اخبار

۱۳۹۵/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۷۱۰

هزینه سنگین مشتریان بدحساب برای بانک‌ها

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه حذف ربا، کف بانکداری اسلامی است نه سقف، گفت: مشتریان بدحساب هزینه‌های زیادی را به نظام بانکی تحمیل می‌کنند. علی دیواندری در گفت‌وگو با مهر درباره اجرای بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا در نظام بانکی کشورمان گفت: آنچه بانک‌های کشورمان در حال حاضر بر مبنای آن فعالیت و عمل می‌کنند، قانون بانکداری بدون ربا مصوب مجلس و تایید شده توسط شورای نگهبان است. رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه در عملیات بانکی مان، فرم‌ها، قراردادها و غیره دارای اشکال نیست و حتی جرایمی که توسط بانک‌ها اخذ می‌شود هم قانونی است، تصریح کرد: البته اکثر جرایم تاخیر در فرآیند وصول بخشوده می‌شود اما طبیعتا مشتریان بدحسابی هم وجود دارند که هزینه‌های زیادی را به نظام بانکی تحمیل می‌کنند و طبیعتا این جرایم از مشتریان بدحساب و بدقول اخذ می‌شود. وی تصریح کرد: در فرآیند منطق اقتصادی تسهیلات‌دهی، بانک روی دریافت اقساط آتی برنامه‌ریزی می‌کند و بر تناسب حساب و سپرده حساب می‌کند، زمانی که بانک‌ها در سررسید مشخص تسهیلات پرداختی را دریافت نمی‌کنند، متحمل ضررهای سنگینی ازجمله پرداخت جرایم ۳۴درصدی به بانک مرکزی بابت اضافه برداشت‌ها می‌شوند.


انحصار قرارداد دولتی

با بیمه ایران لغو شد

نمایندگان با تصویب ماده‌یی، انجام بیمه‌های دستگاه‌های اجرایی به‌صورت انحصاری با شرکت سهامی بیمه ایران را لغو کردند. در ادامه رسیدگی به لایحه دایمی شدن احکام برنامه‌های توسعه نمایندگان با تصویب ماده‌یی، انجام بیمه‌های دستگاه‌های اجرایی به‌صورت انحصاری با شرکت سهامی بیمه ایران را لغو کردند. بر اساس این ماده، انجام بیمه‌های دستگاه‌های اجرایی به‌صورت انحصاری با شرکت سهامی بیمه ایران، موضوع ماده (۳۰) قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری لغو می‌شود. علاوه بر این مقرر شد، به‌منظور حفظ، صیانت، مدیریت بهینه دارایی‌های دولت در خارج از کشور و انجام سرمایه‌گذاری‌های راهبردی، قانون تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران مصوب 3/10/1371 تنفیذ و کلیه قوانین و مقررات مغایر با آن در ارتباط با این شرکت ملغی‌الاثر می‌شود.


راهکارهای اجرای طرح یکپارچه‌سازی نظام مالی

علی صالح‌آبادی در آستانه برگزاری بیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، طرح یکپارچه‌سازی در نظام مالی کشور را یکی از موضوعات بسیار مهم و قابل طرح در این همایش عنوان کرد و افزود: سه مقام ناظر بازار سرمایه (سازمان بورس و اوراق بهادار)، ناظر بازار پول (بانک مرکزی) و ناظر بیمه (بیمه مرکزی) در حال حاضر در کشور در حال فعالیت هستند که این سه مقام ناظر به صورت مستقل وظیفه سیاست‌گذاری و نظارت هر یک از بازارها را به‌طور مجزا به عهده دارند. به گزارش روابط‌عمومی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، وی بابیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا نهادهای ناظر تفاهمنامه‌های همکاری مشخص و مدونی با یکدیگر منعقد می‌کنند، اظهار داشت: این نهادها به‌صورت هماهنگ و یکپارچه نظارت بر بازارها و سیاست‌گذاری را انجام می‌دهند. صالح‌آبادی افزود: در همین حال در برخی کشورها همانند انگلستان در گذشته این مقام‌ها با یکدیگر ادغام شده و تحت عنوان (اف‌اس‌ای) که مقام ناظر بر بازارهای مالی انگلستان هستند در یک چارچوب هماهنگ با یکدیگر فعالیت می‌کنند.


عرضه نرم‌افزار همراه بانک نسخه iOS بانک سپه

رییس اداره کل خدمات فناوری اطلاعات و توسعه بانکداری نوین از تهیه نرم‌افزار همراه بانک مشتری محور نسخه iOS خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک سپه حسین صلواتی با اعلام این خبر گفت: نسخه 1.01 نرم‌افزار همراه بانک مشتری محور نسخه iOS با امکان 13 سرویس آماده بهره‌برداری است. وی در تشریح این سرویس‌ها از سرویس ورود از طریق شماره مشتری، به‌روزرسانی حساب‌های مشتری، به‌روزرسانی کارت‌های مشتری، تغییر نام کاربری، تغییر رمز ورود به درگاه، تغییر رمز تایید، موجودی حساب، صورت‌حساب (بر اساس تعداد گردش، از تاریخ تا تاریخ و گردش خاص)، انتقال وجه حساب به حساب (سپه) یاد کرد. صلواتی از دیگر سرویس‌های این نرم‌افزار به پرداخت قبوض (با حساب سپه)، افزودن حساب‌های مقابل، حذف حساب‌های مقابل و دریافت حساب‌های مقابل از مرکز اشاره کرد.


پرداخت 20 درصد کل وام ازدواج در بانک صادرات

بانک صادرات ایران با پرداخت ٨هزار و ٨٨٦میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه به جوانان در سال١٣٩٤ افزون بر ٢٠درصد کل تسهیلات پرداختی ازسوی نظام بانکی را به خود اختصاص داد. مبلغ پرداختی ازسوی این بانک در سال گذشته به ٢٣٠هزار نفر از متقاضیان پرداخت شده که براساس آمار منتشره این میزان معادل ٢٠درصد کل تسهیلاتی است که ازسوی شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت و بانک متبوع در این زمینه توانسته عملکرد مطلوبی به ثبت برساند.

به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، براساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال٩٣ بالغ بر یک میلیون و ٢٨٥هزار نفر از زوج‌های جوان موفق به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه شده‌اند که از این میزان افزون بر ٢٢درصد از طریق شعب بانک صادرات ایران تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر