ورود پررنگ کره جنوبی به صنعت انرژی ایران

۱۳۹۵/۰۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۶۸۳

گروه انرژی

به دنبال سفر رییس‌جمهوری کره جنوبی به همراه هیاتی متشکل از 235 نفر از مسوولان و روسای بزرگ‌ترین شرکت‌ها کره جنوبی به تهران و استقبال رسمی رییس‌جمهوری ایران از آنها، دیروز حوزه انرژی ایران شاهد امضای تفاهمنامه‌هایی از قبیل امضای تفاهمنامه همکاری شرکت ملی گاز ایران با گروه (اس کی تلکوم )کره جنوبی برای تهیه و تولید کنتور و سیستم‌های اندازه‌گیری هوشمند مورد نیاز شرکت ملی گاز ایران، قرارداد طرح پنتان عسلویه به صورت EPC+F میان گروه سرمایه‌گذاری انتخاب از ایران و شرکت PIELDS از کره جنوبی و امضای دو یادداشت تفاهم همکاری در زمینه آب و انرژی بین حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو و کانگ هوین، وزیر زمین، زیر ساخت و حمل و نقل کره‌جنوبی صورت گرفت. به گزارش شانا، بیژن زنگنه، وزیر نفت و جوهیونگ هوان، وزیر بازرگانی، صنعت و انرژی کره جنوبی پس از دیدار با یکدیگر، سومین یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور را با حضور دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران و پاک گئون هی، رییس‌جمهوری کره جنوبی درباره راهبرد بلندمدت همکاری دو طرف امضا کردند. کره جنوبی که از مشتریان سنتی نفت خام ایران است پس از لغو تحریم‌ها میزان برداشت نفت خام و میعانات گازی خود را از ١٠٠ هزار بشکه در روز به ٤٠٠ هزار بشکه در روز رسانده و به گفته وزیر نفت ایران، باب نخست گسترش همکاری بین دو کشور گشوده شده است؛ تامین منابع مالی پروژه‌ها از دیگر خواسته‌های ایران برای افزایش بیشتر همکاری با این کشور شرق آسیاست. گاز، محور دیگر گسترش همکاری میان ایران و کره جنوبی در زمینه انرژی است، به‌گونه‌یی که پیش از ورود رییس‌جمهوری کره جنوبی به تهران، دو یادداشت تفاهم بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صادرات گاز ایران با شرکت گاز کره جنوبی در زمینه مهندسی، اجرا و بهره‌برداری خطوط لوله گاز نهم و یازدهم سراسری، ال‌ان‌جی، مینی‌ال‌ان‌جی، اجرای خط لوله زیردریایی صادرات گاز به عمان با هماهنگی با این کشور امضا شده است.


کنتور و سیستم‌های اندازه‌گیری هوشمند

گروه اس‌کی تلکوم کره جنوبی (SKTELECOM) با ایجاد یک یاپلوت و همکاری شرکای ایرانی، کنتور و سیستم‌های اندازه‌گیری هوشمند مورد نیاز شرکت ملی گاز ایران را می‌سازد.

این تفاهمنامه همکاری، دیروز میان حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، عزیزا... رمضانی، مدیر امور بین‌المللی شرکت ملی گاز ایران از یک سو و جنگ دونگ هیان، مدیرعامل و جنگ جون یو رییس بخش نفت، گاز و انرژی گروه (اس کی تلکوم )از سوی دیگر امضا شد.

حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در آیین امضای تفاهمنامه همکاری با شرکت (اس‌کی تلکوم) خطاب به طرف کره‌یی گفت: امیدواریم در فرصت کوتاهی که در تهران حضور دارید شاهد امضای قراردادهای بزرگی در حوزه‌های مختلف باشیم، از این رو امیدواریم برگزاری جلسه‌های کارشناسی زمینه بیشتری برای همکاری‌های مشترک مهیا کند. جنگ دونگ هیانف، مدیرعامل گروه (اس کی تلکوم )نیز در این آیین گفت: شرکت متبوعش به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ دنیا در حوزه ساخت سیستم‌های اندازه‌گیری و کنتورهای هوشمند فعالیت می‌کند. جنگ دونگ هیان با بیان اینکه شرکت اس کی تلکوم، دومین شرکت بزرگ دنیا در حوزه ساخت سیستم‌های اندازه‌گیری است، افزود: دقت محصولات این شرکت در حوزه اندازه‌گیری بیش از ٩٨درصد بوده و از سوی آزمایشگاه‌های بین‌المللی «صلاحیت عالی» دارد. وی همچنین گفت: امیدواریم، بتوانیم روابط بیشتری با شرکت ملی گاز ایران در حوزه‌های اشاره شده داشته باشیم. جنگ جون یو، رییس بخش نفت، گاز و انرژی گروه (اس کی تلکوم )نیز در این آیین اظهار کرد: این گروه دارای بخش‌های مختلفی است و نخستین شرکت بزرگ دنیا در حوزه ‌آی‌سی‌تی و دومین شرکت بزرگ دنیا در زمینه ساخت «سیمولاتور» است. جنگ جون یو در تصریح سخنانش گفت: این شرکت مشتری نفت و میعانات گازی ایران بوده و طی سال‌های گذشته همکاری خوبی با شرکت ملی نفت ایران داشته است. از این رو امیدواریم پس از امضای این یادداشت تفاهم، زمینه‌های همکاری با شرکت ملی گاز ایران نیز مهیا شود. عزیزا... رمضانی، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران نیز در آیین امضای یادداشت تفاهم همکاری میان شرکت متبوعش و گروه (اس کی تلکوم )کره جنوبی گفت: با توجه به تجربه‌یی که گروه (اس کی تلکوم )در زمینه سیستم‌های هوشمند و مخابرات دارد مذاکراتی از سوی شرکت ملی گاز ایران با این شرکت انجام شد. عزیزا... رمضانی با بیان اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های گازرسانی دنیا را در اختیار دارد، افزود: با توجه به توسعه زیرساخت‌های گازرسانی در کشور، ایران بیشترین تعداد مشترکان گاز دنیا را نیز در اختیار دارد بنابراین استفاده از سیستم‌های هوشمند برای استفاده بهینه از گاز برای مصرف‌کنندگان به ویژه بخش خانگی بسیار مهم است. براساس این یادداشت تفاهم، قرار است در مدت ٤٥ روز یک پروژه پایلوت تعریف و به دو شرکت معرفی شود. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران اقداماتی که برای تصریح همکاری‌های دو شرکت صورت می‌گیرد را امری مهم خواند و گفت: نمایندگان دو شرکت یک کارگروه مشترک تشکیل می‌دهند و در رابطه با امکان سنجی و چگونگی همکاری بیشتر با یکدیگر مذاکره می‌کنند. مطمئنا در صورتی که این پروژه پایلوت به خوبی تعریف و به نتیجه برسد راه برای اجرای پروژه‌های دیگر هموار خواهد شد.


قرارداد EPC+F برای طرح پنتان عسلویه

یکی از پروژه‌هایی که با کره جنوبی بسته شده، ‌پروژه ١٧٥هزار تنی پنتان عسلویه است که به عنوان یکی از طرح‌های راهبردی و مصوب صنعت پتروشیمی در قالب EPC+F به شرکت PIELDS کره جنوبی واگذار شده و تامین مالی آن توسطEXIM BANK کره صورت می‌گیرد. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و قرارداد مرتبط و پیوست‌های آن، اجرای این پروژه ١٩ ماهه خواهد بود. بنا بر این گزارش قرارداد این پروژه دیروز در هتل اوین تهران در حضور نخست وزیر و اعضای اقتصادی دولت کره جنوبی و نمایندگان دو کشور امضا شد، نقش NPC در تصویب و اجرایی شدن این طرح به عنوان تامین‌کننده خوراک دو مجتمع فعال تولیدکننده EPS و سه طرح در حال اجرا EPS کشور و مبدل ماده خام صادراتی LIGHT END به محصول راهبردی در خلوص متفاوت و محصولات جانبی خواهد بود

سند‌های همکاری در بخش نیرو

همچنین دیروز دو تفاهمنامه همکاری در زمینه‌های منابع آب و انرژی بین وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران و وزارت زمین، زیر ساخت و حمل و نقل و وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره‌جنوبی امضا شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، این یادداشت تفاهم‌ها در حاشیه امضای 19 تفاهمنامه همکاری بین تهران و سئول در حضور روسای‌جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره جنوبی، بین حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو و کانگ هوین، وزیر زمین، زیر ساخت و حمل و نقل کره‌جنوبی امضا شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر