وام ۷۰ میلیونی برای نوسازی از اول خرداد

۱۳۹۵/۰۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۶۷۶

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از پرداخت وام ۷۰میلیونی برای نوسازی پلاک‌های فرسوده زیر ۱۰۰ متر خبر داد. به گفته وی، این وام از اول خردادماه پرداخت می‌شود و 12 هزار فقره وام برای سال جدید پیش‌بینی شده است.

به گزارش تسنیم، عبادالله فتح‌اللهی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تشکیل ستاد بازآفرینی پایدار کلان‌شهر تهران گفت: در گذشته نظام هماهنگی مدیریتی در نوسازی بافت فرسوده با خلأهایی مواجه بود که خوشبختانه با تشکیل این ستاد این خلأ مرتفع شده است. وی افزود: فرسودگی در شهرهای مختلف کشورمان کالبدی و اجتماعی است؛ این دو در بافت فرسوده علت و معلول هستند و باید در نوسازی مورد توجه قرار گیرند. شهرداری تهران توانسته با دو برنامه عملیاتی حدود 34درصد از پلاک‌های فرسوده را نوسازی کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: براین اساس از 205 هزار پلاک فرسوده شهر تهران 72 هزار پلاک نوسازی شده و 82 هکتار معبر عمومی بازگشایی شده است. در حال حاضر نیز حدود 13 درصد نوسازی بافت فرسوده در کل کشور در تهران اتفاق افتاده و متاسفانه در این حوزه کشورمان عقب‌ماندگی‌های بسیاری دارد. وی اظهار کرد: طی جلسات مشترک کارشناسی با دولت به این نتیجه رسیدیم که لازم است برای نوسازی بافت فرسوده تهران به فکر چاره‌یی باشیم براین اساس ستاد بازآفرینی پایدار کلان‌شهر تهران تشکیل شد و شهردار تهران به عنوان مسوول و بنده به عنوان دبیر ستاد معرفی شدیم.

فتح‌اللهی ادامه داد: ارتقای سرانه‌های عمومی در گذشته در سطح بافت فرسوده به خوبی انجام نمی‌شد این موضوع نیز وظیفه دولت و شهرداری بود اما مدیریت شهری تهران با تشکیل یک نظام هماهنگ در شهرداری توانست سرانه‌های عمومی را افزایش دهد.

وی افزود: در شهرداری تهران هماهنگی کاملی برای افزایش سرانه‌های مختلف در بافت فرسوده وجود دارد. در این راستا 62 هزار مترمربع از فضای عمومی منطقه 12 بهسازی شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: ستاد بازآفرینی شهر تهران با حضور 32 دستگاه اجرایی، دولتی و سایر نهادها تشکیل شده است و کمیته‌های مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به کمیته زیرساخت، کمیته حقوقی، کمیته برنامه‌ریزی و کمیته توسعه اجتماعی اشاره کرد.

وی گفت: در حال حاضر در تهران برای نوسازی بافت فرسوده بیشترین مشکل را در قطعات زیر 100 متر داریم که حدود 60 درصد جامعه هدف را در بر می‌گیرد. قطعات زیر 75 متر 36 درصد و قطعات 75 تا 100 متر حدود 24 درصد بافت فرسوده تهران را به خود اختصاص داده است.

فتح‌اللهی با بیان اینکه قطعات زیر یک‌صدمتر حدود 122 هزار و 691 پلاک است، گفت: هم‌اکنون 417 هکتار از کل بافت فرسوده تهران زیر 100متر هستند و هدف‌گذاری کلان‌ شهرداری تهران بر این است که حداکثر حمایت‌ها را از این پلاک‌ها داشته باشد چرا که اصولا پلاک‌های بالای 100 متر نیازی به حمایت شهرداری ندارند.

وی تصریح کرد: قطعات زیر 100متر هیچ‌گونه هزینه‌یی برای نوسازی پرداخت نخواهند کرد و براساس تصمیمات اخذ شده به این پلاک‌ها وام قرض‌الحسنه تعلق می‌گیرد و شرایط به گونه‌یی است که 50 درصد سود وام اخذ شده را دولت و باقی آن را شهرداری پرداخت می‌کند بنابراین وام‌گیرنده اصل پول را پرداخت خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اظهار کرد: برای سال جاری 12 هزار فقره وام پیش‌بینی شده که 50 میلیون تومان برای ساخت و 20 میلیون ودیعه مسکن برای نوسازی پلاک‌های زیر یک‌صد متر است علاوه براین هزینه انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب نیز رایگان خواهد بود.

فتح‌اللهی حمایت از پلاک‌های ریزدانه را هدف‌گذاری شهرداری تهران خواند و افزود: تلاش خواهیم کرد کمک را به این لایه‌ها داشته باشیم لذا یارانه‌ها و حذف برخی هزینه‌های مالی را به‌عنوان تخفیف برای قطعات زیر 100متر در نظر گرفته‌ایم که افراد می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات نوسازی سازمان نوسازی از این بسته‌ها استفاده کنند.

50 دفتر خدمات نوسازی از اول خردادماه در 142 محله بافت فرسوده شهر تهران آماده ارائه خدمات رایگان به متقاضیان هستند. وامی که به قطعات زیر 100متر تعلق می‌گیرد وام قرض‌الحسنه است و مسوولیت تامین یارانه این وام برعهده شهرداری تهران است.

او درخصوص مبلغ ریالی وامی که به قطعات زیر 100متر تعلق می‌گیرد، افزود: 50میلیون تومان به صورت وام و 20میلیون تومان هم ودیعه مسکن به متقاضیان تعلق می‌گیرد که جمعا برای ساخت واحد تجمیع‌شده جدید، 70میلیون تومان به متقاضیان داده می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر