مالک مجتمع تجارت جهانی باید به قانون تمکین کند

۱۳۹۵/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۷۳۶

موضوع مرکز تجارت جهانی فردوسی از این قرار است که سال گذشته به موجب بررسی‌هایی که در شورای شهر تهران و سازمان نظام مهندسی به انجام رسید، مشخص شد که اسکلت و سازه این ساختمان مقاومت و ایستایی لازم را ندارد. ادامه بررسی‌ها نیز نشان داد که مقررات ملی ساختمان نیز به طور دقیق در این ارتباط لحاظ نشده است. بر همین اساس نیز شورای شهر تهران و سازمان نظام مهندسی به مالک اخطار داده‌اند که ممکن است تداوم فعالیت در این ساختمان مجموعه را دچار اشکالاتی کند. به دنبال ادامه ساخت پر اشکال این ساختمان حتی مردمی که از محل تردد می‌کنند همچنین کسبه منطقه نیز مورد آسیب قرار می‌گیرند. از این رو به دلیل اینکه مجتمع تجارت جهانی فردوسی مساحت زیادی را در بر می‌گیرد و مجموعه بزرگی است بنابراین جلسات کارشناسی تشکیل شد و به صورت جدی وضعیت موجود درباره این سازه مورد بررسی قرار دادند. کارشناسان طی جلسات به این نتیجه رسیدند که سازه این مجتمع باید هر چه سریع‌تر مقاوم‌سازی شود.

خوشبختانه به موجب بررسی‌های انجام شده امکان مقاوم‌سازی مجتمع همچنان وجود دارد. البته مالک این ساختمان هنوز اقدامی برای مقاوم‌سازی انجام نداده با وجود اینکه تشخیص کارشناسی‌ها مقاوم‌سازی بوده است. مالک این مجتمع تجارت جهانی در سال گذشته قبول نکرد تا مقاوم‌سازی ساختمان را انجام دهد. نتیجه این شد که شهرداری تهران به درستی وارد عمل شد و در مقابل این ساختمان نیوجرسی(مانع بتونی) قرار داد تا از ادامه فعالیت در این ساختمان جلوگیری شود تا در نهایت مالک به درستی اقدام به مقاوم‌سازی کند.

البته اینکه شنیده شده که همچنان در این ساختمان با وجود قرار گرفتن نیوجرسی فعالیت انجام می‌شود، تخلف است و شهرداری تهران نیز باید قطعا به این افراد تذکر بدهد تا از ادامه کار جلوگیری شود. البته بنده در سال جدید شنیده‌ام که مالک مرکز تجارت جهانی فردوسی برای انجام مقاوم‌سازی اعلام آمادگی کرده تا مشکل رفع شود.

در هر صورت مالک این پروژه نا ایمن حتما باید سریع‌تر به قانون تمکین کند و مقدمات فرآیند مقاوم‌سازی را فراهم کند تا هم خود و هم کسبه‌یی که آنجا را خریداری کردند از این بلاتکلیفی خلاص شوند و در نهایت بهره‌برداری از این مجتمع انجام شود. البته به علت اینکه سال گذشته فعالیت در این مرکز متوقف شده بود دیگر نیازی نبود تا پارلمان شهری دوباره در این باره رویکرد جدیدی داشته باشد چون همه زوایای بحث مورد بررسی قرار گرفته است. سازمان نظام مهندسی هم کتبا اعلام کرده که ساختمان مرکز تجارت جهانی فردوسی مقاومت لازم را ندارد و باید فرآیند مقاوم‌سازی توسط مهندسان ذی‌صلاح و زیر نظر مهندسان مشاور ذی‌صلاح سازمان نظام مهندسی که معرفی می‌کند انجام شود تا در نهایت پرونده این مرکز بسته شود درحال حاضر هم عملا هیچ کس حق ندارد تا زمان اصلاح سازه و مقاوم‌سازی از ساختمان بهره‌برداری کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر