. به‌طوری که دولت کره از جمله نخستین کشورهایی بود که دولت جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخت و با حفظ سفیر خود در تهران، تمایل خود را نسبت به گسترش مناسبات اعلام کرد. بر اساس آمار گمرک سهم تجارت کره جنوبی با ایران در سال 2015، 4میلیارد و 285میلیون دلار عنوان شده که این کشور را به سومین تامین‌کننده کالای وارداتی کشور تبدیل کرده است. در مقابل اما، سهم صادرات به کره‌جنوبی در سال 94 معادل 250میلیون دلار بوده که در مقایسه با آمار 93 افت محسوسی را نشان می‌دهد و این نشان از تراز تجاری منفی بین ایران و کره جنوبی دارد. البته کره جنوبی قبل از تحریم‌ها بزرگ‌ترین صادرکننده تجهیزات و قطعات اتومبیل‌سازی به ایران بود و در مقابل ایران نیز بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت به کره بود. در حال حاضر ورود رییس‌جمهور کره‌جنوبی به ایران پس از 40 سال، در صدر خبرها قرار گرفته است. بر همین اساس نشست صمیمانه «پارک گئون هی» با فعالان اقتصادی ایران و کره‌یی امید تازه‌یی را به بخش خصوصی تزریق کرد که تا حدی امیدوار باشند به اینکه این‌بار بخش خصوصی از قافله همکاری با خارجی‌ها از دولت عقب نمانند. البته رییس‌جمهور کره‌جنوبی دیروز سخنان خود را با یک خبر

مسرت‌بخش برای فعالان اقتصادی آغاز کرد و از تصویب یک بسته حمایت مالی ۲۵میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ایران خبر داد. در این نشست تجاری خبرهای دیگری از سوی مسوولان دو کشور نیز بین ایرانی‌ها و کره‌ای‌ها رد و بدل شد که با خود پیام و هشدارهایی را به همراه داشت. به‌طوری که وزیر صنعت، معدن وتجارت خطاب به کره‌ای‌ها هشدار داد: استراتژی جدید صنعتی ایران اجازه کار مشترک در حوزه CKD و SKD را نمی‌دهد و ایران در فضای جدید اقتصادی قرار نیست تنها یک بازار مصرفی برای کالاها یا یک صادرکننده انرژی و نفت باشد، بلکه هدف ما شکل‌گیری روابط تجاری مستحکم و پایدار است و شرکت‌های کره‌یی دیگر نباید فقط به فکر مونتاژکاری در ایران باشند. از سوی دیگر، محسن جلال‌پور به عنوان نماینده بخش خصوصی، پیشنهادی برای کره‌ای‌ها داشت که بر اساس آن ایران علاقه‌مند است در همکاری‌ خود با کره جنوبی، بازار منطقه را در اختیار شرکت‌های مشترک قرار گیرد. در هر حال، در نشست تجاری بخش خصوصی ایران و کره جنوبی با حضور رییس‌جمهوری کره و وزیر صنعت ایران در تهران 13 تفاهمنامه همکاری جدید در زمینه‌های مختلف میان شرکت‌های ایرانی و کره‌یی امضا شد.


سخنان مسرت‌بخش خانم پارک

«پارک گئون هی» رییس‌جمهوری کره جنوبی که به همراهی ۲۳۰ نفر از بازرگانان کره‌یی به ایران سفر کرده، در این نشست تاکید کرد: بعد از توافق هسته‌یی که ایران به دنبال کامیابی است و کره باید بتواند همکاری مناسبی با این کشور شکل دهد. بانوی توسعه کره جنوبی در خلال صحبت‌های خود با خواندن بیتی از حافظ با این مضمون که «درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد» گفت: «ما قصد داریم این درخت دوستی را بنشانیم؛ شاید این شانس ابدی برای ما باشد.» رییس‌جمهور کره جنوبی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، به برنامه ششم ایران برای توسعه زیرساخت‌ها اشاره و بیان کرد: ایران در نظر دارد طی برنامه ششم توسعه برای فراهم‌سازی زیرساخت‌های صنعت نفت و گاز تا سال ۲۰۲۰ معادل ۱۸۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت دهد و از این طریق می‌خواهند یک هلدینگ بزرگ در زمینه انرژی راه‌اندازی کنند. بر این اساس کره جنوبی برای حمایت از پروسه احداث زیرساخت‌ها در ایران یک بسته حمایت مالی به مبلغ ۲۵میلیارد دلار آماده کرده که امید است فعالان اقتصادی از این بسته استفاده کنند. یکی دیگر از محورهای سخنان بانوی کره‌یی، تفاهمنامه‌یی گمرکی میان دو کشور بود که بر اساس این تفاهمنامه ترخیص سریع کالاهای وارداتی و صادراتی در دستور کار قرار گرفته است. تفاهمنامه همکاری حمل و نقل دریایی میان ایران و کره‌جنوبی یکی دیگر از موضوعاتی بود که «پارک گئون هی» به آن اشاره کرد و گفت: با این تفاهمنامه می‌توان هزینه بالای حمل و نقل را کاهش داد، چراکه تاکنون حمل کالاهای دریایی از طریق کشور ثالث انجام می‌شد، بنابراین حمل و نقل مستقیم میان دو کشور هزینه‌ها را کاهش خواهد داد. رییس‌جمهور کره جنوبی همچنین از باز شدن پنجره تجارت بین دو کشور صحبت به میان آورد و خاطرنشان کرد: میز ایران در کره و میز کره در ایران راه‌اندازی خواهد شد تا مسائل تجاری و مدیریتی را حمایت کند. دختر رییس‌جمهور سابق کره جنوبی تاکید کرد: چنانچه توانایی ساخت و ساز کره و قدرت حرکت ایران در کنار هم قرار گیرند، به‌طور قطع زمینه توسعه ریلی، فرودگاهی و شهرسازی به نتیجه مطلوب خواهد رسید و ما هم امیدواریم تفاهمنامه‌های همکاری در حوزه زیرساخت‌ها و منابع آب یک کاتالیزور تقویت همکاری‌ها به شمار ‌آید.


تسهیلات مالیاتی ایران برای کره‌ای‌ها

از سوی دیگر، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با صراحت کامل به طرف کره‌یی هشدار داد: شرکت‌های کره‌یی نباید فقط به فکر مونتاژکاری در ایران باشند. به واقع، وزیر کهنه‌کار دولت یازدهم، آب پاکی را روی دست کره‌ای‌ها ریخت که ایران دیگر بازاری برای مصرف کالاهای خارجی نخواهد بود. محمدرضا نعمت‌زاده همچنین گفت: با وجود افزایش فشارهای اقتصادی تحت شرایط تحریم هیچگاه فعالیت اقتصادی ایران و کره متوقف نشده و اگر خللی در روابط ایجاد شده، به دلیل محدودیت خرید نفت، حمل و نقل دریایی و مسائل بانکی بوده است. در عین حال، نعمت‌زاده این را هم گفت که ایران تسهیلات مالیاتی به کره‌ای‌ها ارائه خواهد داد و اگر کمبود و نواقصی در روند سرمایه‌گذاری آنها باشد، آن را بررسی و رفع می‌کند. البته یکی از موضوعات مهمی دیگر که نعمت‌زاده در این نشست مهم تجاری به آن پرداخت، این بود که ایران در مرحله اول نیاز به عادی‌سازی روابط بانکی و حضور بانک‌ها در مرحله فاینانس و پوشش بیمه‌های صادراتی است که در این زمینه مذاکرات موثری انجام شده است. نعمت‌زاده ابراز امیدواری کرد: همکاری‌های مناسبی بین دو کشور در حوزه‌های مختلف کشتی‌سازی، تجهیزات برقی، صنعت ریلی، صنایع صوتی و تصویری و همچنین ماشین‌سازی گسترش یابد.


ایران دیگر بازار مصرف نخواهد بود

یکی دیگر از سخنرانان این نشست تجاری، رییس پارلمان بخش‌خصوصی بود که سفر تاریخی رییس‌جمهور کره جنوبی به ایران را نقطه عطفی در روابط دوجانبه دو کشور عنوان کرد که می‌تواند فصل جدیدی در روابط اقتصادی گشوده و سطح معاملات را ارتقا بخشد. محسن جلال‌پور به سابقه تجارت دو کشور ایران و کره جنوبی اشاره کرد و گفت: این سابقه تجاری اگرچه درخشان است اما هیچ‌وقت مایه افتخار دو ملت نبوده و بر همین اساس، ایران در فضای جدید اقتصاد خود تلاش دارد برای ارتقای روابط و شرایط پایدار تعاملات تجاری با کشورها از جمله کره جنوبی اهمیت قائل شود. به گفته جلال‌پور، در فضای جدید اقتصادی، ایران قرار نیست بازار مصرفی یا یک صادرکننده صرف انرژی و نفت باشد، بلکه قصد ما شکل‌گیری روابط مستحکم و پایدار با کشورهای دنیاست. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطرنشان کرد: امنیت منطقه آسیا به خصوص در ایران و کره جنوبی می‌تواند به روابط پایدار اقتصادی منجر شود و کره جنوبی الگوی شاخصی برای بسیاری از بخش‌های اقتصاد ایران باشد. جلال‌پور در عین حال تاکید کرد: ایران برای کره جنوبی شرایط همکاری مشترک با شرکت‌های مختلف را فراهم خواهد کرد و شرایط حضور در بازارهای ثالث را هم ایجاد می‌کند. وی با بیان اینکه ایران بهترین نقطه برای سرمایه‌گذاری کره جنوبی به‌شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: امنیت منطقه آسیا به خصوص در کشورهای ایران و کره جنوبی می‌تواند روابط پایدار و مستمر اقتصادی به وجود آورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر