روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۶۸۱

اعتراض ناظران شورای رقابت

فارس| عضو ناظر شورای رقابت گفت: مصوبه اخیر شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو قانونی نیست و اعضای این شورا اعتراض خود را نسبت به این مساله اعلام کرده‌اند. عیسی امامی اظهار کرد: مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت محصولات ایران‌ خودرو و سایپا در شرایطی صادر شده که اعضای ناظر این شورا در جلسه حضور نداشتند و به همین دلیل، این مصوبه فاقد اعتبار است. وی تصریح کرد: شورای رقابت زمان برگزاری جلسه بررسی قیمت خودروها را طوری تعیین و اعلام کرده بود که همزمان با تعطیلات مجلس می‌شد و به همین دلیل اعضای ناظر شورای رقابت (که نماینده مجلس هستند) به شورا اعلام کردند، نمی‌توانند در این جلسه حضور داشته باشند و از شورا خواستند زمان جلسه را تغییر دهد. امامی ادامه داد: اما شورای رقابت توجهی به این مساله نکرد و جلسه را در زمانی که هیچ‌ یک از اعضای ناظر حضور نداشتند، برگزار کرد.


سرگردانی مردم با کارت‌ اعتباری

گروه صنعت| رییس اتحادیه لوازم خانگی گفت: مشخص نبودن محل‌های عرضه لوازم خانگی، دریافت‌کنندگان کارت‌های خرید اعتباری لوازم خانگی را سرگردان کرده است. محمد طحان‌پور با بیان این مطلب افزود: روزانه 70 تا 80تماس با اتحادیه لوازم خانگی گرفته می‌شود که نشان‌دهنده سردرگمی مردم برای خرید با این کارت‌هاست. وی روش نادرست اجرای یک طرح مناسب را سبب زیرسوال رفتن تلاش‌های وزارت صنعت و معدن و بانک مرکزی دانست و تصریح کرد: انعکاس تلفن‌های دریافت‌کنندگان این کارت‌ها و فروش نداشتن تولید‌کنندگان معرفی‌شده، نشان‌دهنده وجود اشکال در اجرای این طرح است. رییس اتحادیه لوازم خانگی بااشاره به اینکه این کارت‌ها برای 3گروه 350هزار نفری و با مبلغ 4 تا 6میلیون تومان درنظر گرفته شده است، ادامه داد: فقط یک برند موفق به فروش بخشی از کالاهای خود شده که دارای مراکز عرضه متعدد است و حدود 50کارخانه تولید لوازم خانگی داخلی دیگر مراکز لازم برای عرضه ندارند. وی بااشاره به مهلت 3ماهه مردم برای استفاده از این کارت‌ها گفت: 4هزار و 200میلیارد تومان اعتبار تعیین شده این طرح فقط متعلق به لوازم خانگی نیست و مردم می‌توانند فرش ماشینی تولید داخلی، چینی، بلور و مبلمان هم خریداری کنند. وی ادامه داد: دریافت‌کنندگان کارت خرید اعتباری می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت صنعت و معدن در بخش کالای ایرانی، نشانی مراکز عرضه‌کننده کالا را مشخص و سپس خرید کنند.


رشد مناسبات ایران و پاکستان

گروه تجارت| سفیر پاکستان بااشاره به علاقه ایران و پاکستان برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری، اظهار داشت: متاسفانه تحریم‌ها موجب شده ‌بود تا سطح مبادلات تجاری ایران و پاکستان به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد، اما با پایان تحریم‌ها شرایط برای احیای روابط فراهم شده و اقدامات برای توسعه مبادلات تجاری آغاز شده است. نورمحمد جادمانی بااشاره به هیات تجاری متشکل از صادرکنندگان برنج پاکستان که به ایران سفر کرده‌اند، گفت: حضور پررنگ صادرکنندگان پاکستانی و استقبال گرم تجار ایرانی، مقدمات از سرگیری همکاری‌های دو جانبه را فراهم خواهد کرد‏. وی درخصوص حوزه‌های اقتصادی و تجاری که دو کشور می‌توانند همکاری ‌کنند، توضیح ‌داد: از طرف ایران مواد نفتی و پتروشیمی و ازسوی پاکستان نیز برنج می‌تواند محورهای اصلی همکاری دو کشور باشد، چنانکه هیات تجاری که به ایران سفر کرده متشکل است از صادرکنندگان برنج پاکستانی که آماده همکاری با ایران هستند. وی قطع ارتباط بانکی را اصلی‌ترین مشکل پیش روی همکاری اقتصادی دو کشور دانست و تاکید کرد: برای حل این مشکل و برقراری رابطه بانکی، اقداماتی قابل‌توجهی ازسوی هر دو طرف انجام گرفته و همچنان ادامه دارد. همچنین محمد شفیق، رییس انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان که ریاست هیات تجاری این کشور در سفر به ایران را نیز برعهده داشت، گفت: پاکستان سالانه ۴میلیون تن برنج به بیش از ۱۰۰کشور جهان صادر می‌کند و تا ۵سال پیش سالانه ۳۵۰هزار تن برنج به ایران صادر می‌شد اما به دلیل مشکلات، این رقم در سال‌های اخیر به ۱۰درصد این رقم کاهش یافته که به دنبال افزایش آن تا 30درصد واردات برنج ایران هستیم. همچنین علی صرافان، رییس هیات‌مدیره شرکت پرنیان ایمن تجارت گیتی که میزبان هیات تجاری کشور پاکستان بود، با بیان اینکه محصولات محسن علاوه بر ایران به بازار کشورهای منطقه خاورمیانه نیز صادر می‌شود، افزود: محصولات به عراق، قطر، امارات و بحرین صادر می‌شود و بخشی از محصولات مانند برنج و چای وارداتی بوده و علاوه بر بازار داخلی به کشورهای منطقه صادرات مجدد می‌شود و محصولات دیگری چون روغن، زیتون و انواع کنسروها نیز در سبد صادراتی این مجموعه قرار دارد. صرافان تاکید کرد: خاورمیانه بازار مناسبی برای صادرات و صادرات مجدد مواد غذایی و خوراکی دارد که می‌تواند منافع اقتصادی قابل‌توجهی را برای کشور ایجاد کند. شاهرخ خزاعی، مدیرعامل شرکت نیز گفت: در حال حاضر مشکل تبادلات مالی و بانکی برای همکاری با کشور پاکستان وجود دارد و دو کشور برای حل این مشکل اقداماتی کرده‌اند که با رفع این مانع تجارت میان دو کشور سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد‌. از آن جمله واردات برنج از پاکستان است که کیفیت بالایی داشته و می‌تواند بخشی از بازار برنج‌های وارداتی کشور را به خود اختصاص دهد. خزاعی با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی کشور در حوزه تولید نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است، تصریح ‌کرد: مقرر شده با همکاری یک شرکت نروژی در حوزه تولید، پرورش و صادرات ماهی ورود کرده و در آینده‌یی نزدیک این پروژه اجرایی خواهد شد. ‏

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر