فساد در کشورهای عربی بدتر شده است

۱۳۹۵/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۷۲۶


گروه جهان| سازمان بین‌المللی شفافیت در گزارشی اعلام کرد، مردم عادی احساس می‌کنند که در سال گذشته میلادی فساد در 9 کشور و منطقه عربی به‌ویژه لبنان بحران زده و یمن جنگ‌زده بدتر شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نظرسنجی سازمان بین‌المللی شفافیت که 11 هزار تن در آن شرکت داشتند از افزایش فساد در الجزایر، مصر، اردن، مراکش، تشکیلات خودگردان فلسطین، سودان و تونس نیز خبر می‌دهد. در بین کشورهایی که این نظرسنجی در آنها صورت گرفته، 61درصد از شرکت‌کنندگان فکر می‌کنند فساد در سال گذشته میلادی بدتر بود.

سازمان بین‌المللی شفافیت مستقر در برلین گفت: نارضایتی عمومی از رهبران و دولت‌های فاسد یک کاتالیزور کلیدی برای تغییرات در خاورمیانه و شمال آفریقا به‌ویژه با اعتراضات بهار عربی بوده است. با این وجود و با اینکه نیم قرنی از بسیاری از این اعتراضات اولیه می‌گذرد، بارومتر فساد جهانی ما همچنان نارضایتی عمومی گسترده‌یی را در تلاش‌های دولتی برای سرکوب فساد بخش دولتی نشان می‌دهد.

سازمان بین‌المللی شفافیت ادامه داد: 61درصد از مردم این منطقه حس می‌کنند فساد اخیرا افزایش یافته و بسیاری فکر می‌کنند که مقامات دولتی و اعضای پارلمان به‌شدت فاسد هستند. براساس این نظرسنجی 92درصد از مردم حس می‌کنند فساد در لبنان بیشتر شده، 84درصد فکر می‌کنند در یمن، 75درصد معتقدند در اردن، 28درصد می‌گویند در مصر و 26درصد از شرکت‌کنندگان باور دارند که فساد در الجزایر بدتر شده است.

77درصد از شرکت‌کنندگان یمنی و نیمی از شرکت‌کنندگان مصری گفتند، برای گرفتن خدمات دولتی رشوه پرداخت کرده‌اند در حالی که این میزان در بین شرکت‌کنندگان تونسی 9درصد و در بین اردنی‌ها 4درصد بوده است. کورالی پرینگ، نویسنده این گزارش گفت: سازمان بین‌المللی شفافیت به‌شدت نگران لبنان است؛ کشوری که از مه سال 2014 میلادی در بحبوحه تفرقه‌های سیاسی شدید بدون رییس‌جمهور بوده است. شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نه تنها از اقدامات دولت برای مبارزه با فساد، بلکه از میزان بالای فساد در بخش دولتی انتقاد داشتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر