ساخت بدون برنامه خط مترو فاطمی- تجریش موضوعی بود که هفتههای گذشته در صحن شورای شهر تهران مطرح کردم. این طرح نه تنها در برنامه 5 ساله شهرداری تهران نبوده بلکه حتی در طرح جامع حمل و نقل شهر تهران نیز نامی از آن برده نشده آن هم در شرایطی که ایستگاه مترویی که در این ناحیه احداث شده به تدریج جابهجایی سفرههای زیرزمینی را به همراه داشته است. بدیهی است که هر خط جدید مترو دیگری هم که در محدودههای شهر تهران ایجاد شود، سفرههای آب زیرزمینی را دچار تغییر خواهد کرد. اما مساله تنها تغییر در سفرههای زیرزمینی نیست چراکه به دنبال این تغییرات مشکلات دیگری برای درختان به وجود میآید. ریشههای درختان خیابان ولیعصر به علت بلندی آنها از سفرههای آب زیرزمینی تغذیه میشوند درحالی که وقتی مسیر سفرههای آب زیرزمینی تغییر میکند قطعا محل تغذیه این درختان از بین میرود که به دنبال این اتفاق درختان به تدریج خشک خواهد شد. اینکه گفته میشود، سفرههای در عمق 40 متر قرار دارند باز هم مشکل را برطرف نمیکند. فرض کنیم این سفرهها در عمق 40، 50 یا 100متر باشند اما به هر حال برای اینکه آب وارد مسیر خطوط مترو پایتخت نشود، مسیر جریان این
سفرهها را تغییر میدهد و روند طبیعی آنها به هم خواهد خورد. در عمق 30متری زمین یک سری رودخانهها و سفرههای آب زیرزمینی جریان دارد و درختان تنومندی که هر کدام بیش از 100سال عمر دارند همچنان از این منابع آبی تغذیه میکنند درحالی که تغذیه این درختان هرگز از طریق آبهای سطحی که از کنارشان عبور میکند، تامین نمیشود چون ریشههای این درختان در عمق زمین قرار دارد و اصلا تغذیه آنها به جویهای کنارشان ربط زیادی ندارد. اگر اوضاع به همین نحو پیش برود، درختان تنومند و قدیمی بلندترین خیابان تهران سرنگون خواهند شد و حتی ممکن است خطر واژگونی آنان شهروندانی که از آنجا تردد میکنند را تهدید کند. اتفاقا ریشههای این درختان تا عمق 30 تا 40متر هم میرود و هماکنون نیز به واسطه ساخت ایستگاه مترو در تقاطع فاطمی - ولیعصر یکی از درختان خشک شده است؛ اتفاقی که تصدیقکننده گفته اخیر است. اما اینکه چرا این خط و ایستگاه مترو خارج از برنامه وارد طرحهای عمرانی شهرداری تهران شده است سوالی است که باید از آنان پرسیده شود.
البته چندی قبل ما در شورای شهر این سوال را از شهردار پرسیدیم که چرا بر خلاف برنامه 5 ساله شهرداری تهران این خط مترو احداث شده است آن هم درحالی که حتی در طرح جامع حمل و نقل شهر تهران نیز هیچ خط مترو جدیدی با این مشخصات وجود نداشته است. پاسخ قالیباف این بود که فردی در محدوده خیابان ولیعصر- فاطمی زمینی دارد به همین دلیل میخواهد آنجا ایستگاه چند منظوره مترو راهاندازی کند تا ارزشافزوده زمینهایش بیشتر شود. بله! به همین دلیل شهرداری تهران قرار است خط مترو فاطمی- تجریش که در برنامههای شهرداری نبوده با بودجه 1000میلیاردی این نهاد ساخته شود. البته هم ما در کمیته حمل و نقل ترافیک شهر تهران مخالف اجرای ایده شهرداری تهران بودیم و هم کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر پایتخت.